Batteri til bærbar pc.
Fra : k_m_s
Vist : 503 gange
200 point
Dato : 02-04-04 23:20

Jeg ved ikke om det er mit batteri eller pc der er noget i vejen med.
Et fuldt opladet batteri kan holde ca. ½-1 time, når så jeg har fået en advarsel om at batteriet er ved at være fladt, kan pcen køre videre i ca. ½ time, hele tiden med oplysningen ved batt.ikonen om at der er 5 min. tilbage.
Der kan jo være fejl på pcen at den hele tiden æder strøm fra batt. også når den er slukket, men jeg mener ikke det kan være tilfældet her.
Er her nogle der har erfaringer med dette.
Hilsen
K_M_S

Fra : BjarneD

Dato : 02-04-04 23:45

Prøv at gå ind i Kontrolpanel - Strømstyring og se hvordan advarsler, dvale mm. er sat op. Noget af det kunne jo skyldes, at strømstyringen er lidt i ulave.
Du skriver ikke hvor stor din bærbare er, men hvis du bruger en med en rimelig stor CPU rimeligt effektivt vil du have et meget stort strømforbrug både til CPU'en selv, men varmeudviklingen vil sætte blæseren til at køre meget også og det er jo ikke ligefrem store batteri kraftværker der er på en almindelig bærbar.

Fra : pallebhansen

Dato : 03-04-04 00:43

Det er helt normalt, og det er meget svært for computeren at se hvor megen tid der er tilbage, når spændingen er under en bestemt størrelse, så angiver den 5 min.
Batterier holder ikke så længe som man skulle ønske sig, og nogle er kaput efter 1 år andre holder 5år.
Afhængig af typen af batteri, kan det tit hjælpe på dem, at give dem massage, ved at aflade dem i bund (kan gøres med en lille pære der har samme spænding), for når de så er i bund, oplades de helt op, før de bruges igen. Dette skal gøres et par gange, så kan det være den får et nyt liv.
Den må bare ikke stå alt for lang tid "i bund" uden at blive opladet fuldt igen.
VH Palle Hansen

Fra : bne

Dato : 03-04-04 11:39

Hvis du har uret 'tændt' i nederste højre hjørne af displayet, så går PC'en aldrig helt i dvale, den opdaterer uret med jævne mellemrum - det hjalp på batteri-drift-tiden på min gl. bærbare.

pallebhansen's metode er god til ældre slidte batterier, der har levet med små korte afladninger og efterfølgende 'sjat-opladninger'; man taler om at batteriet har en 'hukommelses-effekt' (det kan 'huske' hvor langt det plejer at blive afladet - og 'vænner' sig til kun at aflevere denne ladning, hvorefter det er fladt), men husk ikke at aflade batteriet alt for grundigt med pæren - så dør batteriet nemlig for alvor.

Fra : refi

Dato : 03-04-04 11:51

Du kan så nogenlunde regne det ud. Alt er hvilken type af batteri der er tale om, holder de til omkring 200 ladninger for de dårligste til 500 ladninger for de bedste.
Hvis du konsekvendt oplader din notebook hvergang den bare er halvt nede skader det mere end det gavner, da batteriets levetid derved forringes.
Det ideelle er fra start at have 2 batterier således at man kører batteriet HELT tomt derefter skifter til nr. 2 og lader nr. 1 op mens man bruger nr. 2.
Nogle ladere er så snu at de aflader batteriet inden de lader. Det forlænger batteriets levetid, men det er desværre de færreste ladere der har den facilitet.

Fra : k_m_s

Dato : 03-04-04 18:33

Hej
Det har faktisk været på den måde siden jeg købte den.
Det er et Li-ion batt, 11,1 V. 5850 mAh. Jeg har afladet helt før jeg ladede op igen, næsten hver gang.
Bne, med uret "tændt" mener du så bare at uret vises på værktøjslinjen?
Jeg har prøvet at aflade helt ved at lade pcen starte op på en tom diskette, men det har ikke hjulpet
Hilsen
K_M_S

Fra : pallebhansen

Dato : 03-04-04 18:46

Man kan da ikke aflade helt ved at starte op på en tom diskette???, i det hele taget kan intet starte på en tom diskette??
Hvordan har du afladet helt før du ladede op igen, du kan jo kun være sikker på den er afladet helt, ved at den selv lukker ned, på grund af manglende strøm, har du gjort det næsten hver gang?
VH Palle Hansen

Fra : k_m_s

Dato : 04-04-04 19:28

Det virkede her, den startede jo ikke op men stod bare på en sort skærm og blinkede med en cursor, så der var ingen windows der kunne slukke for pcen. Så mener jeg da at den har lukket ned på grund af manglende strøm. Men jeg tager måske fejl. (det er selvfølgelig rigtig at den ikke har været startet op)
Hilsen
K_M_S

Fra : pallebhansen

Dato : 04-04-04 21:02

Hvis der sidder en diskette i drevet, tror maskinen at den kan stare op på den, og det kan ikke, det skyldes ikke strømmen men at den ikke kan finde windows.
VH Palle Hansen

Fra : k_m_s

Dato : 05-04-04 19:20

Hej pallebhansen
Nej men så siger vi at jeg ikke kan aflade batteriet mere end normalt, ved at undgå at windows starter op og dens strømstyring går ind og slukker pcen.
Men mit spørgsmål var faktisk om jeg kan være sikker på at det er batteriet der ikke er super godt og ikke pcen der tapper batteriet mere end normalt?
Indstillingerne i Kontrolpanel - Strømstyring ser fornuftige ud.
Hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 05-04-04 20:51

Jeg tror ikke at der er noget af det der fejler noget.
Ved en computers strømstyring, er der kun en lille del der er "vågen", det er et forbrug som en dråbe i havet, i forhold til når den kører med drev/blæsere/skærm mm. Det er som et fjernsyn der bruger 700W og standbye forbruget er 5W. Endvidere er det ikke skadelig at der er et lille forbrug i standbye, det er netop gavnligt for batteriet.
At batterier så aldrig lever op til hvad de skulle iflg. fabrikanten, er en anden sag, og da slet ikke efter et stykke tid.
Jeg tror bare du skal glæde dig over at have en bærbar der dur, da undersøgelser viser at der er utrolig mange fejl på dem.
Min står med lader sat til hele tiden, og en sjælden gang lader jeg den køre batteriet ned.
Din comp. har bare den lille fejl, at den ikke kan se præcis, hvor meget strøm der er på batteriet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 06-04-04 16:50