Politiker løn ?
Fra : Cimbombom
Vist : 1080 gange
300 point
Dato : 07-09-11 16:24

hej

nogle der ved hvor meget folketingspolitikerne får i løn og pension, minister tillæg osv.

er det det samme som resten af befolkningen eller gælder der sær regler for, repræsentanterne af befolkningen..

.

Fra : IBM760

Dato : 07-09-11 16:47
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-11 16:47

Det er den eneste befolkningsgruppe som ikke skal spare.

Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-11 17:40

Mange pædagoger stiller op, og de der bliver valgt får en klækkelig lønforhøjelse,
ikke mange erhvervsledere stiller op, de vil nemlig gå ned i løn.

Så det er vist ikke her vi skal spare, hvis vi vil have valgt de bedste politikerne?

Det gælder også pensioner, hvor offentligt ansatte bedre kan satse politisk...

Fra : Eyvind

Dato : 07-09-11 18:20

Den bedste løn giver nok ikke den bedste leder af landet....................men måske den mest griske.

Fra : vagnr

Dato : 07-09-11 18:29

Jeg er enig med svendgiversen, det skal være atraktivt, også for folk med god løn, at blive folketingsmedlemmer.

Men nu har vi siden 1953 haft 175 (danske) folketingsmedlemmer, dengang havde vi 22 amter og 1391 kommuner, i dag har vi fem regioner og 98 kommuner, måske kunne vi skære i antallet af folketingsmedlemmer, fx til en pr kommune, og give de resterende lønforhøjelse, samt flere medarbejdere til hver af dem? Op mod 80% af de love de vedtager er jo bare blåstempling af de EU-regler, de allerede har tiltrådt i Europaudvalget!

Desværre kræver det vist en grundlovsændring, så det sker nok ikke lige med det første

Fra : vagnr

Dato : 07-09-11 18:41

Eyvinds indlæg om griskhed får mig til at tænke på en tidligere advokat, nu højesteretsdommer, som jeg kender, han fortalte at nu havde han råd til at blive dommer, fordi hans advokatforretning var i så god gænge, at hans kone kunne drive den videre, så han ikke tabte alt for mange penge. Lønne i Højesteret er over 1,2 mill., og så må de bijobbe for op til 600.000 kr ved siden af, som regel som dommer i voldgiftssager.

Forsvarsadvokaten Merete Stagetorn fortalte engang til en avis, at hun flere gange havde sagt nej til at blive justitsminister, fordi lønnen var alt for lav.

Jeg vil så ikke kalde det griskhed, men mere udtryk for at det ikke er sjovt at gå ned i løn, ligegyldigt hvor meget man tjener, og der er ikke mange der frivilligt vil have deres løn halveret!

Fra : alka

Dato : 08-09-11 07:54

... jeg er enig med vagnr i, at det er træls at gå ned i løn! Jeg er netop gået fra 350.000 ned til folkepension!

Fra : snaptil

Dato : 08-09-11 09:19

De har nu en god pension.

tidligere skulle de arbejde en dag. men nu er det ændret til et år. Den kan du ikke opnå på det private marked.

Fra : EA_HS

Dato : 08-09-11 11:26

Man kunne også vælge at se det på en anden måde,.. (eksempel)

når Pia Kjærsgaard (tidligere hjemmehjælper) til februar 2012 kan gå på pension,
bliver det med en pension på 28.430 kr. om måneden,.. + div. tillæg som boligstøtte mm.

hvis hun havde valgt at fortsætte det fysisk hårde nedslidende arbejde som hjemmehjælper,
måtte hun nøjes med alm. folkepension på 8.339 om måneden,.. + div. tillæg som boligstøtte mm.

ikke så sært 'snakketøjet' er velsmurt,...

et godt gæt vil være at man,.. som politiker,..
sagtens kan fristes til at skifte mening og synspunkt, for at opnå den høje pension,
det er trods alt ca. 20.000 kr mere i posen hver måned,.. eller 24o.ooo kr. om året,....

hvis der ikke var penge og prestige indblandet, var 'man' måske mere saglig / ærlig,...

bevares,.... vi lever jo i et såkaldt 'frit samfund',.....

det til trods,... har man ofte set hvordan folket tager endog meget drastiske skridt,
når der fx er udsigt til fald i aktiekurserne,

eller hvor lange bilkøerne kan blive,..
når benzinprisen en enkelt time,.. eller to,. sænkes 2,00 kr.....

