/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tekst fra gammel pc til nyere
Fra : BjornJ
Vist : 597 gange
83 point
Dato : 21-10-06 12:46

Jeg har et problem!
I huset har vi to PCer, en gammel bærbar og en forholdsvis ny.
Den gamle har diskettedrev hvor der kan overføres tekst til og CD drev hvor der kan hentes f.eks tekst.
På den nye er der kun CD drev med brænder.
Min kone skal til at oversæte en bog og det er meningen at hun skal skrive på den gamle PC, som er hendes.
Det hun laver skal så over på min cp som er tilsluttet nette, og løbende sendes til Sverige.
Hvordan får jeg det over i min cp.
Der ikke USB udgang på konens, men rundt stik. Til dette stik har jeg et overgangskabel der ender i et USB stik, det bruger vi til den externe mus.
Jeg har prøvet at sætte en "USBpen" i stikket, men kan ikke finde den under "Denne computer"
Er der nogen der har en god fidus?
Den hårde, lange vej er jo overføre teksten til en diskette og så derefter f. eks på Biblioteket oveføre det til CD eller USBpennen, men det er jo besværligt.

Bjørn

Kommentar
Fra : iah

Dato : 21-10-06 12:59

Tja, ikke fordi jeg har såmeget forstand på de der stik du taler om, men en diskette kan da alligevel indeholde en hel del teksinformation uden problemer...

IAH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 13:02

Køb et externt diskettedrev til den "nye" - så slår du to fluer med et smæk..

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-10-06 13:10

Send det hele ud på en hotmail fra den ene PC - og hent det med den anden !

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-10-06 13:14

Glemte at sige, at det skal pakkes i en zip-fil, da man kun kan sende een fil ad gangen.
Er det meget store datamængder, det drejer sig om er YouSendIt.com også en løsning.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-10-06 13:22

Til coehlen

Det er som nævnt kun den ene cp der på nettet, det er det der er problement.
ellers mange tak.

Til refi

Jeg forfølger din ide, og har fundet to brugte i Gul og Gratis.
Ved du hvad nyprisen er?

Til iah

Jeg er lid doven, og gider ikke at gå på biblioteket og stå og vent e på en ledig cp derfor gør jeg nok som refi foreslår.

Tak for svarene

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 13:31

Et billigt 250 kr.

Et dyrt 350 kr.

Det skal selvfølgelig være med USB tilslutning så du kun behøver det når du har brug for det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 13:33
Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-10-06 13:45

Kan din kones PC ikke sættes til "nettet" i stedet for den nye og så sende det til hotmail.. - og så efterfølgende sætte den nye til for at hente det ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 13:48

Det var da et frygtelig bytten ledninger for 250 kr

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-06 14:27

nu ved jeg jo ikke hvad den gamle bærbare evner, og hvilken form for netforbindelse i har
men den bærbare har 100% sikkert en revne der kaldes PCMCIA (kortet ligner et kreditkort)
Et netkort dertil kan fås fra nyt til 110kr.

http://www.prcdata.dk
http://www.prcdata.dk/ny/prodListeFrame.asp?KategoriID=64&varegruppeid=2

I vil så kunne.
1. være på internet sammen (efter hvilket internet i har)
2. kunne forbinde bærbar og pc sammen i et netværk (med krydskabel)

Hvis det siger dig noget så er det en løsning med mange muligheder.
Der findes så vidt jeg ved 2-3 slags PCMCIA så køb ikke i blinde med kontakt butikken først,
PRCDATA er gode til at hjælpe !

Mhv Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-06 14:34

dette til 110kr bør kunne klare det
http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=61743524

desvære er det ikke muligt at linke ordentligt til prcdata
Men fra deres forside finder du det under hardware->netkort->PCMCIA
Kortet jeg henviser til hedder Edimax EP 4103DL og er ikke lagervare (1-2ugers levering)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-06 14:41

der findes også XNET PCI kort med 4 USB 2.0 porte, til 145kr(på lager)
Men vær opmærksom på at det ikke virker på styresystemer ældre end win98.
Der er ikke meget oplysning om dette kort.
http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=55976803
men det er sikkert det samme som XNET PCMCIA kort med 2 USB 2.0 porte til ??? 195kr
http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=39881352

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 14:58

Der er MANGE ting at være opmærksomme på

Med et diskettedrev skal du KUN være opmærksom på prisen.....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-10-06 17:32

Phu ha, jeg bliver helt rundtosset, men tak for de mange gode råd. jeg havde håbet at der var nogen der viste hvordan jeg kunne få min USBpen sat til den gamle pc. Det havde været det bedste.
Hvis jeg ikke høre mere vil jeg gå den vej refi har anvist, den lyder overkommelig.

Hvordan er det med diskettet, kan man fylde lidt på dem, tage dem ud, sætte dem ind igen og lægge mere på, hvis der er plads.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 17:40

Ja - lige til den er fyldt op (1.44 mb)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 83 point
Dato : 21-10-06 17:44

Du kan selvfølgelig købe et sådant stik (hvis den gamle har en serialport) - så kan du bruge pensticken

http://www.totalcomputer.dk/Scripts/prodView.asp?idProduct=836

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-10-06 17:45

ja det kan du godt

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 21-10-06 18:17

Du kan bruge et parallelkabel og så forbinde computerne via "Direkte kabelforbindelse" når det er sagt vil jeg æde min gamle hat på at din kone ikke har større dgl. produktion end at arbejdet kan være på en diskette som zippet fil

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-10-06 18:17

Til refi og natmanden

Tak igen, men hvad hvordan ser jeg om der er en serialport? Der vel ikke andet at gøre end at tage cp med til en forretning der handler med sådan noget.
Vi har en THansen i byen tror i at det kan købes der?

