/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Flere RAM i Notebook
Fra : akle
Vist : 645 gange
100 point
Dato : 30-11-06 00:34

Hej!
Jeg havde kun 2 x 256 MB RAM i min bærbare computer, og deraf var der lidt problemer en gang i mellem. I scannerprogrammet der tidligere i 'kandu' blev anbefalet, blev jeg rådet til at sætte max i, nemlig 2 x 1 GB RAM hvilket jeg har gjort. Computeren kørte fint i nogle timer, men pludselig gik den i sort. Jeg startede den op, men kom ikke ret langt, så gik den i sort igen. Ny opstart, fik en blå side med masse tekst på problemløsningsforslag. Sidste opstart skete der intet kun sort skærm.
Jeg byttede tilbage til de 512 MB RAM, og computeren arbejder igen nogenlunde godt.

Mit spørgsmål: Er der andre faktorer jeg skal tage højde for vedrørende indstallering af så mange RAM? Hvad med bundkortet, kan det håndtere så mange RAM?

Computeren er lidt over 3 år gammel. Det er en MEDION Model MD 40100
Styreprogram Windows XP HE SP 2.,
Mobile Intel (R) Pentium (R) 4 CPU 2,8 GHz, 2,97 GHz, 512 MB RAM.
Motherboard Fysisk hukommelse total 510 MB, Fri 133 MB.
Hukommelsestype: DDR SD RAM, , PC 2700 (166 MHz).
Ved ikke om det er nok informationer?!

Kan jeg event. nøjes med at kun udskifte 1 Ramblok på 1 GB, og lade den anden være tom? Kan jeg eventuelt isætte uens antal RAM i de to slots?

Håber på hjælp.

MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-11-06 08:43

Du kan sammensætte rammene, som du har lyst, det har ingen betydning, men jeg vil anbefale dig, at køre en chkdsk /r - jeg tror ikke det har noget, at gøre med dine ram, desuden skal sidefilen også ændres, når du ændrer ramstørrelse.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 30-11-06 19:52

Hvis ovennævnte ikke hjælper.
Sæt en knoppix Cd i. Lav backup af dine ting og derefter installer windows forfra. :D

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-12-06 00:03

'peet49'
Jeg har kørt en chkdsk c:/r Den viste intet.
Du må forklare mig nærmere hvordan med sidefilen som skal ændres. Ved nemlig ikke hvordan.
'xodeus'
Hvad er en knoppix CD? Håber virkelig, jeg ikke får brug for din løsning - phyha, det finder jeg aldrig ud af! Teknisk minded er jeg nemlig ikke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-12-06 20:08

Hej! Jeg afventer altså et uddybende svar fra både 'peet49' og 'xodeus' -
før jeg kan komme videre.
Eller også andre 'kanduere' med gode løsninger.
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-12-06 20:39

Ved ændring af ram, skal sidefilen også ændres, du kan godt nøjes med 1 blok, og lade den anden sokkel være tom.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-12-06 21:16

peet49
Vil du ikke nok være sød at fortælle mig hvordan jeg ændrer sidefilen, for jeg aner ikke hvad eller hvor en sådan sidefil er.
Jeg er totalt uvidende!
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-06 21:24

Højreklik på denne computer-egenskaber-avanceret-(ydeevne-indstillinger) -avanceret- skift, sæt start til 1,5 gange indstallerede ram og slut til 2 eller 3 gange indstalledere ram.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-12-06 21:26

Hvilke programmer bruger til sikkerheden - spyware og virus?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-06 21:28

Har du prøvet at tjekke om der er en bios opdaterin på
git bundkort's/pc's hjemmeside det kan i mange tilfælde være problemet med at pc'en ikke kan kører med store ram
mængder/versioner/mærker.
Det har ikke noget med din sidefil at gører,den vil xp selv iindstille vis du sætter mere ram i pc'en.
Men jeg kan da godt fortælle dig hvor>
Start>kontrolpanel>system>avanceret>ydeevne>indstillinger>avancerer>virtuel hukkommelse>skift>marker drevet>skriv mængde

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-12-06 21:30

Manse9933-->>Sidefilen ændrer sig næsten aldrig af sig selv, medmindre man kører 98/me