Joooo økonomien har skam stor betydning,....

Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-11 11:38

Det er derfor vi skak have politikere med internationalt overblik, ikke gamle hjemmehjælpere,
og så må vi betale de få 179 medlemmer af folketinget en løn på linie med direktører i erhvervslivet.

Og når vi får valgt de bedste og dygtigste, ikke de nuværende griske,
må vi ikke være misundelige, de skal knokle for vores fremtidige velfærd...

Fra : EA_HS

Dato : 08-09-11 12:44

Aaaah,.. svendgiversen,.. plejer det ikke at være sådan at
når nogen føler sig 'sikker i sadlen',.. er de tilbøjlig til at glemme 'manden på gulvet',.. ?

samtidig er der en tendens til at blive endog meget modtagelig for bestikkelse,...
vi skulle nødig have 'styresystemer' som flere steder i Asien,
der kan du stort set købe Alt,.. lige fra uddannelse, til pas, kørekort, byggetilladelser, mm.
forudsat du har penge,..

noget værrer ser det ud hvis du 'kun' er alm. arbejder,..
så har du ikke udsigt til andet,.. og da slet ikke politiker,...

samtidig måtte det være betinget af en form for kontrol / årlig eksamen,
hvem skal udføre den,... ?

på fx fødevareområdet har vi mildt sagt dårlige erfaringer,....

en form for 'rotationsordning' hvor man max kunne sidde X antal år,
kunne måske medvirke til at der blev ydet en aktiv / ægte 'up-to-date' indsats.

Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-11 13:16

Ja, og nu får vi snar en udenrigsminister, der taler dårligere engelsk en en dansk mellemskole elev,
hvordan skal han kunne forsvare vore interesser, i Bryssel, Wasington og ude i resten af verden?

Jeg har ikke noget imod manden på gulvet, er selv bondesøn,
men vi må have valgt de dygtigste som politikere, ikke griske nassere og taburet klæbere...

Fra : EA_HS

Dato : 08-09-11 13:22

Hvad er en 'dygtig' politiker,.. ?

er det en der hjælper / støtter dig,.. eller mig,.... VS ung - gammel, VS rig - fattig,
VS god - dårlig uddannelse, VS, ryger - ikke ryger, osv

Fra : vagnr

Dato : 08-09-11 13:58

>svendgiversen, jeg ville nu også ønske, at Villy, belært af fx Lene Espersens dårlige erfaringer med at være partiformand, og samtidig hele tiden skulle være væk fra landet, ville finde sig en anden ministerpost. At det gik OK for Uffe (selv om han aldrig blev statsminister) skyldtes nok, at han havde Fogh som bagstopper.

Men når det er sagt, så har flere af mine ministre fået enetimer i engelsk, på ministeriets regning, så de kunne undgå "banging on the table", I'm in the beginning of my period" eller "the prick over the i"!

Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-11 14:18

Når det gik godt for Uffe var det fordi han var dygtig også til sprog og kunne begå sig internationalt,
bedre end Fogh, der dog lærte sig bedre fransk, før han fik sin udenlandske toppost.

Nogle jeg anser for de bedste her i det Søndejyske stiller ikke op, de tjener langt mere privat,
men de har visioner, bl.a. vil de have Als forbundet med Fyn.

