/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp til formatering!!!
Fra : as_roma
Vist : 746 gange
219 point
Dato : 18-09-06 18:59

Håber der er en der kan hjælpe mig. Har mange før formateret computere, men denne gang er der sket noget helt underligt.

Kan tage det fra starten: Fik nyt trådløst tastatur, og ofte når jeg skulle ind i windows, skulle jeg som jeg plejer skrive password, men men, mange gange frøs den bare og ville ik noget, så jeg måtte slukke på CP'eren. Denne gang ville den overhovedet ikke, og jeg slukkede den mange gange efter hinanden på CP'eren til trods for jeg godt ved man helst ik må det. Men til sidst, og det er så her jeg står nu, vil den kun starte op til den viser den sorte side med "start op i fejlsikret tilstand" og almindelig opstart og det, men uanset hvad jeg vælger går den ligesom i ring og vender tilbage til den side. Kan heller ikke smide min windows cd i og lade den køre den. Kan intet. Nogen der ved noget om hvad der kan gøres? Kan man formaterer fra BIOS eller kan man pille ved noget inde i tårnet... er ret ivrig efter at få lortet op og kører igen.

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 18-09-06 19:16

du skal ind i bios. så skal du sætte den til at boote på dit cd-rom drev, før den booter på harddisken.
herfter smider du din windows cd i og genstarter computeren. så skulle den gerne starte på cd'en hvis der altså er boot på den.

hvis ikke der er boot på den skal du gendanne standardindstillingerne i bios. ha fat i en startdiskette, smide den i sammen med cd'en og starte forfra.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-09-06 19:21

Du skal overhoved ikke formatere. Det klarer Windows XP selv under en evnt. ny installation.
Du kan jo prøve nogle gange endnu, hvor du sætter de gl. tastatur til, og fjerner alt andet unødigt.
Prøv også tilbagestilling.
Øjensynlig er der noget hardware defekt eller ikke trykket ordentlig fast i stikkene inde i maskinen.
Ellers er fremgangsmåden at lægge windows CDèn i, og opstarte.
Hvis den ikke vil læse fra CDèn, skal du holde esc eller delete nede når du starter, så skal du i biosen stille cd-rom drevet til at være first boot device (Pageup & Pagedn)
Save and exit med F10 (Svar Y)
Så starter maskinen med CDèn hvis den kan boote fra Windows cdèn, og nu kan du reaparere eller lave fuldstændig ny installation (Hvis du da ikke har uundværlige ting på harddisken)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 18-09-06 19:24

Tak for svarene, men har prøvet alt det i skriver, den vil ikke boote fra cd'en! En startdiskette har jeg ikke prøvet...men ejer heller ikke sådan en! :(

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-06 19:38

Vil det sige at den booter op på cd. Det er ret vigtigt at det er det der foregår.

For så skal den lave en ny install eller ihvertfald gøre klar til det. Da læser den nemlig ikke på harddisken og ligegyldigt hvad "lort" man har lavet, kan man altid starte på en frisk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-06 19:42

Her kan du hente en bootdisk. Dvs til XP er det 6 stk.

http://www.bootdisk.com/

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 18-09-06 20:19

den er sat til at boote fra cd men vil ikke... har ik oplevet det før, den kører bare i ring og ender samme sted. Virkelig mærkeligt og den vil virkelig ikke noget.

Kommentar
Fra : waxq

Dato : 19-09-06 00:01

Ved ikke om det vil virke for dig. Men har lige haft et problem, noget lignende ... eller ... det var det ikke .. men for mig lyder det lidt noget lignende. Jeg satte til sidst BIOS'en til "Load with the best performance" .. og så virkede skidtet, og jeg kunne fortsætte min dont. Men ville nok lige skifte til et andet keyboard først. Held og lykke.

Mange hilsner

Susanne

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-06 16:57

Har du ikke en gl. win98 opstartdiskette du kan afprøve med bare for at se om den er til at komme i kontakt med. (uden at installere noget)

Eller kan du jo starte helt forfra med at hive batteriet ud af bundkortet og reesette bios. Så må du jo kunne bestemme lidt selv derefter

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 20-09-06 18:40

Har prøvet en win 98 startdiskette men den vil ikke mere efter der står A:\

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 21-09-06 10:01

Kan noget være røget sig en tur, eller hvorfor vil den ikke boote fra cd-drevet??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 16:45

hvad mener du med at den ikke vil mere efter der står A:\
Den venter jo på at du skal skrive en komando

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 21-09-06 19:43

I know, men har læst man skal skrive A:\ format C: efter det. Det vil den så ikke... og ja, ligemeget hvad jeg skriver vil den ik accepterer. Kan ikke engang komme på C:

Slet ingen der kan byde på en konkret løsning? Ved det er svært at forestille sig eftersom i ikke kan se det, men når jeg fortæller den intet vil, absolut intet... hva så?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 20:28

Jeg tror måske at din harddisk er stået af når nu den slet intet vil

Når du har booted fra win98 disketten og skriver c: vil den så ikke vise dit c drev som jo er din disk med XP på

