/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Forbinde diskettedrev.?
Fra : Claus999
Vist : 426 gange
50 point
Dato : 15-10-06 12:18

Hej.

Jeg har netop købt mig en ny computer via nettet og alt virkede fint indtil jeg skulle prøve diskettedrevet. Drevet lyste på intet tidspunkt, hverken når der var diskette i eller ej.
Derfor tog jeg kabinettet af for at se om der eventuelt skulle være nogen kabler der var faldet ud under transporten, men dette var ikke tilfældet.

Jeg kontaktede så forhandleren og det viste sig at de havde glemt at sætte et kabel i computeren, som forbandt diskettedrevet til motherboardet. De sendte så kablet, men da jeg ikke er den store haj til computere, er jeg lidt i tvivl om hvordan kablet skal sidde.

Hvor sidder motherboardet.?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 15-10-06 12:44

Motherboardet er det samme som bundkortet der sjovt nok sidder på højkant, det er den største printplade i din computer. Der er en rød mærket ledniing som skal vende mod pin 1 oftest til højre.'
Du skal slukke putteren når du forbinder. På nogle modeller er det muligt at vende stikket forkert bag i drevet men det sker der ikke noget ved så vender du det bare og prøver igen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-06 12:47

Der er mærket på bundkortet, hvor ben 1 skal være. Stikket er lidt mindre end det som bruges til harddiske og cd-rom drev. Det er på 36 ben mod de andres 40 ben.
I drevet er der et styr på stikket så det ikke skulle kunne vendes forkert.
Ben 1 er i den side af stikket på kablet hvor der er farvemærket på kablet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-10-06 13:25

Kablet kan kun sidde et sted på motherboard (den store plade innde i comp hvor der sidder en masse ting på)
Hvis der er en vulst på kablet så skal den passe ned i vulstrillen på stikket.
Der er nok 3 stik på kablet - 2 der sidder tæt på hinanden og et som sidder i den lange ende.
den lange ende skal ned på motherboard og stikket ude i den anden ende skal sættes på diskettedrevet
Comp brokker sig hvis kablet vende forkert.
Der skal også monteres et stømkabel hvis det ikke er monteret.(fire ledninger med et stik)
stikket passe som fod i hose når det vender rigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : Claus999

Dato : 15-10-06 13:36

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 15-10-06 13:37

Og tak også til jer to andre for gode og brugbare besvarelser. :)