Sikke et fremskridt for begge landsdele og en aflastning af trekants området trafikalt...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 300 point
Dato : 08-09-11 15:25

"Når det gik godt for Uffe var det fordi han var dygtig også til sprog og kunne begå sig internationalt,
bedre end Fogh, der dog lærte sig bedre fransk, før han fik sin udenlandske toppost."

Det har du ret i, men regelmæssigt at være væk når der sker noget politisk i Dk er vanskeligt, man når ikke liige at fange det rette tidspunkt, ikke få deltaget i møderne i regeringens koordinationsudvalg, ikke opdage murren i partiet mv.

Har du lagt mærke til, hvor ofte statskup sker, netop når lederen er i udlandet? Fx var den libyske konge i udlandet, da Gaddafi kuppede ham.

Men det bliver jo spændende at se, efter den 15., om og, i givet fald, hvilken ministerpost Søvndal vælger.

Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-09-11 22:45

Det var dog en frygtelig tankegang D' Herrer, Vangr. og Svendgiversen fremkommer med.
At det danske folketing kun skal være for de elitære og veluddannede mennesker.

Demokrati er vel, at højtuddannede såvel som alm. mennesker, såsom håndværkere, hjemmehjælpere, skraldemænd, arbejdsfolk og bønder er repræsentativ på tinge.
Eller har jeg misforstået hele grundholdningen i et demokratisk land ?

Nedladne udsagn som dette;
Citat
Det er derfor vi skak have politikere med internationalt overblik, ikke gamle hjemmehjælpere,
er en lille smule kvalmende.

Fra : vagnr

Dato : 09-09-11 06:52

HH, når du skriver "Demokrati er vel, at højtuddannede såvel som alm. mennesker, såsom håndværkere, hjemmehjælpere, skraldemænd, arbejdsfolk og bønder er repræsentativ på tinge.
Eller har jeg misforstået hele grundholdningen i et demokratisk land ?" er jeg helt enig.

Jeg kan ikke finde noget jeg har skrevet (eller mener), der kommer tæt på det du skriver "Det var dog en frygtelig tankegang D' Herrer, Vangr. og Svendgiversen fremkommer med.
At det danske folketing kun skal være for de elitære og veluddannede mennesker."

Men jeg skrev: "Jeg er enig med svendgiversen, det skal være atraktivt, også for folk med god løn, at blive folketingsmedlemmer."

Det operative er "også for folk med god løn", der er kke mange topfolk (eller bare rimeligt vellønnede) fra erhvervslivet, der lader sig friste af folketingsløn, eller ministerløn for den sags skyld.

I dag er der en overrepræsentation af ganske unge, (der mere eller mindre har færdiggjort en uddannelse, og aldrig har beskæftiget sig med andet end politik), og af offentligt ansatte i tinget, det kunne bedre løn måske hjælpe på.

Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-11 09:30

Undskyld, hvis det kunne misforståes, jeg har ikke noget imod hjemmehjælpere, tværtimod,
de er gode til at passe ældre syge mennesker, men jeg mener stadigvæk,

at de erhvervsledere, der magter at styre en større international virksomhed,
har bedre forudsætninger for at administrere og forsvare lille Danmarks interesser...

Når to ud af tre vælgere i dag lever af det offentlige, hvordan skal vi så få valgt de få med overblik?
Og som situationen er i dag stiller de jo slet ikke op til valgene, så går de ned i løn.

Systemet har indbygget sin egen undergang siger en kendt økonomi professor...

Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-09-11 11:51

Citat
Når to ud af tre vælgere i dag lever af det offentlige, hvordan skal vi så få valgt de få med overblik?
Mener du så, at de personer der lever af det offentlige skal ha' frataget deres stemmeret ? Eller, hvad vil du ellers gøre ved situationen.?

Og skal de "dygtige" erhvervsledere, som er røget på røven i en konkurs, heller ikke ha' stemmeret..? De har jo sådan set bevidst, at de ikke kan styre noget som helst.

Hvad med skatteålene, forklædte kommunister og andre, der udnytter samfundets gavmildhed, skal de heller ikke ha' stemmeret ?

