/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC'er vil ikke starte op???
Fra : alka
Vist : 944 gange
400 point
Dato : 04-02-07 07:51

Min PC'er viser ram der tælles op, viser primær og sekundær HDD samt primær og sekundær CD og DVD drev. Den sædvanlige lyd fra Floppy drev kommer samt et bip fra BIOS, men så er det også slut. Dette bliver stående på skærmen, og der sker ikke mere? Den kommer ikke længere???

Er de nogen der har forslag til, hvordan jeg får "maskinstationen" til at komme op og køre igen??? HJÆLP?

(Nøjes med, at komme med forslag og ikke begynde, at "diskutere" indbyrdes om, hvem der er "klogest". Nogle ved mere om et emne end andre, og dem som ikke ved så meget om et emne, kommer jo med deres råd - og vil også gerne hjælpe, så alle er velkommen).

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-02-07 08:37

Det lyder ikke rart.

Har du prøvet om du kan boote op på en windows cd

Du skal i bios og sætte cd-rom som FIRST BOOT DEVICE

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 04-02-07 09:23

eller har du prøvet at sætte Bios til Default settings?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-02-07 10:21

1. Jeg har prøvet at boote fra WIN-CD.
2. Jeg har været inde i BIOS og prøvet at sætte Bios til Default settings.
3. Jeg har haft alt ude af kabinettet, og genmonteret en for en og opstart ind imellem.
4. Jeg har haft afmonteret de enkelte blæsere kort osv. og monteret et ad gangen og startet op.
5. Jeg har haft bat. ude.
6. Jeg har nul-stillet BIOS
7. Jeg har prøvet med en anden HDD.
PC'en starter stadig ikke op???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-02-07 10:44

Det lyder vildt, men har du mulighed for at prøve med en anden cpu

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-02-07 11:01

Jeg har ikke mulighed for, at prøve at sætte andre "stumper" i, med mindre jeg køber dem!
Jeg tror ikke det kan være CPU'en, da den viser ver.nr. mm

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-02-07 11:06

Og vil du mene at alle enheder du har i, fungerer. Det testede du jo da de havde det hele ude og monterede en efter en med opstart imellem?

Defekt cpu er et godt bud, men måske et defekt bundkort kunne komme på tale.

Det er vel ikke sådan at du kender en du kan låne enten en cpu eller et bundkort af, for at afprøve begge dele. Jeg er bange for at løsningen ligger enten det ene eller andet sted der.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-02-07 12:47

Lyder som et problem jeg selv har haft....da var det grafikkortet

bare et forslag

/ Henrik

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-02-07 12:59

Jeg havde et lignende problem, jeg afmonterede alt der kunne afmonteres. Havde stadig problemet det viste sig at cpuén var brændt af, men fungerede periodisk. Ny cpu nu kører den.
Jeg købte så samtidig nyt bundkort og fik opgraderet

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 04-02-07 17:32

Er der kun et bip fra bios eller er der ligesom en bip kode ?
Hvilket bundkort og bios version er det?
Find dokumentationen og kig efter fejlkoder...

Et bip kan betyde noget helt specifikt... f.eks som nævnt - Grafikkort (at det ikke kan indstilles til den modus maskinen skal ind i for at gå til næste skridt i opstartsprocedurem) eller at CPU ikke kan findes.

Dine test tyder på at batteri og bios er OK - også at IDE controllere fungerer.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 04-02-07 17:35

UHM.. jeg tror nu at CPUen kan findes -

I BIOS er der måske en indstiling der siger "halt on all errors" - Søg at slå den fra.. stil den om til kun at "halte" på keyboard fejl.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-02-07 17:53