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-06 21:35

jo den gør,i hvert tilfælde på de ca 200 hundrede pc,er jeg har bygget/installeret/opgraderet indtil nu.
og jeg skifter/opgraderer ram konstant på mine og andres pc'er

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-12-06 21:43

Jeg har repareret og indstalleret mange tusinde i de 25 år jeg har været selvstændig systembygger, og det er sjældent, de har ændret sig automatisk, men det kan være, du har specielle PCér, hvem ved. Et tjek kosten kun nogle klik.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-06 21:43

min sidefil ligger på tre patitioner med en fast størrelse(4606G)
jeg har ikke side filen liggende på mit system drev, har eksprimenteret med sidefilens ydeevne i gennem flere år på et utal af pc'er,den opsætning jeg har nu er optimal

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-06 21:47

ja ja,jeg har aldrig oplevet at systemet (XP)ikke selv har ændret sidefils størrelsen auto når man tilføjer eller fjerner ram.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-06 21:56

så burde du også vide at sidefilen ikke har betydning for hvor meget ram du har installeret,du kan kører uden vis du vil,det er kun få programmer der vil brogge sig over at der ingen sidefil er og vis din fysiske ram mængde bliver overskredet af kørende processer.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-12-06 22:01

Undskyld; men det har jeg ikke tid til, og gider absolut ikke diskutere her, desuden hjælper det ikke spørgen det mindste - godnat.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-12-06 22:02

spørgen=spørger

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-06 22:11

det kan kun være dit problem,så lad være med at gå i dialog.

http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=143&pgno=0

44 siders guide
udemærket guide,men man skal læse det hele for at forstå dyret leve vis og opførsel.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-12-06 22:15

desuden hjælper det ikke spørgen det mindste.
Hvor ved du det fra?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-12-06 23:29

I hører fra mig, da jeg ikke har tid nu, og heller ikke er hjemme i morgen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-12-06 21:51

Jeg har nu været inde i Systemet og ændret sidefil, men systemet ændrer tilbage til de tal, som stod der i forvejen.
Med 512 MB RAM
Størrelse ved start: 768
Maksimal størrelse (MB) 1536
Efter indstallation af 2 x 1 GB RAM og nye indstillinger på sidefil, skriver jeg på;
Størrelse ved start: 3072
Maksimal størrelse (MB) 6144
og trykker OK hele vejen, har Genstartet og går ind for at checke det hele i System, men ingen ændring vises, alt står som tidligere bl.a.:
Samlet størrelse på sidefil for alle drev:
Minimalt tilladt: 2 MB
Anbefalet: 3.069 MB
Aktuel tildeling: 768 MB
Drev C: (BOOT)
Tilgængelig plads: 14633 MB
Brugerdeffineret størrelse ved Start: 768
Maksimal størrelse (MB): 1536

Under Egenskaber og Generelt vises der 2.00 GB RAM
Hvordan får jeg så rettet sidefilen?

Notebooken blev tændt kl. 21.oo så nu er jeg spændt på hvor længe den kan arbejde uden at "gå i sort".
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-12-06 22:03

Glemte at fortælle hvilke programmer jeg bruger til sikkerhed:

Noram Virusprogram
AVG AntiSpyware
Super AntiSpyware
Ad-Aware SE Personal
Cactus Spam
Spamfighter

Jeg har ikke checket BIOS opdateringer vedr. mit bundkort. Hvordan finder jeg typebetegnelse på bundkortet? Kan det gå "kludder" for mig, ved sådan en BIOS opdatering?
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-12-06 09:06

Du skal trykke på definer, når du har ændret sidefilen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-12-06 21:08

Hej 'peet49'
Nu har jeg trykket på 'definer' og fik denne meddelelse: Angiv en maksimal størrelse på sidefilen, som er større eller lig med den initielle sidefilstørrelse, og mindre end 4096. Da jeg ikke aner hvad den initielle sidefiler, så valgte jeg lidt mindre, nemlig 4090. Nu står de nye værdier der. Fint nok - og håber dette er de rigitge tal. Kom endelig med en bemærkning hvis det skal være anderledes.

Trykfejl rettes: Norman Antivirus
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-12-06 21:12

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-12-06 21:37

Naturligvis skal du have accepten!
Tak for hjælpen!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 04-12-06 21:39

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-12-06 21:41

Selv tak.