/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
RAW på USB nøgle
Fra : ppk
Vist : 5737 gange
100 point
Dato : 16-09-06 18:30

Hej

Jeg har en USB nøgle som min computer vil formatere hver gang den bliver sat i !

Men det kan ikke lykkedes mig at få den formateret, den vil ikke. Efterfølgende har jeg så set på egenskaberne at den er i RAW format ! og hvordan den lige er blevet det aner jeg ikke.

Jeg har prøvet at søge lidt her på KANDU om RAW format, men dette syntes jeg har forvirret mig en del.

Så jeg håber at der er en/nogen der kan fortælle mig hvordan jeg lige får omformateret min 512 MB USB nøgle.

Hilsen PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-06 18:52

At den pludselig er i RAW-format skyldes sandsynligvis at du har fjernet den midt i en dataoverførsel (inden den var færdig)

Det eneste jeg har hørt skulle kunne formatere den påny er PartitionMagic.

Alternativt kan der på hjemmesiden for branded/mærket, være et program der også kan klare det.
En medfølgende cd har muligvis også et program der kan klare det.

Det er de eneste løsningsmuligheder jeg indtil videre har kendskab til.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 16-09-06 19:11

Hej refi

Så må jeg lige prøve Partition Magic, jeg er nemlig ikke i besiddelse af en inst. cd da den USB nøgle er købt i Aldi og ingen navn har.
Det er bare sådan en lille blank en, som vist nok blev købt som en micro key.

Hilsen PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-06 19:46

Her kan du hente den i trialversion - håber den også kan klare formatering

http://www.soft32.com/download_151.html

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 16-09-06 20:44

Du kan formatere med det lille program der omtales på http://www.eksperten.dk/artikler/1018

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-06 20:53

Tror desværre ikke det du´r når sticken er i RAW-format

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 16-09-06 20:57

DEt tror jeg nok, men prøv

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 16-09-06 20:59

Jeg har nu da også formateret en del USB-stick via diskhåndtering (XP) men måske var jeg bare heldig

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 16-09-06 21:02

Der må da have været en brugevejledning med, med henvisning til en hjemmeside. D´er kan du sikkert downloade relevant software til at løse din situation.
(Brugervejledningen er ofte bare ét stykke mange gange foldet papir med en masse 5 pkt. skrift)

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 16-09-06 21:06

Du skal naturligvis først slette din RAW partition og oprette en ny - kig evt på TESTDISK - guide på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-09-06 00:21

Hvilken disk type står den til i diskhåndtering?
(Højreklik på Denne Computer og vælg Administrer)
Den skal være grundlæggende
Hvis Dynamisk, Højreklik på ordet Dynamisk og vælg konverter til Grundlæggende.
Derefter Højreklik i højre del hvor der står RAW, Vælg Slet partition
Derefter Højreklik igen og vælg Formater
Formater i FAT.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-09-06 00:29

Rettelse - Der skal stå Flytbar i type.

Husk altid at anvende "sikker fjernelse af hardvare" før du tager usb-nøglen ud.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 17-09-06 08:01

Hej alle

Her er lige hvad jeg har prøvet indtil nu !

I denne computer ses den som FLYTBAR DISK (L:) vælges formater til FAT kommer beskeden Formateringen kan ikke fuldføres.
Højre klikker jeg i stedet for kan jeg se filsystemet er RAW.

I diskhåndteringen ( i XP) kan jeg ikke få lov til at slette partionen.

Har også prøvet Partition Magic 8.0, denne kan slet ikke finde min USB-key.

HP USB Storage Format Tool v. 2.0.6 giver denne besked FAILED TO FORMAT THE DEVICE.

TEST Disk 5.8 siger (ved anelyse) Partition sector doesn`t have the end mark 0xAA55, så prøvede jeg lige at Delete men ingen ting sker.

Så hvordan jeg lige får fjernet RAW filsystemet og formateret til FAT, ved jeg stadig ikke.

Hilsen PPK

NB: de evt. data som ligger på min 512 MB USB-key skal ikke bruges.

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 17-09-06 08:20

Meningen med TESTDISK er at den burde, analysere og finde din oprindelige partitionstabel som du derefter genskriver - se evt. lidt nærmere forklaring på http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27424 - Hvis det forsat ikke vil lykkedes har jeg aldrig oplevet at Linux ikke kan ordne det, så hvis du kender en Linuxbruger eller evt. downloader en Linux live-cd må det vel være sidste udvej, men prøv nu at køre TESTDISK til ende du kan evt. kopiere og paste logfilen her i tråden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 08:40

At PartitionMagic heller ikke kunne klare det er så nyt for mig.....

Det viser blot at der tilsyneladende ikke er nogen 100% løsning, men at det er forskelligt fra stick til stick.....

Meninger er sgu nok at vi bare skal smide dem væk når de ikke længere du´r

Da du købte den i Aldi må der have været et eller andet stykke papir/brugsanvisning med - det må være muligt udfra det at se hvor den er fremstillet og finde en hjemmeside der MÅSKE er leveringsdygtig i en løsning.....

Det er desværre noget man hører om med jævne mellemrum - og indtil videre har jeg ikke noget om de vises sten

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-09-06 09:09

Nu har jeg været involveret i flere RAW fænomener og har faktisk lige nu gang i et rednings forsøg hos en anden kandubruger. Det drejer sig nu mest om at redde dataerne der er på disken.

