/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fejlmelding ved software....??
Fra : Wheelie
Vist : 483 gange
500 point
Dato : 17-11-06 19:35

Jeg har lige købt et nyt (brugt) spil til min bærbare (en dell inspiron 6400, 1 gb ram 128 mb grafikkort). Jeg tænkte, at når jeg nu købte et lidt ældre spil uden alt for høje systemkrav, så kunne jeg sikkert godt spille det.

Jeg får imidlertid flg. besked, når jeg prøver at starte spillet:

The program requires hardware and stencil support (thus 32 bpp desktop!) Openwindow failed.

Nogen der kan fortælle mig hvad der er galt, og om det kan fixes?

ps. Spillet er 1944 Battle of the bulge

min. systemkrav:
pentium 1 ghz
256 mb ram
win xp
64 mb grafikkort, compatible directX9.0c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-06 19:42

Jeg gætter på for lav opløsning på skærmen Hvis den er 800 X 600 så sæt den til 1024 X 768

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-06 09:18

Mit gæt er at du enten ikke har installeret den rette driver til dit grafikkort eller at du ikke har installeret DirectX9.0c

I sidste tilfælde? Kan DirectX9.0c hentes her: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=0A9B6820-BFBB-4799-9908-D418CDEAC197&displaylang=en

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 18-11-06 09:53

Skærmopløsningen er prøvet ændret - men resultatet er det samme.

DirectX9 er installeret (igen) - men resultatet er det samme.

Hvor(-dan) installere jeg driveren til grafikkortet. Jeg kan jo sagtens spille andre spil, se film etc. så det undrer mig lidt, hvis det skulle være grafikkortet den er gal med (men jeg absolut ingen forstand på pc´ere / sowtvare, så hvad ved jeg....

Flere foreslag ønskes

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-06 11:04

Hvilket grafikkort/-chip er installeret? ..og fungerer det korrekt?

Højreklik på 'Denne computer' vælg i menuen; 'Egenskaber' ..fanen 'Hardware' ..klik på [Enhedshåndtering] og vælg med dobbeltklik 'Skærmkort'.

Dobbeltklik på dette og tjek om alt er Ok. (Under fanen; 'Driver' vælger du evt. [Opdatér driver...])

Ps. Er der ellers nogle 'gule spørgsmålstegn' ved andre ting under Enhedshåndteringen?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 18-11-06 12:16

Hvilket grafikkort/-chip er installeret? ..og fungerer det korrekt?

Jeg har allerede været inde og tjekke grafikkortet samt tjekket efter opdateringer (hvilket der ikke var nogle af).

Grafikkortet er dette:

Mobil Intel(R) 945GM Express Chipset Family

Enhedshåndteringen viser heller ingen fejl på den øvrige hardware.

Mysteriet breder sig........

Kommentar
Fra : clou

Dato : 18-11-06 13:24

Prøv at lade en anden installere spillet, for at se om vedkommende får samme meddelelse på sin computer, hvis det er tilfældet, er det sikkert spillet der er noget galt med.

Har prøvet det med Adobe Photoshop (kopi), som var brændt forkert

Clou

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-06 13:24

Dit grafikkort og dit spil kan ikke sammen.......

Det er ikke så meget rammene (de er gode nok) nok nærmere 3D hastigheden der ikke er god nok...

Visse grafikkort og spil KAN BARE IKKE SAMMEN.....

Hvis du kigger lidt rundt på nettet vil du se at der er mange med samme problem - men INGEN løsninger

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-06 14:08

Nu kan jeg ikke lige finde ud af om dine 128Mb. grafik RAM er dedikeret din grafikprocessor eller om denne RAM tildeles fra den normale memorypool, som deles med CPU'en. Hvis det sidste er tilfældet kan det være derfor.

Du finder mere information om dit chipset og mulige løsning ...eksempelvis:
Citat
Reduce the desktop screen resolution and color depth to 640x480 and High Color (16 bit) color depth in Display Properties. Many games will attempt to switch to this particular screen resolution and color depth when loading. Switching to this mode manually can help to determine if the issue is with switching video modes or with loading the game. Additionally, some OpenGL* games will attempt to run at the current desktop color depth. Some graphics adapters do not support 3D acceleration at higher than 16-bit color depth, so they will not be able to use OpenGL 3D acceleration at true color (24-bit or 32-bit color depth).

..her: http://www.intel.com/support/graphics/intel945gm/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-11-06 14:10

Prøv at højre klikke på ikonet til spillet, mener der er noget der hedder noget med ''kompalitet''
eller lignende, hvor du kan ændre på visse ting, såsom ægte farver, windows 95 o.s.v
prøv dig frem med forskellige indstillinger.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-06 14:26

hmmmm jeg tror ikke det er grafikkortet - i og med at jeg kører grafikkort der kun er på 64 ram og sagtens kan med nyere spil.

Prøv at afinstallere det og køre guiden programkompatibilitet.

du kan få yderligere oplysninger ved at skrive køre ældre programmer i hjælp og support

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-06 14:41

"miritdk"

Det er jo det jeg lige har sagt.....

Det er IKKE ram der mangler - visse grafikkort og visse spil KAN BARE IKKE SAMMEN

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-06 14:42

du må tale højere refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-06 14:45

Desuden er spillet "gammelt"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-06 14:48

derfor værd at prøvet at køre guiden programkompatibilitet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 14:50

Endelig kan der være fejl på selve spillet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-06 14:53

Bærbare og spil er generelt en dårlig kombination

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-06 14:54

Så lige den nye XBox i funktion i fjernsynet.....

DET ER GUF

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-06 18:12

Hvilket styresystem bruger du. Det ser udsom om der kræves et 32 bit system, og så dur win 95 eller 98 ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-06 23:06

Sludder transor

Både WIN95 & WIN98 kører som standard FAT32 ..men KAN køre FAT18/16 programmer

Problemer med XP kan derimod opstå når en FAT32 applikation installeres på et NTFS drev.

Dette fordi enhver form for direkte disk memory adressering ikke er byte/word kompatibel. Netop en af årsagerne til at 'Guiden programkompatibilitet' blev indbygget i XP.

'Gamle' spil bør installeres på en FAT32 partition på harddisken og programmet tilpasses via WIN95/-98 emulatoren i programkompatibilitet .

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-06 23:07

FAT18/16 programmer ??? NIX ...FAT8/16 programmer !

Sorry ...der havde sneget sig et 1 tal ind

</MOLOKYLE>