processer temperatur
Fra : nicolailund81
Vist : 465 gange
50 point
Dato : 26-04-09 16:21

min computer har det utroligt varmt, jeg har fået målt den til 88 celsius.
når jeg spiller spil slukker den lige pludselig uden nogen advarsel.
er der nogen der ved hvad den normale temperatur skal være og hvad kan jeg gøre for at køle den ned?

på forhånd tak :)

Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 16:27

Det er sikkert CPU der bliver for varm, tag sidepladen af computeren og rens køleribberne med en støvsuger med plastik mundstykke, eventuel trykluft men så hold en finger på den lille blæser imens så den ikke går amok

Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 16:28
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 16:34

Du kan også sætte ekstra køle blæsere på kabinettet, de koster ikke ret meget og det kan komme til at se helt fancy ud, hvis du vælger nogle med lys: http://www.tweakup.dk/HTML/casemods/mod.php?id=2654

Fra : webnoob

Dato : 26-04-09 16:50

Som skrevet så er det sikkert din CPU, men det kan også være dit grafik kort det bliver for varmt. Til og rense din computer skla du IKKE bruge din støvsuger, støvsugere kan lave statisk elektrisitet og statisk elektrisitet kan ødelægge dine komponenter. Brug istedet en kompresser eller køb luft på dåse det er en meget sikre måde.

Fra : bruuno117

Dato : 26-04-09 16:59

En cpu temp skal efter min mening ligge mellem 30-60c efter om den idler eller arbejder hårdt, så folk har nok ret når de siger at det er på tide at du renser ud i dyret :) andgående støvsuger vs trykluft, så har jeg endnu ikke brændt noget af ved at bruge støvsugeren.

Fra : ammatøren

Dato : 26-04-09 17:00

Du kan også bruge programmet http://www.almico.com/speedfan.php
Dette hjælper ikke på tem. men du kan følge hvor varm din CPU mm. er

Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 17:00

Weebnob hvis du ser på billederne, så kan du se at der bliver brugt en støvsuger, men den ska have plastik mundstykke, det har den også på billederne, jeg selv bruger trykluft det renser bedre i bund

Fra : molokyle

Dato : 26-04-09 19:16

De fleste producenter af CPU'er garanterer fejlfri drift indtil 96 grader celcius

Dette skal dog af erfaring tagen med et gran salt. Mange pc'ere sår af ved CPU temperaturer over ca. 65 grader celcius.

Der er dog også andre faktorer som spiller ind mht. til drifts-temperatur.

Har du f.eks. tjekket temperaturen på din GPU ?

..eller bundkortets data-bus ?

GPU'er kan som CPU'er normalt arbejde fejlfrit ved 80 grader celcius, men din data-bus har det svært ved temperaturer over de 60 grader celcius.

Hvis ikke din BIOS understøtter temp. måling ..men der ér 'følere' indbygget, så bør du kunne aflæse disse med et program som f.eks. Lavalys' EVEREST :

http://www.lavalys.com/

</MOLOKYLE>

Fra : webnoob

Dato : 26-04-09 20:40

Plastik kan også lede statisk elektrisitet. så uanset hvad bør man bruge tryk luft.

Fra : nicolailund81

Dato : 27-04-09 10:45

jeg har desvære glemt at fortælle jer at det er en bærbar at jeg har, jeg har prøvet at skille den ad og rense blæseren men den bliver ved med at vise at den er for varm i speedfan. er det bare sådan det er eller kan der gøres noget ved det? :)

Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-09 12:30

Måske skal du have en køleplade den kan stå på, når du har renset kan du ikke gøre så meget andet:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=115902&SamleMenuID=22&gruppe=5155&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=Hama

Fra : webnoob

Dato : 27-04-09 12:48

kan du se om fan overhoved kør når maskinen er tændt? ellers skal du ha et nyt grafikkort/bundkort.

Fra : mikael.beck

Dato : 28-04-09 09:03

Advarsel til alle, trykluft fra en kompressor kan indholde vand! så, brug kun trykluft fra spraydåse.

Hilsen

MB

Fra : molokyle

Dato : 28-04-09 17:15

Tip til B(-l-)ærbar-ejere:

Læg en blyant under den bageste del af 'svinet', så der opstår hulrum/luft mellem pc og underlag.

Det gør underværker for køling

</MOLOKYLE>

Fra : heller22

Dato : 02-05-09 15:41

nicolailund81.

Du gir vel en tilbagemelding, når du har løst problemet, ik??? For der er jo nogen, der har brugt tid på at prøve at hjælpe dig, og disse vil helt sikkert gerne "se", hvordan status er!!!!

Fra : heller22

Dato : 06-05-09 00:38

Nicolailund - hvor blir du af ?

Du har følgende muligheder