RAW fænomenet kommer pludseligt og er ikke lige til at forklare, men da jeg fik reddet næsten alle mine data på en 120GB RAW disk b brugte jeg derefter en gammel win 98 bootdiskette som je startede op på og formaterede med FAT 32 og omkonverterede den derefter til NTFS.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-09-06 10:04

Jeg har faktisk en dvd-rw dobbeltlags brænder der har skiftet til RAW filsystem og den er der endnu ikke lykkedes mig at redde. Jeg har den stadig og prøver fra tid til anden at genskabe den. Jeg smider den i forskellige pcer og pludselig en dag kunne der læses fra den men ikke brændes.

Dette er kun pga min stædighed og lysten til at løse RAW mysteriet at jeg stadig forsøger med den for det er jo bare at købe en ny, som jeg selvfølgelig også har gjort.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-09-06 10:11

Hvad med de data der er på nøglen. Skal du ikke have dem genskabt

http://www.quetek.com/prod02.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-09-06 11:46

Du kan prøve dette>
Åben>kør>skriv
cmd
og
Skriv i cmd>

convert x: /fs:fat

hvor x er drev bokstavet(husk mellemrumene i linjen)

Du kan også prøve at højreklikke på disken/nøglen>
engenskaber>funktioner>undersøg nu>sæt flue ben i>søg efter/genopret beskadigede sektorer og i ret fejl i filsystemet automatisk<<<på denne måde har jeg reddet et par hardiske som var blever konveteret til RAW fil format(brugt på HDD,genstartes pc'en)måske kan det også virke
på din usb key.
Manse9933

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 17-09-06 12:15

Hej

Angående at Manse9933`s nederste råd, så sker der ingen ting men øverste råd kommer følgende besked !

I CMD skrev jeg convert L: /fs:fat
beskeden var så: CONVERT kan ikke bruges for RAW-drev.

Fijala: nej det er fuldstændig lige meget med dataerne, bare den kan komme til at fungere igen med FAT.

refi: jeg har ikke set noget papir på håndteringen af nøglen, men jeg husker at have fundet en eller anden hjemmeside fra leverandøren, men denne side husker jeg ikke mere da det var først på året jeg købte den. Så den har ligget ubenyttet hen siden da.

helgec: jeg har prøvet at køre TESTDISK færdig, men det er som at den går i stå. Af hensyn til LINUX har jeg for kort tid siden installeret CentOS på en ældre maskine, og det virker super godt men jeg har ikke helt vendt mig til måden det fungere på endnu.
Jeg har siddet med USB-nøglen i LINUX maskinen, men har ikke lige kunnet finde ud af om den blev gendkendt af Linux. Man er jo vandt til stifinder når man leder efter noget. hehehe

Hilsen PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 12:25

Hvis sticken er under 1 år gammel....

Så går du blot ned og bytter den - eller får pengene tilbage - du behøver ikke at give anden forklaring end at den ikke virker. (de sender den garanteret IKKE til reparation )

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-09-06 12:25

Få den byttet !!!

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 17-09-06 12:27

Jeg kender ikke CentOS det er naturligvis en betingelse at det kan genkende USB enheder - prøv at starte din Linux box med med din syge USB-stick monteret - når du har startet op skriver du fra kommando konsollen - fdisk -l /dev/sda -> klik enter
Du skal være "root" og jeg går ikke ud fra at du har SCSI eller SATA diske i omtalte computer

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 17-09-06 12:33

Du kan selvfølgelig også lige lave denne søgning

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%2Baldi+%2Busb&btnG=S%C3%B8g&meta=

Det giver et hav af hits - flest på tysk. Måske kan du genkende din usbnøgle og komme ind på den hjemmeside du har glemt.

Men når der nu ikke er vigtige data på den - så lever den tilbage. Selv om du ikke har bonen gætter jeg på at Aldi tager den retur/bytter den

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-09-06 13:05

Okay så må vi give den et par på nakken>
Hent dette program>
Free Active Kill Disk
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Og så>

1)Pak programmet ud i en mappe efter eget valg.
(Overskriver mediet en gang med nuller/0 du
kan genstarte Pro og overskrive en gang til o.s.v)
2)Klik så på KD_WIN.EXE nu åbner programmet sig(læs)
tast enter>næste skærm scroll(pil op/ned) ned til dit usb key
drev nr(under removable disk drive når
den er markeret så tast f10 og den vil lowlevel format din key,vis du vil over skrive den en gang til så genstart programmet.
Gå så til disknåndtering og formater den til fat.
Manse9933

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-06 13:11

Sikke en kamp for en stick til 100 kr

Muligt du gav mere dengang, men prisen idag er højst 100 kr.

Meen - den giver da lidt tidsfordriv for pengene

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 17-09-06 13:11

Du kan finde både KILLDISK og dansksproget manual på http://www.helgec.dk/killdisk.html

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 17-09-06 13:14

Enig refi - men kan godt forstå det. Nu skal det l... sgu komme til at fungere

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-09-06 13:15

det er udfordringen der tæller refi

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 17-09-06 13:16

manse: Nemmerlig

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-09-06 13:19

uløselige problemer er de sjoveste,selv og det ikke altid lykkes at løse dem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 13:21

Hvor er det rigtigt

Vi sidder jo også her og bruger tiden til "gode råd" - selvom vi burde gå en tur i skoven......

Nå det var lidt udenfor topic

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-09-06 13:22

uløselige>selv modsigelse

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-09-06 13:54

Du skal aktivere den igen i venstre side i diskhåndtering.
højreklik på drev borstavet i venstre side

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 17-09-06 13:55

her er bare et lille forslag på hvordan du evt kan komme ind på din stick

brug winhex ( et kraftig værktøj der kan både det ene og det andet )

http://www.x-ways.net/

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 23-12-06 01:36

Tak for svaret refi.

Den USB stick er blevet kasseret, det var noget micro "skrammel" fra Aldi

PPK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-06 10:43

Selv tak