/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tal og bogstav rod
Fra : vaxen
Vist : 970 gange
200 point
Dato : 17-09-06 11:24

Min søsters bærbare begynder pludselig at erstatte nogle af bogstaverne med tal

Hvad kan der være sket, og hvordan løser vi det igen?

Vaxen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-09-06 11:27

Det er vel fordi der er blevet trykketpå FN tasten så det numeriske tastatur er i brug

FN tasten plejer at sidder i nederste venstre hjørne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-09-06 11:31

Hmm.. Skal der KUN trykkes på den - uden noget andet?

Hun afprøvede, men der er stadig nogle bogstaver, der viser sig som tal

Vaxen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-09-06 11:32

Tag numlock fra.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-09-06 11:38

Normalt vil FN tasten jo kunne aktiveres og deaktiveres efter behov. Ellers kan der jo afprøves tippet fra peet49

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-09-06 11:41

Ok - jeg prøver at sige til hende, at hun skal slå numlock fra.. så må vi se

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-09-06 11:46

Jeg sidder nu her med en af mine bærbare og afprøver lidt forskelligt

Med FnN tasten aktiveret virker bogstaverne og hvis så Numlock er trykket på kan man ikke deaktivere FN tasten igen.
Så peet49 har ret

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-09-06 11:48

hmm - KUNNE jo være trægetaster er slået til - kig under hjælp til handicappede

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-09-06 12:01

Ok - jeg siger til hende, at hun skal slå numlock fra og trykke på FN tasten - i første omgang...

Så må vi se..

Jeg skal på hvalpebesøg nu, så vender frygteligt tilbage senere på dagen - tak for hjælpen indtil videre

Vaxen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-06 21:09

Det gælder om at være "vaxen" ved havelågen!
Ja det er den drilagtige FN tast sammen med num-lock der driller. - Jeg har selv været udsat for det et par gange. Bl.a. når jeg har brugt mit externe USB tastetur, for her virker det helt normalt, selv om num-lock er aktiveret. Men når så man bruger tasteturet på den bærebare så er det at der er "rodet rundt" i tasterne, og at man må slå num-lock fra igen!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-06 16:01

Hej med jer, Raske piger og drenge!!

Min kære søster har nu rodet lidt frem og tilbage med henholdsvis FN-tasten og NumLock... Hun er nu nået frem til, at det ikke hjælper noget som helst at slå NumLock fra - men at det hjælper at holde FN-tasten nede, når hun skriver...

Hvad siger I til det? Nogen forslag, så hun kan benytte lidt flere fingre til skriveriet?

Vaxen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 18-09-06 17:45

På en af tasterne står der enten NumLock eller der er en firkant med et 1-tal i.
Hold Fn-tasten nede og tryk på tasten med NumLock/1-tallet.
Der burde være et lille indikator-lys der går ud når du trykker på den.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 18-09-06 18:41

Tak for svaret pallebhansen.

Det var så svaret - FN-tasten skulle bare holdes nede samtidig med NumLock - min søster takker

Vaxen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-09-06 19:06

Selv tak, det gælder om at være vaxen når man har en søster ved faxen.
Det var altså det bedste jeg lige kunne finde på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-09-06 19:35

Vaxen det er godt at du er så vax til at hjælpe og at vi var flere der var vaxe til at svare men det var jo kun palle der havde det vaxe svar