Hvem siger, at en god eksamen giver medmenneskelighed og overblik og tæft for, hvordan et land/samfund skal styres ?
Prøv at bemærke, jo højere uddannet folketingsmedlemmerne er, des mere går samfundet ad H til.
Jeg tror vi skal satse mere på god sund fornuft end flotte eksamenspapirer.

Lønnen til pamperne er rimelig nok. Har I forresten med regnet alle de fede ben politikerne gnaver i - det er jo også løn.

Mvh.
HH

Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-11 12:41

Vi er enige om det med pamperne, men hvor kommer de fra,
der har da ikke været en rigtig socialdemokrat siden Anker Jørgensen?

Resten bliver vi nok ikke enige om før du vedgår at nogen er bedre til til noget end andre,
nogen er gode til bygge huse, pleje de ældre, og undervise vore børn,
andre til at styre komplicerede danske og internationale økonomiske forhold...

Det er de sidste vi må have valgt, men de stiller stadig ikke op,
det gør pamperne derimod, i overtal...

Fra : vagnr

Dato : 09-09-11 13:01

At være en dygtig forretningsmand er IKKE en garanti for at være en god politiker, en amerikansk præsident (husker ikke lige hvem) lavede en regering af lutter erhvervsledere, den var langtfra en succes.

Der er mange flere mål i politik end i en virksomhed, hvor bundlinien er (næsten) det eneste der tæller.

Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-11 17:28

Nu bliver jeg helt bange, spørgeren må jo have en begrundelse for at hæve points,
måske på grund af mine synspunkter, affødt af et langt liv i erhvervslivet,
de sidste år internationalt, med stigende konkurrence fra fjernøsten...

Jeg må give vagn ret, der er forskel på at styre en virksomhed og et helt land,
men der er også forskel for de fleste, på at gøre det man har lært og er bedst til,
og træffe vitale beslutninger om Danmarks fremtid...

Vi skal ikke kun have direktører valgt ind i vort folketing,
men vi må have flere med tilstrækkelig uddannelse og global erfaring,
og det får vi ikke med den nuværende overvægt af offentligt ansatte vælgere,
og kandidater, der mere argumenterer for at blive genvalgt,
end for at turde gøre de nødvendige indgreb.

Vi kan ikke leve af at "klippe" hinanden...

Fra : Cimbombom

Dato : 09-09-11 18:21

svendgiversen jeg syntes bare at der også skal være plads til andre end akademikere i folketinget.

og hvis man vil gører en indsats for demokratiet må man vel accepterer at gå lidt ned i løn..

det er vel ikke pga. pengene at folk kaster sig ud i politik. men for at tjene folket & demokratiet.

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 09-09-11 18:41

Tak for svaret vagnr.

Fra : vagnr

Dato : 09-09-11 19:05

Selv tak, Cimbombom

Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-09-11 19:17

Citat
Resten bliver vi nok ikke enige om før du vedgår at nogen er bedre til til noget end andre,
nogen er gode til bygge huse, pleje de ældre, og undervise vore børn,

Jo selvfølgelig kan vi blive enige om det. Men det er heller ikke det sagen drejer sig om.
Sagen drejer sig om - om en håndværker, eller en anden person med en alm uddannelse som ballast, kan bestride et job i folketinget lige så godt som en akademiker Det mener jeg sagtens vedkommende kan.
Du nævner f.eks selv Anker Jørgensen - han blev som bekendt statsminister.

Citat
Systemet har indbygget sin egen undergang siger en kendt økonomi professor...
Muligvis har han ret - muligvis ikke.

