/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
mangler virtuel hukommelse
Fra : Sønder
Vist : 840 gange
40 point
Dato : 03-09-06 00:16

når fruen spiller Sims, skriver vor PC at der mangler virtuel hukommelse og den er en halv time om at starte op og lige så længe om at lukke ned. Er det noget, vi skal betale os fra (hvad, hvordan) eller er der en simplere løsning ?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 50 point
Dato : 03-09-06 00:35

vituel hukommelse,
det er når komputeren mangler ram,
ram er det der rent elektornisk sider i pc'en, og det arbejder hurtigt,
når der ikke er nok, begynder pc'en at benytte harddisken som vituel ram,
Detter er ikke godt, fordi at harddisken er langsom, i forhold til.

Når komputeren 'brokker sig' er der 2 løsninger.
1. Andre programmer bruger komputerens kapasitet !
Noget overflødigt må lukkes mens fruen spiller.

2. der er for lidt plads på harddisken, og 100% for lidt ram !
der skal købes mere ram. og eller harddisken skal ryddes op !

Videre hjælp følger.

Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-09-06 08:38

Normal når der meldes om for lidt virtuel RAM, er der swapfilen der er for lille. Dette skyldes enten at den er defineret for lille eller at der er for lidt plads på harddisken. Standradindstillingen for virtuel RAM (Swapfilen) er at den står til at Windows bestemmer størrrelsen, så bliver den større og større efter behov, når der så ikke er plads på disken, fremkommer meddelelsen at der ikke er virtuel hukommelse nok. RAM'men i maskinen er IKKE virtuel hukommelse, det er fysisk hukommelse. De fleste steder skrives der at den virtuelle hukommelse skal være 1 ½ gang så stor som den fysiske RAM. Plus at der skal være plads på disken til at der kan skrives til og fra den.
Løsningen må derfor være at der ryddes op på disken så der bliver mere ledig plads, og der skal køres en defrag for at samle filstumperne, dette vil også bevirke at maskinen arbejder hurtigere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-06 08:46

Oprydning er løsningen som der allerede er foreslået.

For at skære ud i pap, så er ram et arbejdslager hvor de ting der arbejdes med ligger i og er hurtige at hente derfra en d fra harddisken. Har man for lidt ram bliver den al for hurtig for så skal den til at bruge af den virtuelle hukommelse som gannske rigtig er harddisken. Den er så meget langsommere en rammene og det tager derfor meget lang tid.

Hvor meget ram er der i maskinen. Det er jo selvfølgelig også en væsenlig faktor og sg så med oprydning på harddisken.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-09-06 08:52

Undskyld 'Fijala' er du helt vågen (driller)

Citat
Har man for lidt ram bliver den al for hurtig for så skal den til at bruge af den virtuelle hukommelse som gannske rigtig er harddisken.

Du mener vel det modsatte, at den bliver for langsom, når harddisken skal bruges. ikke?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-09-06 11:57

selvfølgelig mener jeg det modsatte. Ind imellem ser det ikke ud på papir som det så ud inde i hovedet

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 04-09-06 18:09

Tak for svaret natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-09-06 20:47

Selv tak,
Jeg håber at du kunne bruge det til noget.

Mvh. Jørgen