/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
HJÆLP - navigation til bærbar!
Fra : jpaludan
Vist : 1632 gange
100 point
Dato : 21-06-06 22:08

Jeg har set, at man kan få en GPS-mus til bærbar. Der er forskellige modeller, og forskellen på dem er mest noget med hvor mange signaler den kan fange - 12 eller 16 eller lignende...

Jeg har INGEN forstand på GPS og Navigationsydstyr,men jeg har forstået, at man kan købe sådan en mus til sin bærbar, og så skulle den kunne bruges som en lidt stor model af de apparater man ellers kan købe: Tomtom, PDA, GPS og hvad de ellers hedder.

Men nu kommer så mit spørgsmål - hvad skal man installere på den bærbare for at kunne få sådan et helt system ? Der er mange forskellige navne på pakker af kort, man kan købe. Nogle findes på SD kort, og andre findes på CD'rom'er.
Kan man tilslutte en kortlæser og så bare købe sådan en SD-kort med lande på....eller hvad gør man ???

HÅBER der er en/flere der har forstand på sådan noget, og som kan hjælpe mig.

Accepteret svar
Fra : Misteryman

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-06 23:55

Du kan fx. bruge http://www.nextag.com/Microsoft-Streets-Trips-2006--zz77336893zB2z2--COMPARE-PRICES-html og mange andre systemer. Når du bruger din laptop, installere du det som et hvilket som helst andet program. Du tilslutter herefter din GPS-resiver som kan være tilsluttet via USB, R232 eller bluetooth, alt efter enhed.

Der hvor du snakker om 12 eller 16, betyder hvor mange satteliter den kan modtage signal fra. Jo flere jo bedre, da den så bedre kan krydsrefere dig.

Systemet er enkelt og lige til at sidde op og bruge.

held og lykke med det

Misteryman -> en ivrig GPS-bruger

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-06-06 00:31

For at gøre forvirringen komplet, så kan du ikke bruge de systemer der følger med til de separate GPS systemer til din PC med en sådan mus. - Hertil er de opbygget for forskellige.
Du kan heller ikke bruge de dataskiver fra en TomTom til en Garmin, eller på nogen andre krydsninger.
Dog findes der modeller som kommer fra samme fabrik, men med et specielt navn, der er bestemt af importoren, altså en slags tvilling.

Jeg bruger selv to systemer.
1 - Den ene er en gammel Garmin GPS II, som jeg har haft i 8 år. Den gang var der ikke farver på GPS'en, og der var heller ikke et landkort i den. Til gengæld kunne den uden vidre bruges over hele verdenen, både til vands, til lands og i luften. - Den kan med et kabel, tilsluttes en PC, hvor der er en CD med kortmateriale som: Det levende danmarkskort, Kraks Søkort, Kraks kort over København, samt et ældre verdenskort med GPS mulighed.
2 - Den anden er en mus, som du betegnede det. Den tilsluttes via USB, og kan bruges med den medfølgende CD-kort, samt de førnævnte til Garmin.

Men de eksisterende GPS typer har som sagt deres særheder, og kan ikke bruges i konkurrenternes udstyr.

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 22-06-06 00:57

Til severino --> Hvad skal jeg bruge den Garmin til ? Jeg troede jeg kunne bruge den bærbare som skærm....kan jeg ikke det, hvis jeg køber sådan en GPS-mus og installerer f.eks. det program, som Misteryman skrev om ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-06-06 16:43

Du behøver heller ikke en Garmin, men jeg prøver blot at anskueliggøre hvor forskellig det kan tage sig ud.
Grunden til at jeg bruger min Garmin, er at den kan arbejde selvstændig, og i samarbejde med en PC. - Der kan yderligere tilsluttes diverse udstyr, som rormaskine til maritimt formål, så det er navigatoren der styre kursen efter de indlagte waypoints. (Det kan mange af de nyere bilnavigatorer ikke klare. Det kunne ellers hjælpe en hjem i en brandert)

Men det man skalvære opmærksom på, er at den valgte navigator og den software der skal bruges i PC'en, skal kunne kommunikere med det samme protokold, som fx. NMEA

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 22-06-06 19:13

Det er totalt lige meget hvilken producent der har lavet den GPS resiver du bruger. Det drejer sig nemlig ikke om hvilken selskab der har lavet dem, men de protokoller de køre under. Du skal være usandsynelig uheldig hvis du finder en GPS-resiver som du ikke kan bruge til et givent program.

Godkendelse af svar
Fra : jpaludan

Dato : 22-06-06 19:49

Tusinde tak for svaret Misteryman. Det var kort og overskueligt, og det har hjulpet mig til at finde ud af, hvad jeg skal bruge.
Tillykke med pointene