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 18:22

Med al sandsynlighed har thansen det.....

Hvis det er en "gammel" bærbar har den sikkert også en printerport (bred stik)

Serialporten er kun ca 2/3 så bred...... (blev også tidligere brugt til mus)

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-10-06 18:26

Til helgec

Du smuttede lige ind imedens jeg svarede refi og natmanden.
Hvad er en zippet fil? undskyld at jeg spøger, men der er lige før at computeren først blev opfundet efter at jeg var gået på pension.

Bjørn

Jeg komme i tanke om at jeg har en førstegenerations bærbar computer stående. Den heder Phillips Portabel den vil jeg gennem kandu prøve at finde en der er intereseret i.
Jeg har tilbudt den til Teknisk Museum, men de siger at de har den. Den er nu ikke udstillet for jeg har lige været der.
Det er et ordenligt skrummel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 18:42

Det er nostalgi - den skal du nok komme af med, men gem den lidt endnu - den stiger i værdi....

Nu er zip blot en måde at "pakke" på så det fylder lidt mindre....

Men med ren tekst er der ingen grund til at pakke det - der kan være mange sider på en diskette/pendrive

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-10-06 18:46

til refi

Jeg har lige sat den på kandu tip. Jeg havde ingen point, så jeg kunne spørge om der var nogen der var intereserede. Den skal nu ikke koste noget hvis jeg finder den rette aftagere.
Men måske kan jeg finde en fast at spørge tilråds.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 19:04

e.c samler så vidt jeg ved - skriv et "privat indlæg" til ham og forhør dig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 19:10

Hvis du mener at have fået svar i dette spørgsmål - kan du acceptere et af svarene - derved optjener du lidt point (der kan bruges) når/hvis nogen køber svaret.

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 21-10-06 19:40

Tak for svaret refi.
Jeg tror at jeg har fundet serialstikket! Er det ikke det der passer til en gammel mus?
Hvis det er det vil jeg købe et overgangsstykke så jeg kan bruge pensticken, den jeg kalder en USBpen, det er den bedste løsning.
Når jeg tilslutter pensticken vil den så dukke op under "Denne computer"
Ellers vil jeg købe et eksternt diskettedrev som du foreslog først.
Den eksterne mus til den gamle computer er nu tilsluttet et rundt stik hvor jeg har et overgangsstykke til USB siddende. I det stik kan jeg ikke finde pensticken.
Til sidst et spørgsmål. Du skriver at jeg skal skrive direkte til e,c hvordan gør man det.? Hvis man ikke tilfældigvis finder ham på en liste.

Mange tak for hjælpen Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-06 19:52

Jo det er det der passer til en gammel mus.

Til venstre er et felt der hedder "brugerservice" dertaster du e.c i søgefeltet - så vil der dukke en hel masse op der klikker du bare på hans navn. Så vil du komme til en side med en kuvert - der skriver du..

Der er oprettet et spørgsmål til dig - se lige

http://www.kandu.dk/spg95348.aspx

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-10-06 13:13

Til refi

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-10-06 13:20

Til refi

Det link du sendte 21/10 kl17,44 til et serielstik, har jeg set på.
På billedet ligner USBstikket et hanstik, det jeg skal bruge er et hunstik, men de ser måske ens ud.

Bjørn

PS pointsystemet går stadig hen over mit hoved, der er så meget jeg ikke forstår af alt det i skriver, men jeg har da fundet ud af at det koster 10 point at stille et spørgsmål.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-06 13:30

Bare rolig - det ER et hunstik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-06 13:34

Pointsystemet kan du læse om ude til venstre i menuen "Brugerservice" - "Pointsystemet"

PS - De fleste "gamle" Kanduer går ikke så højt op i point - de sætter en ære i at hjælpe

Og som sagt får du 20 point hver dag (du logger ind) til at stille spørgsmål for....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-06 13:35

Det er der selvfølgelig også mange "nye" der gør

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-10-06 18:37

Nu har jeg travet byen tynd, det er ikke så let at løse mit problem med at få en gammel- og en ny bærbar til at arbejde sammen.
Jeg valgte refis løsningsmodel, at købe et USB - seriel kabel, eller retere jeg forsøgte.
Refi havde lavetr et link, og jeg mente at have fundet et magen til hosTHansen, men USB stikket var et hanstik.
Det problem løstes ved at jeg købte et dobbelt USBhunstik. Da jeg kom hjem viste det sig at serialstikket også var et hanstik og at det skulle have været et hunstik. Tilbage til THansen, problemet kunne de ikke løse, så jeg fik pengene retur. Flinke folk.
Så gik jeg til den dyre EDBbutik, som jeg ellers ikke bruger, de har engang taget røven på mig.
Heller ikke der kunne jeg få det ønskede kabel, men de foreslog en løsning med en lille skuffe til at stikke ind i computeren den havde to USB udgange. De ville ikke garantere at det virkede, men ville have 269 kr. få den. Den samme dims koster hos THansen 249 kr.
Da jeg spurgte hvad et eksternt diskettedrev kostede, de ville bestille det hjem, fik jeg at vide at det kostede ca. 200 kr. jeg forlangte den nøjagtige pris, den var 310 kr. så de prøvede igen at tøre en gammel mand. Det erQ.Data i Faaborg.
Nu er mit spørgsmål til alle mine rådgivere, tror I at det virker hvis jeg køber "skuffen" med de to USB udtag.
Grunden til at jeg ikke bestiller over nettet er dels at det tager længere tid og at det er meget besværligt hvis jeg får noget forkert

Bjørn