fordrukkent tastatur
Fra : lham
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 10-09-11 06:31

For første gang er det "lykkedes" mig at spilde en sjat øl i tastaturet ( ca 1/10 dl )
Vendte straks PC på hovedet så vædsken ikke kunne løbe ned i maskinen.

Nu har jeg 4 taster der er meget ustabile/slet ikke virker.
Gode seriøse råd til reperation

Fra : Teil

Dato : 10-09-11 07:36

en tur i opvaskemaskinen på lav temperatur

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-09-11 07:45

1/10 dl = en 1cl. Det er jo ikke meget.

Deci er 10..

Hvis det dine tater ikke virker, er det vel fordi dit tastatur endnu ikke er tørt, stil det lunt og vent et par dage, så virker det formentlig igen.

Ps. Øl er til at drikke og ikke et rengøringsmiddel.

Mvh Benjamin

Fra : severino

Dato : 10-09-11 08:34

Du kunne jo overveje, at holde opmed at drikke!
Reparationsbajer og reparation af tastetur bør holdes fra hinanden i en passende afstand.
Flydende vædsker bør ikke findes i nærheden af noget PC udstyr. Har man blot en enkelt fummelfinger kan det gå galt.

Når du vender hele din PC på hovedet,så må der vel være tale om en bærebar, ellers ville der vel kun være tale om tasteturet, som blev vendt på hovedet.
Øl indholder også sukkerstoffer, men i mindre grad end sodavand. Det vil klæbe nede i tasteturet.
Når det er udtørret, skal du motionere disse taster, så det indtørrede sukkerlag slides væk.

Min datter har afprøvet det med Cola i sin bærebare, fordi hun ikke ville høre eller forstå "fatters" formaninger om at holde drikke væk fra PC'en.

Fra : Højris

Dato : 10-09-11 10:14

Til sammenligning havde min nabo en remote til TVet, det var der spildt en sjat øl på.
Jeg siger så til fruen i huset, i vaskebaljen med lunket vand og en skvat opvaskemiddel. Hun troede jeg var blevet [Roterende fis i kasketten] men der var jo alt at vinde og intet at tabe, så efter ½ time i baljen og resten af dagen pluds natten over oven på fyret [Blink]
Behøver jeg at sige at det naturligvis var uden batterierne.
Sådan kan man også spare 500 Kr.

Højris

Fra : webnoob

Dato : 10-09-11 11:13

Citat
en tur i opvaskemaskinen på lav temperatur

Lyder som en ekstrem dårlig ide.

Der er ikke så meget andet for end at købe et nyt keyboard.

Fra : lham

Dato : 10-09-11 12:47

Glemte det er en bærbar Dell inspiron 6000

Jeg troede et PC tastatur virkede med induktion ( vædske stabilt ).og ikke alm kortslutning af et par printbaner, men det er tydeligis ikke tilfældet.
Måske skal jeg bare være tålmodig og vente til "branderten" er dampet af tastaturet.

Hvis det nu ikke lykkes må man vel kunne købe et løst USB tastatur med integreret numerisk tastatur til en billig penge som er brugbar på min Dell ( xp home SP 3 )-nogen der har et godt link til "so ein ding " ?

Fra : Højris

Dato : 10-09-11 13:01

Link !?
Jeg købte et Lumatron i Brugsen på tilbud for 35 Kr.
Årsagen var den at tasterne på HP Pavilion stod i kø for at falde af "lorte tastatur"
Men det Lumatron kb. det er et robust og godt et, med numerisk til højre.
Højris

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-11 13:28

Jeg bruger ofte et externt tastetur til min bærebare. Det ene kostede den gang 99 kr. og så var dermulighed for at tænde lys i tasteturet, hvilket er rart nårman sidder i halvmørke.
Det andet var et billigt et, også til ca 35 kr, som højris nævner.
OK det fylder lidt mere, men det er mere behageligt at arbejde med, da man ikke skal ligge med håndledene ind over PC'ens forkant, for at nå tasterne.

Nu da vi snakker om ekstraudstyr, så kan man købe skråstillet underlag med 2 blæsere (USB tilsluttet), for 99 kr. i BILTEMA. Andre PC pushere skal have langt mere for et sådant køler-underlag.
BILKA er bare billigere, påstår de, men her er de lige lovligt langfingret med prisen, langt over 200 kr.
Reklamepapir er taknemligt, men taler dog sjældent sandt!

Fra : webnoob

Dato : 10-09-11 15:09

Hvis der stadig er garanti på, så ringer du sgu' da bare til dell og siger der er faldet en tast af, så sender de et nyt keyboard til dig, du må bare ikke sige der er kommet væske i. Hvis der ikke er garanti på så mener jeg altså ikke et tastatur af den slags er så dyrt.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 15-09-11 14:08

Tak for svaret severino.
Har købt et externt logitec til 140 kr -så spiller "musikken " igen

Fra : severino

Dato : 15-09-11 21:30

Du kan stadig arbejde med begge tasteturer samtidig.
Men du skal være opmærksom på, at hvis du bruger Caps Lock på det externe tastetur, så fungere nogle af tasterne på PC'ens tastetur som taltaster, indtil du udløser Caps Locken igen.

Du har følgende muligheder