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 21-09-06 20:34

den kan godt skrive C: og i bios kan jeg se den er der...kan se hvor mange mb osv der er...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 22:10

når der står c;\ skriver du lige - dir - og trykker enter. Nu skulle du kunne se om du har filer på c drevet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-09-06 22:21

Du har ikke skrevet om du vil gemme noget fra harddisken, og om du har et registreringsnummer klar.
Men selve installationen kan gøres sådan:

Installationen af Windows XP foregår ved at starte computeren med CD'en, det kan dog installeres ved at starte computeren med en Windows 98 eller me startdiskette. Så skal du skifte til CD drevet ved at taste drevets bogstav, f.eks. E:, så skifter du til I386 mappen og taster winnt.exe. Installationsguiden hjælper dig gennem hele proceduren.

Under installationen får du mulighed for at vælge hvilket drev XP skal installeres på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 10:42

Hvordan skifter jeg til I386 mappen???

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 22-09-06 16:07

du skal skrive cd i386. så kommer du ind i mappen

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 16:34

takker...gjorde jeg, men så skrev den ret hurtigt at der var sket en fejl, den kunne ikke finde et sted til en swap fil?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-06 16:34

Du har lagt windows XP cd-rommen i
Booter op på disketten
Du står i A:\>
Skriver så D: og trykker enter, så vises D:\>
Nu kan du skrive dir for at se filerne i biblioteket, og skulle gerne kunne se et bibliotek der hedder I386 (Hvis det da vel og mærke er D som er dit cd-rom drev, ellers er det nok E.)
Men prøv først at skrive setup, allerede nu for at se om cdèn ikke giver dig den blå windows installationsskærm, hvor du kan vælge mellem en reparation eller en komplet installation.
Altså når der står D:\> eller E:\> skriver du setup og trykker enter.
Så kører det.
Hvis det ikke lykkedes, så forsæt her:

står i D:\> eller E:\> skriv: CD I386

Du kan altid gå et bibliotek tilbage ved at skrive CD.. og trykke enter, men det vil du ikke da skærmen gerne skulle svare med at du nu er i biblioteket I386
Så er der bare at skrive winnt
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-06 16:36

hver gang du vil skifte til en anden mappe skal du skrive CD (change directory) foran mappenavn

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 16:44

er glad for jeres svar!! Men nu hvor jeg skriver setup efter at have valgt cd-drevet skriver den at det ikke kan køres dos-funktion. Og kan ikke installeres pga en swap fil efter jeg har skrevet i386...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-06 16:54

Men kan du komme ind på dit cdrom drev og se XP skivens indhold

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 16:57

ja det kan jeg godt...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-06 17:09

hvad så hvis du skriver install og trykker enter

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 17:29

vil den heller ikke...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 219 point
Dato : 22-09-06 17:55

Jamen du må kunne slå din bioes til at boote op på cdèn, det bør den kunne på langt de fleste computere/drev.
Fjern disketten, og læg CDèn i
Genstart og hold tasten nede der giver dig bios, måske esc?
Prøv at gå ind i bios, og se hvad bootrækkefølgen er, men uanset hvad den er, så sæt første bootdevise til cd-rom, næste til cd-rom, tredje til "Drevets navn" (Du skifter med pgup/pgdn)
"Drevets navn"=Der kan nemlig godt stå at det er feks: _Nec DvD_RW ND-3500AG
Altså noget med DVD eller RW
I bootrækkefølgen skal ikke vælges nogen harddisk eller diskettedrev, men kun cd-rom og CD-drevets navn, gerne flere gange.
Husk så at trykke F10 og svar Y for Yes, og så genstarter maskinen, og skulle gerne starte op på skiven.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 18:15

Tak for svaret pallebhansen. Lige hvad jeg manglede! super super og mange tak!

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 18:26

og dog... den vil genre begynde installationen...indtil den stopper med en fejl.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-06 18:28

OK, godt. For vi var ved at komme langt ud i doscommandoer, og de virkede ikke ved en NTFS formateret disk.
Er du nu sikker på du ikke vil "nøjes" med en reparation af din Windows, da du ellers skal til at installere og indstille en masse bagefter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-06 18:32

Det er ikke ualmindeligt med at installationenerne stopper med fejl, tør din cd godt af, med tørring indefra og ud.
Prøv nogle gange at sige forsøg igen, og vil den stadig ikke efter ca 3 forsøg, så bare forsæt, for de fleste filer bliver alligevel erstattet/fornyet af SP1 og 2 når du opdater senere.
http://www.helgec.dk/xp-install.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 18:58

det er en fejl på blå skærm hvor jeg skal genstarte computeren. der er en fejlkode med. så kan ikke bare springe over.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-06 19:19

Nu har vi ellers alle foreslået at du skal sætte din pc til at boote fra cdrom og det har du altid sagt at den var sat til men ville bare ikke.
Så kommer palle og siger det samme og så er det lige det svar du har savnet. ???

