/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Motherboard på bærbar kaput.
Fra : guffeluf
Vist : 732 gange
50 point
Dato : 29-07-06 10:32

Det tyder på at mit motherboard er gået i min bærbare computer. Den starter ikke op mere i hvert fald. Har en eksperts ord for det.
Men jeg mangler et sted at få den repareret. Kender I nogele steder omkring Århus, som kan lave sådan noge`t? det er en cpomputer fra Zepto computers, og de har kun afdeling i Kbh.

Kan man selv skifte sådan et motherboard ? det er jo ikke så svært på en stationær computer, når man altså ved lidt om det.
Nogle der har erfaringer med det?

Trine

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-06 10:36

Er der stadig garanti på den. I så tilfælde skal du ikke selv begynde på noget. Zepto har en ganske udmærket ordning med garantisager. Henvend du dig blot til dem og forklar dem problemet, de sender et fragtbrev til dig så du gratis kan sende den ind til dem og de er som regel meget hurtige med at få set på det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-06 10:39

Hvis man ikke er lidt fingersnild og dus med pcens indmad ville jeg ikke selv gå igang med udskiftning af motherboard, men det kan sagtens lade sig gøre, men tænk på hvad for problemer du kan komme ud i. Dem er du fri af hvis den bliver sendt ind og du har også garanti på hvad der bliver lavet.

Som i mit første indlæg vil jeg kontakte Zepto og høre hvordan du skal forholde dig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-06 10:40
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-07-06 12:25

Jeg roder med virkelig mange ting og sager.......................men skifte motherboard ville jeg ikke gå i gang med selv. Den skal splittes ad i atomer, for at få det motherboard ud.

Accepteret svar
Fra : xircom

Modtaget 25 point
Dato : 29-07-06 14:09

Hej,

Jeg har selvskiftet mange motherboards på IBM, Toshiba og dell bærbare og der er faktisk overraskende nemt, bare man ikke er fabrilsk. Det eneste jeg ser som kritisk er de mange små skruer i bunden. Sørg for du notere hvilke der sidder hvor. Mange gange er de samme der bruges i lag. Altså lige som en lagsagne . En bærbar er også opdeltsådan. Du skal væremeget opmærksom når du skal løfte tastaturet, da der på underside sidder et meget tyndt fladkabel uden beskyttelse. Det er som regelt placeret lige under yhuj tasterne og skal lirkes op af stikket. Ikke noget med at hive i kablet. Når først tastaturet er ude så er det bare der ud af lag for lag. men vær påpasselig.
Hvis det er en Zepto bærbar, såkommer den fra en stor tawanesisk OEM producent, som også sælger bærbare til andre lande UK, DE osv, men under andre navne. Du kan faktisk finde de fleste hardware manualer på deres hjemmeside, så mon ikke de også har en samle manual til din model

God krig

Martin

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-06 18:13

Jeg siger også held og lykke og god fornøjelse.
Håber du vil få held med det.

Godkendelse af svar
Fra : guffeluf

Dato : 30-07-06 10:42

Tak for svaret xircom. Jeg vil lige tænke over om jeg selv har mod på det.

Kommentar
Fra : guffeluf

Dato : 30-07-06 10:44

Der er desværre ingen garanti på den mere, da den er 3 år gammel. Så det er noget rigtig møj.