Jeg har taget HDD 1 - 250 GB, ud. fFa en extern HDD med image, lagt det en på den HDD der før var nr. 2, men nu er nr. 1, så nu kører PC'en igen. Jeg har prøvet at tage Segate program for at analysere HDD på 250 GB, men jeg kan ikke på nogen måde komme i forb. med HDD, hverken i kabinet eller extern tilslutning, (USB) så måske er det HDD der er problemet? HDD er kun 13 mdr. gammel!
PC'eren er længe om at starte op. De tre blå bånd der kører, kører nu forbi 45 gange! Føre var det 6 gange? Mystikken breder sig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-02-07 23:31

Kan du se 250 Gb disken i bios eller måske denne computer hvis du kan komme så langt ind.
Det ville være rart at se hvilket filsystem den har, jeg har været ude for at min harddisk pludselig blev konverteret til et ukendt filsystem, kan ikke lige huske hvad det hedder, men det er et billedformat.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-02-07 08:03

RAW - Den konvertering sker ofte hvis man geninstallerer en XP OEM og har sine diske med data siddende i maskinen medens man gensinstallerer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-07 10:06

Til stig54: Jeg kan se Disken i BIOS, men ikke i "dnene computer"?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 11:15

Spørgsmål:
Kører du windows med ok HD
Er den defekte HD sat til ....................... hvor og hvordan.
HD i ekstern USB box skal være sat som master.
Hd2 indsat skal være slave på samme kabel som HD1
eller helst master på kabel 2

Hvis der er kludder i partitionstabellen på din HD2 .........så kan denne CD "Knoppix"
evt læse og hente filer på HD2
Knoppix fylder næsten 700 Mb men kan hentes gratis eller købes for ca. 20 kr. +fors.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-07 11:46

Til e.c:
- Hdd1 har hele tiden kørt som primær, sat til sidst på kablet.
- Den "defekte HDD har efterfølgende været sat til extern box via USB 2.0 og forsøgt undersøgt med Segagate's eget program - hvor info skal følge med HDD for reklamation. Den "defekte" HDD har været forsøgt sat til to forskellige PC'er, men ingen kan få kontakt til den "defekte" HDD lige som de ikke viser noget i "denne computer".
- HDD i ekstern USB box har været sat som master.
- Jeg har ingen problemer i partitionstabellen med ovrige drev - alt passer der!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 11:57

Når HD viser sig i Bios (under opstart) så er den fysisk tilstede.
Når den ikke viser sig i denne comp. kan det være:
Ingen partition
rod i partitionstabellen (kun for denne HD)

prøv lige:
Når HD sidder i ekstern USB
h-klik på denne comp > administrer > diskhåndtering > kan du se din HD nede til højre og hvad står der.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-07 13:48

Til e.c: Nej HDD står der ikke. der vises alene de eksisterende drev! Det har efter problemet opstod ikke været muligt, at se problemHDD!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 14:02

En mulighed er at hente en Knoppix som kan kigge ind i dine partitioner. Det har den kunnet hos mig.
Hvis du altså kan brænde den ned på en CD
Men den fylder 699 MB og kan lige være på en 80 min CD

Den CD kører på dine ram og installeres slet ikke, men den kan tilslutte sig og flytte rundt på filer.
Jeg har dog aldrig prøvet Knoppix med 2 styresystemer på samme partition.

http://home.broadpark.no/~aklepp/newton/knoppix/NORDISKNOPPIX/nordisknoppix.html

Eller her i DK
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Jeg har selv hentet denne som er på Dansk:
KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-07 17:02

Hej e.c. Jeg kender ikke knoppix Til partioner bruger jeg Power Quest Partitin Magic.
Hvad er progammet beregnet til?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 18:40

Knoppix er en CD som man kan bruge til at starte comp. og kigge/hente filer.