Ok godt det lykkedes

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 19:25

nej nej, har hele tiden sat den til at boote fra cd-drevet, det ville den ikke være med til, så måtte boote fra floppy da jeg havde en bootdisktette. Ingen har foreslået at sætte alle, altså både primær og sekundær driver til cd-rom, og helt udelade hardd. vidste jeg jo ikke så forsøgte og det hjalp...til en hvis grad. Sidder så bare med det problem at den ikke vil starte installationen. Er skam meget glad for I har gidet og hjælpe mig!!! tro mig...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-06 19:32

Har du da cdrom på både primær og sekundær kabel for hvis du sætter bare et af dem til first boot device vil den da gå uden om harddisken og starte op på cdrom

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-06 19:40

Jamen det er altså sådan at hvis cd-rom drevet ikke er vaks nok, så prøver biosen at hoppe over og tager harddisken først, men når harddisken ikke er nævnt i bootrækkefølgen, så er den tvunget til at forsøge længe nok, det er min erfaring, som tilsyneladende også virkede.
Men bå skærm, hmm, kan du ikke bare lade den genstarte?
Og hvad er fejlkoden.
Måske er harddisken dårligt tilsluttet, eller stået af, den har vel ikke larmet på det sidste?
Har du opdelt den i flere drev, eller har du mere end en i?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 19:56

Synes ikke rigtig den har larmet? Har kun én hardd. men den er delt op ja.

Den første fejl kommer kort efter den loader de forskellige filer nederst på den blå skærm. Så står der at den ikke kunne genkende typen af en eller flere lagerenheder, eller hvis jeg har installeret et kort manuelt. men der kan jeg trykke s for at ændre nogle filer (kan jeg så ikke trykke) så trykker enter og så kører den lidt videre, går ud og så kommer fejlmeldingen, at den stoppede for at forhindre yderlige skade.
fejlkoden er stop: ox0000007B (oxF898.....osv) og så kan jeg ik gøre noget.

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 22-09-06 19:57

så skriver den at jeg skal køre chkdsk /F for at undersøge det...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-06 21:23

Den fejlkode kan skyldes mange ting, bl.a.:
Virus
Manglende drivere
Forkert CD/styresystem
Forkert /anden harddisk/ SCSI devices
Prøver at ligge ind på forkert drev

Har du fjernet alle USB ting der hænger på computeren DSL/Cable modems? USB sound card
Kontrollere systemkompatibilitet nederst på valgmulighederne
Har du prøvet at vælge at cdèn skal reparere

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : waxq

Dato : 22-09-06 22:47

Det lyder stadig som noget, der ligner det problem jeg havde. Jeg endte med at købe en ny hd, men det hjalp ikke, og så satte jeg opsætningen til "Load with the best performance" i bios'en, og det virker nu helt perfekt. Har du prøvet det?

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 23-09-06 19:27

nej hvor i bios gør man det??

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 23-09-06 19:30

palle: har ikke prøvet at fjerne usb ting, men skulle det kunne påvirke så meget?
Kan heller ik vælge at cd skal reparerer da den slet ik spørger mig, andet end jeg kan trykke s, hvilket ikke giver noget resultat.

Kommentar
Fra : waxq

Dato : 23-09-06 20:25

Man sætter den til "load with the best performance", vist nok med F7, ellers skulle der være et menupunkt hvor det står, ligesom der står settings m.v. Mener F5 er Load with optimal settings, og F7 best performance.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-09-06 20:35

Ja, det er vel ik´ke så svært at trække usb-ting ud.
Er det xp pro eller home?
Er det en forinstalleret windows, som du fik, da du fik computeren, altså en der ikke blev installeret med en medfølgende windows c?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : as_roma

Dato : 23-09-06 21:21

nej det er ikke en forinstalleret windows. Er windows pro

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-09-06 22:32

Du har 3 muligheder:
I mit svar 22-09-06 16:34
1. Du kan gøre det samme, men i stedet for winnt, kan du prøve at skrive winnt32 måske virker det.

2. Du kan hente bootprogram, der laver 6 disketter, som giver dig adgang til formatering og cd-drevet.

3. Der er ingen tvivl om at hvis du fjerner alt på harddisken, så vil din installation godt køre.

Sæt startdisketten i diskettedrevet, genstart computeren, og brug en af følgende metoder afhængigt af dit operativsystem. Hvis du bruger en startdiskette til Windows 98, Windows 98 - 2. udgave eller Windows Me:

a. Når menuen Start vises i Microsoft Windows 98, skal du vælge menuindstillingen Start computeren uden cd-rom-understøttelse og derefter trykke på ENTER.
b. Skriv fdisk ud for en kommandoprompt, og tryk på ENTER.
Så bliver du spurgt: Vil du aktivere understøttelse af store diske?
Du skal bruge FAT32-filsystemet, så du trykke på J og derefter trykke på ENTER.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-09-06 13:16

Palle alt det du der kommer med har vi jo forslået flere gange. Selvom det er fuldstændigt korrekt det du skriver vil han jo ikke bruge det eller der bliver sagt at det vil den ikke eller sådan noget lignende. Prøv at se mine svar d. 18-9