Mere hukommelse
Fra : o.v.n.
Vist : 655 gange
300 point
Dato : 18-03-12 18:34

Som set i overskriften så vil jeg gerne have lidt mere RAM i den ene af mine computere, der er 4 stik eller slots som nogle kalder dem, og mulighed for 2 forskellige slags RAM med max. 8 GB, jeg kørte scanneren fra Crusial og fik flere forslag, her er de første forslag om opgradering:

8GB Kit (4GBx2), 240-pin DIMM, DDR2 PC2-5300 memory module pris: 184$

8GB Kit (4GBx2), 240-pin DIMM, DDR3 PC3-12800 memory module pris: 50$

en temmelig stor prisforskel, vil jeg få en mærkbar forbedring ved at vælge de dyreste?
priserne er dem som Crusial vil sælge for, jeg har endnu ikke undersøgt hvad prisen er i en dansk butik men der er sikkert også stor forskel.

Tillægsspørgsmål: Jeg leger lidt med VirtualBox og det spiller ikke rigtig med de 2 GB hukommelse jeg har nu, vil de 8 GB kunne udnyttes med et 32 bit system som kører 2 styresystemer, det ene system kører i VirtualBox?

Fra : nomore

Dato : 18-03-12 19:02

Uden for emnet:
Hvor stor er din cpu?

Fra : refi

Dato : 18-03-12 19:15

Hvis ikke det er en nyere pc, kan du sagtens nøjes med de "billige"......

Så "nomore" spørgsmål har lidt relevans

Med mindre du kører quadcore har du ikke meget gavn af de dyre.....

Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-12 13:12

Så kom siden op igen, der kom en error side i aftes da jeg ville læse jeres forslag, min prossesor er den her
Citat
Produkt beskrivelse
AMD Sempron 140 / 2.7 GHz Processor
64-bit Computing: Ja
Kombatibel Processor Tilslutning: Socket AM3
Antal processorer: 1
Clock-frekvens: 2.7 GHz
Fremstillingsproces: 45 nm
Cachehukommelse: L2 1 MB
Funktioner: HyperTransport teknologi, integreret hukommelsescontroller, Enhanced Virus Protection, AMD Cool'n'Quiet Technology, AMD Virtualization
Kompatible åbninger: 1 x Processor - Socket AM3
der er en Windos XP Pro 32 bit på den og en Ubuntu 64 bit, det er Ubuntu som skal være vært for VirtualBox og jeg får advarsel om at der er tildelt mere end halvdelen af computerens hukommelse til VirtualBox og den ikke vil kunne trække 2 systemer på samme tid,
Det har jeg så erfaret at den ikke kan med de 2 GB RAM PC2 5300 som er i maskinen nu

Fra : refi

Dato : 19-03-12 13:59

Det er en single-core - så køb du bare de billige

Fra : refi

Dato : 19-03-12 14:18

PS....

Det er en meget lille processor til moderne programmer

Fra : refi

Dato : 19-03-12 14:33

Du kan læse alt om den her:

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Sempron_140/1.html

(skift side nederst på siden)

Fra : nomore

Dato : 19-03-12 14:36

Jeg har kørt WMWare og 2 systemer med en 2,4 cpu - 1gb ram
uden problemer.
Dog skulle der ikke meget roden rundt, før den blev særdeles langsom.
Det kunne forbedres ved at udvide den virtuelle hukommelse.

Fra : edison

Dato : 19-03-12 18:16

i din xp 32 bit, får du ikke noget ud af de 8 gig. ram. da den max kan udnytte små 4 gig ram.

Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-12 01:50

Prosessoren er stor nok til mit behov, jeg er jo som de fleste ved på vej væk fra Windows som styresystem på mine computere. Linux incl moderne programmer kræver ikke så meget, det er kun når jeg vil køre en Windows i VirtualBox at jeg får advarslen om at der er tildelt over halvdelen af computerens hukommelse til Virtual maskinen.
Det er kun legetøj så jeg kan vælge at beholde min gamle XP og skiftes til at starte enten Windows eller Linux, og ikke dem begge på en gang.

Hvis nu det er XP 32 bit som kører en Linux i VirtualBox, så kan den kun udnytte cirka 4 GB, men kan de sidste 4 GB så udnyttes af det system som kører virtuelt? Bare et tanke eksperiment

Fra : refi

Dato : 20-03-12 07:34

Citat
Prosessoren er stor nok til mit behov

Dermed er der SLET INGEN grund til at investere i "dyre" ram....

Fra : o.v.n.

Dato : 20-03-12 12:56

Læst på Asrock bundkortets hjemmeside
Citat
DDR3 memory is only supported by installing AM3 CPU
det er DR3 som er de billigste i mit eksempel så nu forstår jeg ingenting som jeg læser det så skal der en større prosessor på inden jeg kan køre med DR3 RAM jeg skal vist bruge DR2 RAM til den prossesor som jeg har, den var billig men RAM er dyre så hvad fik jeg ud af at købe en billig CPU?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 20-03-12 13:41

Det er "lidt" misvisende....

Det er sockettypen der bestemmer....

CPUen kan bruges i både AM2+ og AM3 socket

Den første kan kun bruge DDR2 - den anden kan bruge DDR3

Men klart - hvis DIN socket er den "gamle" type - ja så kan du kun bruge DDR2

Citat
You may use the Sempron on motherboards with AM2+ sockets and DDR2 memory as well as on the new AM3 socket in combination with DDR3 memory

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-12 12:26

Tak for svaret refi. det afgør sagen
Citat
CPUen kan bruges i både AM2+ og AM3 socket

Den første kan kun bruge DDR2 - den anden kan bruge DDR3
det er en AM2 - AM2+ socket som er på bundkortet

Fra : refi

Dato : 21-03-12 12:52

Ja desværre er det ikke altid "ældre" ting er billigere end nye

Du har følgende muligheder