Citat
Vi kan ikke leve af at "klippe" hinanden...
Nej desværre.
Men omvendt, må vi heller ikke være så naive, at vi tror vi kan skabe velstand og velfærd ved at pålægge erhvervslivet skatter, gebyrer, bøvl og pis. Der sker bare det, at virksomheden flytter til et andet land.
Og hvad hjælper det, at stikke blår i øjnene på manden på gulvet; At NU skal skal vi ha' gang i velfærden. Nu skal banker og millionærene betale et par % mere i skat. Men jer, der tilhører pøblen, stemmekvæget, skaffedyrene, i skal overbelæses med nye skatter og afgifter. Det skal f.eks. koste en fattigrøv 11.000 kr. mere, for bare at passe sit arbejde i kbhvn. + diverse andre skatter og afgifter. Hvis ikke det er at gøre den fattige fattigere, så har jeg misset et eller andet i skolens regnetimer.

Tag slagteribranchen. Det kan snart ikke betale sig at slagte et svin i danmark mere - men det kan det underligt nok i tyskland. Jeg ved godt hvorfor - ved du det, svendgiversen..?

Mvh.
HH.

Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-09-11 16:33

Citat
Tag slagteribranchen. Det kan snart ikke betale sig at slagte et svin i danmark mere - men det kan det underligt nok i tyskland. Jeg ved godt hvorfor - ved du det, svendgiversen..?

Okay svendgiversen, det vil du ikke svare på. Det er egentligt ærgerlig...fordi, EU har ellers en stor andel i fadæsen.

Mvh.
HH

Fra : vagnr

Dato : 10-09-11 17:24

Tjah, jeg tror nu ikke EU har tvunget Dk til tårnhøje lønninger og lav produktivitet, det har vi vist sagtens selv kunne finde ud af.

Især de sidste 10 år hvor det er gået støt ned ad bakke, mens "vi" har levet højt på skattelettelser til de rige, og afdragsfrie lån, der har skabt den boligboble, som startede et år før USA.s krise begyndte, og hvor Fogh mente økonomerne skulle skrive lærebøgerne om. Nåh, han fil sit internationale i job i tide til at lægge problemet i fuldt flor hos sin vikar!

Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-09-11 22:03

Som du dog kan sige det, vagnr.
Nu skriver jeg "sige det" i stedet for "skrive det" (nu er det ik' for noget. Kan du huske hvordan Nyrup sagde: "Sige det".)
Nu er det ligesom vi sidder overfor hinanden og samtaler. Vi kan jo sige, at vi sidder i hver vores chesterfield stol og nyder en god single malt wiskey.
Da det kun er mig der ryger, er det naturligvis kun mig der har ild i havaneseren.
Forestil dig også, at kaminen buldrer lystigt og der er en duft af let brændt birketræ i det herreværelse vi sidder i.....Hyggeligt ikke ?

Nå, men du fremkommer så med overstående udsagn. Jeg smiler let overbærende til dig vagn og siger:
Ved du hvad, vagnr ? Jeg har fået "fat" i en analyse/rapport af den tyske svineslagterisektors
priser, omkostninger og konkurrencekraft.

