/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Rengøring af Bærbar DELL pc?!
Fra : teh_nixc
Vist : 1793 gange
100 point
Dato : 28-01-07 00:33

Hey!
Hvordan gør man sin laptop ren for støv, hår osv. Det gælder tasteturet, og blæserne på undersiden af bærbaren? BTW har hørt at man ikke må bruge en støvsuger, fordi det kan ødelægge pc'en. Men hvad gør jeg så?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 00:43

Du må da gerne bruge en støvsuger, hvor har du hørt det andet ? Men du må ikke gnubbe mundstykket mod de følsomme steder, kun suge med lidt afstand

Kommentar
Fra : teh_nixc

Dato : 28-01-07 01:01

Det jeg har hørt med støvsuger er noget med nogle magneter, der kan skade selve computeren!? Så er ikke så sikker ved at skulle bruge en støvsuger.... Der må være en anden vej!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 01:04

Magneter ???? mundstykket er da af plastik eller ? Så sug du bare løs, forsigtig at du ikke fysisk beskadiger mekanikken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 01:08

Fin og tiltalende hjemmeside du har, byg du bare videre på den, (det var et sidespring og har intet med støvsugning at gøre)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-01-07 03:15

Man kan købe en spraydåse med luft som du kan blæse din pc ren for støv med, fint til blæser og krummer under tastaturet.
alimak

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 50 point
Dato : 28-01-07 10:46

Den problematik, der kan være med såvel støvsuger som trykluft, er hvis du kommer til at accelerere køleren op i så store omdrejninger, at den kan kan tage skade, så pas på den. Du kan evt. blokere rotationen med en tandstikker el. lign. medens du suger / puster støvet væk herfra (for det er et af de steder, der virkelig kan samle støv).
Vedr. magneter o.l. må det nærmeste herom være, hvis du anvender en lille håndstøvsuger, der mere eller mindre kommer ned i maskinen. Ellers ikke.
Jeg har lavet et ekstra "mundstykke" til "den store" støvsuger af gaffa og et stykke alm. plastic haveslange. Så koncentreres suget, og slangen beskadiger intet i PC'en.

Et andet aspekt ved denne måde at rense på er:
Jeg har ofte renset gamle computere med trykluft fra en værkstedskomprssor, uden at der har været problemer med det, men i den forbindelse har tanken strejfet mig: Så vidt jeg ved, bliver kompressoren smurt ved at der kommer en lille bitte smule olie ud sammen med trykluften. Hvordan med det i en computer? Er der andre, der har erfaringer / viden herom ?

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 28-01-07 10:47

Sprydåsen med luft er god nok, bare man husker at holde sprydåsen helt lodret, for ellers kan man hvis man er uheldig komme ud for at få væske/kondens i maskinen, altså hvis du ligger sprydåsen ned når du spryer.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-01-07 11:14
Godkendelse af svar
Fra : teh_nixc

Dato : 28-01-07 17:41

Alle svar var kk nok!

Jeg prøver første omgang med spraydåsen og måske støvsugeren.
Mange tak for hjælpen! ^^

shuffel.dk