Her er en som har brugt den til at redde filer.
http://www.kandu.dk/Spg99743.aspx

Men du har måske ingen filer du skal have ud af din defekte HD

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-02-07 22:09

Til e.c: Jo, jeg har masser af filer, jeg skulle til i denne uge, at redigere en del videoer, som ligger på det ene drev, men jeg kan jo ikke komme i kontakt med HDD!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-02-07 08:09

Start Partition Magic
Nu kan du se defekte HD (hvis altså bios kan se den HD)
Er partitionerne Hidden / activ / None
Hidden = ingen andre partitioner kan se den.
Activ = kan måske ses af andre partitioner.
None = kan ses fra alle partitioner.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-02-07 09:23

Til e.c: Når den defekte HDD sluttes til skriver Partition Magic "errormsgbox".
Det eneste progra der kan finde HDD er Setgate Sea Tools Desktop for, at prøve HDD af, og når den har kørt programmet der normalt kun skal tage 90 sek., men nu tager1½ time, skriver den, at der ingen fejl er fundet?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-02-07 09:36

Det tyder på vrøvl med partitionsoplysningerne.

Måske kan den Knoppix CD læse din HD
Metode:
Hent Knoppix og læg den på skrivebordet (min forbindelse 1024/128 = ca. 1½ time)
http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Jeg har selv hentet denne som er på Dansk:
KNOPPIX_V5.0.1CD-2006-09-25-DA.iso

Har du NERO brænderprogram og en CD på 80 min = 700 Mb
Kopi > brænd image til disk > find knoppix på skrivebordet (nede i filtype =alle filer)
Start comp med Knoppix CD
Den indstallerer ikke noget men kører bare i din RAM
Når den er rullet ind
tilslut USB HD .....................og håb på at den viser sig
klik på harddisken og nu kan du måske se og røre ved dine filer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-02-07 10:37

Til e.c: Jeg kører 256/128, så det tager lidt tid, at hente knoppix ned (7.50 timer). Jeg startede tidligt i morges, og da der var hentet 22% ned røg forbindelsen!
Det visre sig, at der var en TDC-mand ude i boksen og afbryde forbindelsen - uden at henv. sig først! Det er bare for dårligt! Jeg skulle have programmet ned ved 17-tiden, så prøver jeg. Jeg har NERO.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 400 point
Dato : 06-02-07 11:11

Men ellers kan den købes hos:
http://www.linuxpusher.dk/index.php?cPath=38 .................................
(har ikke noget med narko at gøre)
og det er denne:
http://www.linuxpusher.dk/product_info.php?products_id=401

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-02-07 16:29

Uha uha det lyder godt nok som et RAW system du er ude i. Hvis det kan være til nogen hjælp kan jeg sende dig partition Magic 8.0 via mail. Der skulle du nu også kunne se hvad der er på.

Hvis filsystemet er blevet til RAW må vi jo igang med at gendanne hvad der er på og efterfølgende starte forfra med formatering. Det kommer vi til senere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-02-07 19:27

Fijala - han har PM8 og den meldr fejl ved indlæsning.
Derfor forsøger vi med Knoppix som kan læse filer direkte.

Jeg og andre har været heldig og hentet filer fra en HD med tabelproblemer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-02-07 19:32

e.c

jeps det så jeg lige og korrekt jeg har også med min Knoppix (den du tvang mig til at købe engang )med held læst fra HDer

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-02-07 10:38

Jeg har nu fået konstateret, et det er HDD der er kaputski! Så den er sendt til viborg. Så må vi se, om den bliver rep. eller jeg får en ny.
Tak til alle, som har forsøgt at hjælpe mig.
Mine 400 point går til e.c pga. hans flid og hjælpsomhed og hans interesse for at hjælpe. Tak for det.

Hej fra alka;0)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-07 07:35

alka

for at e.c får sine point skal du lige klikke på - Accepter svar - ud for det svar af hans der var det rigtige. Eller bare et af hans svar. Ellers får han dem ikke.

Godkendelse af svar
Fra : alka

Dato : 18-02-07 15:00

Tak for svaret e.c.
Hovsa, det var en smutter, nu er sv. accepteret!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-02-07 16:42

Ok - selv tak.