Jeg citerer;
Citat
Traktaten om EU's Indre Marked sætter rammerne for drift af virksomhed og arbejdsforhold. Det er
formålet med Traktatens regler at sikre fri bevægelse af varer, tjenesteydelser og kapital over
grænserne indenfor Unionen. Med vedtagelse af Udstationeringsdirektivet, Vikardirektivet og
senest Servicedirektivet er rammerne sat for grænseoverskridende arbejdsforhold. Det har stor
betydning for slagteriindustrien i EU, idet reglerne giver virksomhederne mulighed for at anvende
udstationeret arbejdskraft fremfor den lokale, og ofte til en anden (lavere) pris. Derved opstår
situationen med social dumping, forskellige arbejdsvilkår og deraf følgende ulige
konkurrencevilkår.
Den situation har stor indflydelse på den danske slagteriindustri, idet den tyske slagteriindustri i høj
grad benytter sig af EU reglerne om udstationering og anvendelsen af vikarer. Videre har den tyske
slagteriindustri ikke en overenskomst, ligesom der ej heller findes en mindsteløn på området.
Derved er arbejdsfoholdnene i den tyske slagteriindustri en medvirkende årsag til, at de tyske
slagterier kan betale en højere pris for slagtesvin. Det fører naturligt til, at danske svineproducenter
afsætter til Tyskland, idet svineproducenterne opnår en højere pris på grisene på det tyske marked.
For den danske slagteriindustri betyder denne trafik, at der er slagtet 1,5 mio. færre grise på de
danske anlæg fra 2004 til 2007, ligesom der er flyttet danske arbejdspladser til udlandet. Heraf
følger en reduktion i beskæftigelsen i dansk slagteriindustri.
Denne rapport sætter fokus på konkurrencekraften af den tyske slagterisektor i forhold til den
danske. Hensigten er at identificere de parametre, der har den største betydning for konkurrenceevnen
og afregningsprisen, ligesom rapporten også vil belyse forskellen mellem en hjemmemarkedsorienteret
slagteriindustri som den tyske og en eksportorienteret industri som den danske.
Analysens resultater sammenfattes til en række anbefalinger, der kan medvirke til mere lige
konkurrencevilkår i den europæiske slagteriindustri, ligesom anbefalingerne har til hensigt at
understøtte vækst og udvikling i det danske slagterierhverv.

Nu ville det være smart af den danske regering, at forbyde de lange dyretransporter, idet, transporten er direkte dyrplageri. Men det kan den danske regering ikke - også på grund af EU.
Kort sagt, EU går ind for dyreplageri, løntrykkeri, dumpning af priser, osv osv.
Hvordan søren kan du, som socialdemokrat gå med til det ?

Nu med hensyn til Foghs toppost i Nato. Er det ikke skønt, at en dansker kan nå så langt ?
Tror du, en af S, havde nået så langt....altså i fodnote tiden....? Næppe !

Mvh.
HH.

Fra : vagnr

Dato : 10-09-11 23:58

HH, jeg holder meget af god single malt, så, forudsat din havaneser ikke helt spolerer min lugtesans, lyder det rigtig hyggeligt.

Igen ville det gøre det nemmere med et link, men denne gang var citatet så klart, at det var nemt at finde rapporten.

Jeg har ikke læst den, men set i det afsluttende afsnit flg:

"Konklusionen er, at den
tyske slagteriindustri i dag har en høj konkurrencekraft både på hjemmemarkedet og på eksportmarkeder. Konkurrencekraften i hjemmemarkedet skyldes især et omkostningsniveau, som f.eks. danske slagterier ikke kan præstere."

som jeg ikke syntes er i modstrid med det jeg skrev om "tårnhøje lønninger og lav produktivitet".

Når Dk er faldet bag af dansen på næsten alle punkter, ikke mindst dem Løkke drømte om vi skulle være førende på i 2020, mener jeg det har mere med vores nationale selvfedme end med EU at gøre, vi har prøvet at gøre os rigere ved at give skattelettelser mv til dem der allerede havde rigeligt, i stedet for ved at opkvalificere os til at udføre vores arbejde bedre.

Uanset om vi er EU-medlemem eller ej, er vores konkurrenceevne afgørende for vores økonomi!

Vores Whisky er også for dyr, var til smagning hos Braunstein forleden, OK whisky, horribel pris!

Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-09-11 20:08

Citat
som jeg ikke syntes er i modstrid med det jeg skrev om "tårnhøje lønninger og lav produktivitet".

Med den udtalelse har du næppe været på - eller besøgt et slagteri - eller har kendskab til slagteri branchen overhovedet !
Og du tager slet ikke stilling til dette her;
Citat
[...]

Manglende mindste løn og manglende overenskomst, det må sku' da lyde fælt i en socialdemokrats ører.
Men vagnr., hvorfor er der så store forskelle på lønningerne på hhv en dansk og en tysk håndværker ?

Fra : vagnr

Dato : 11-09-11 22:06

"Men vagnr., hvorfor er der så store forskelle på lønningerne på hhv en dansk og en tysk håndværker ?"

Det skal jeg ikke gøre mig alt for klog på, jeg frekventerer kun små slagterier, nemlig når jeg afhenter kød fra små økologiske landbrug, eller fra min fåre- og koklapperforening.

Men, skulle jeg gætte, så spiller de eu-regkler du henviser til sikkert en rolle, manglende mindste løn og manglende overenskomst samt tuligheden i Tyskland spiller sikkert også en rolle.

Jeg har det rigtig dårligt med den politiske "diskussion" her på til valget, alt er sort/hvidt, det du siger er helt forkert, det jeg siger er 100% rigtigt!

Når nogenlunde fornuftige mennesker diskuterer, kan man med lidt god vilje blive enige om, at der altid er forhold der taler for, andre der taler imod et valg, så bliver det til en afvejning af fordele og ulemper.

Således givetvis også her, min samlede afvejning er, at Dk har større fiordele end ulemper ved at være i EU, dit er vist det modsatte.

Diskussionen drejer sig derfor om fordele og ulemper, ikke om paradis eller skærsilden.

Jeg gætter på, at selv om du ikke syntes Dk skal have euroen, syntes du også det er nemmere at tage bilen sydpå gennem europa og kun behøve euroer i tegnebogen, i stedet for som i gamle dage at skulle have d-mark, gylden, belgiske og franske franc, lire, pesetas etc med, og stå og rode i tegnebogen efter de rigtige mønter til motorvejstoilettet

Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-09-11 23:32

Citat
[...]
Neiiijjjj, jeg vil ikke "sælge" kronen for at spare lidt vekselsgebyr.

Fra : vagnr

Dato : 12-09-11 08:08

HH, jeg regnede ikke med du ville sælge kronen, men med at du alligevel syntes "det er nemmere at tage bilen sydpå gennem europa og kun behøve euroer i tegnebogen" fordi de (fleste) andre lande i EU har fælles valuta.

Da euroen blev indført havde jeg for over 3000 kr udenlandsk valuta liggende, nu har jeg formentlig kun for ca 500 kr euro hjemme.

Det jeg prøver at understrege er, at hvor politikerne altid stiller det op i jeg har 100% ret, du er 100% dum, så er virkeligheden mere nuanceret, og det har vi mulighed for at holde fast i her, hvor vi ikke er begrænset til at svare på 8 sekunder.

Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-09-11 16:23

Ja okay, set ud fra den betragtning, ville det måske være mindre besværligt at være turist i Europa.
Men det vil ikke være et gangbart argument, som vil få mig til at være tilhænger af euroen.

Du glæder dig sikkert til torsdag ? Alt tyder på, at S.SF og R danner regering med støtte fra Ø.
Spørgsmålet er så, om Helle bliver statsminister ? Skulle jeg kende de Radikale vel, snupper Margrethe posten selv...
Eller måske kommer regeringen til at bestå af, S,SF med støtte fra O...?
Et og andet siger mig dog, at blå blok fortsætter.

HH.

Fra : vagnr

Dato : 12-09-11 18:23

Nej HH, det ville da være for sølle kun at være tilhænger af euroen, fordi den letter europarejser en smule, jeg betaler alligevel det meste med plastik, men det duer ikke rigtig til toiletdamer mv.

Og ja, jeg glæder mig, kombineret med en angstfuld bæven, til på torsdag. Det eneste der er sikkert er, at vi sammen med lidt familie og venner får valgflæsk

Men at de røde skal samarbejde med Margrethe, gerne med radikale med i regering, syntes jeg er fint. Jeg har bestemt ikke været glad for VKO, ville nok være gladere ved S, SF, Ø, men vil nok være tryggere ved et samarbejde over midten

Jeg regner de røde vil samarbejde over midten, men jeg kan ikke forestille mig at VKO efter 10 års blokpolitik pludselig vil samarbejde, hvis de stadig har flertal.

Du har følgende muligheder