/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
bedste måde at skære i plexi?.
Fra : Mix-Man
Vist : 1244 gange
40 point
Dato : 03-06-06 13:05

Hey..

jeg står overfor at skulle til at skære noget plexiglas ud.
jeg ved bare ikke helt hvilken måde jeg skal benytte...
jeg kan ikke bruge metoden hvor man risser med en hobbykniv. og så knækker det, pga det er en lidt svær form det skal ha. på 1 punkt.. http://www.mix-man.dk/done.jpg ... især der hvor det går sådan... " > " hak...

1. jeg har hørt nogen sige at man kan bruge en stiksav, med en mellem fin klinge, og så sætte den ned i hastighed, for at det ikke smelter (bare surt at jeg så har en billig stiksav, der ikke kan det)

2. en nedstryger/jern sav, ville måske kunne klare arbejdet,?. har jeg set..

3. en løv-sav?.. http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=865&iItemId=82057

4. Anden mulighed?, alm sav... et eller andet?... forslag... som der virker..

hvad er bedst?... og hvad er der af tricks for at det ikke knækker...

(hvis i spørger mig om hvilken type plexi det er.. ved jeg det ikke.. bare alm plexi/acrylglas fra bygge handlen.. vist 3mm)

Help : )?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-06-06 13:18
Kommentar
Fra : Mix-Man

Dato : 03-06-06 13:29

okay.. jaaa.... rundsav.. heh.. Det lyder bare totalt voldsomt : D... men well.. finere klinge...
en af mine venner sagde osse han havde brugt den metode... ved bare ikke helt... heh.. ham over i byggehandlen, sagde at jeg ikke skulle bruge nogen stik sav eller noget, så ville det knække... men jeg ved ikke helt... han havde vist stress.. og fortalte ikke helt hvad der ellers var af muligheder..

men... en nedstryger, ville det ikke osse være fint mon ?... sådan en har jeg jo til at ligge osse..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-06 13:32

Jeg bruger stik sav.
Det med lav hastighed er lidt bob bob - da klingen lettere sætter sig.
Hvis klingen skære sig fri og ikke er i spænd er der ikke problemer med varme.
Jeg bruger en rød eller gul metal klinge til stiksaven.
Det vigtigste er at klingen kommer af med det afskårne støv.
Skulle der begynde at komme smelte pølse, skære klingen ikke mere - så stop og fjern pølsen og start igen når klingen er kold.
Rundsav er godt til store plader.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 03-06-06 13:35

Alt efter hvor "krumeluret" du skal save det ud, vil jeg forslå en håndsav. En løvsav giver dig nok den bedste bevægelsesmulighed (alt efter hvor stor glasset er), ellers en nedstryger.
De fleste nedstrygerklinger findes i 18 og 24 tands. Men da dit plexiglas er af en sejt materiale, skal du vælge en 18 tands, da den gerne skulle kunne blive af med spånerne. - Her skal du save i en hældning, så du mindst har 3 tænder i indgreb, hvilket vil sige at der altid skal hvile tre tænder på skærefladen, for at opnå det pæneste snit.
En såkaldt kaninpik / stiksav kan nemt komme til at køre forhurtigt, og du kan nemt få ridset pladen med sålen.
Så en god håndværker savning vil give det bedste resultat, og hvis det kun er et enkelt eksemplar du skal bruge, så vil du være mest tilfreds med dette HÅNDværk.

Kommentar
Fra : Mix-Man

Dato : 03-06-06 14:05

Okay, ja.... hmm... tror du har mest ret, severino.. med en sav af en art, om det så er nedstryger, eller løv sav.. kan man osse helt selv styre hastigheden, så der ikke pludselig sker noget forkert...

tror jeg vil prøve og se på det, finder nok ud af det på en eller anden måde.
(kan osse være.... måske måske... jeg kan ta det sted hen, hvor de for plexién fra, og få en custom plade udskæring... ).. men nu må jeg se..

Tak alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Mix-Man

Dato : 03-06-06 14:06

Vist det mest rigtige : )......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-06-06 16:06

Se nu er det jo så, at jeg kan glæde mig over at have anskaffet en proff. stiksav der kan køre så langsomt, at man kan se alle bevægelser (ikke meget kanin i den) og så har den sålbeskyttelse, hvilket ikke har været nødvendigt på det plexi jeg har skåret da der jo normalt er beskyttelsesfolie på.

Med hensyn til den grove nedstrygerklinge så skal du passe på ikke at få en for skarp vinkel da det kan resultere i at kanterne splintrer. Så er det faktisk bedre at det smelter for det kan nulres af bagefter.

Kommentar
Fra : Mix-Man

Dato : 03-06-06 20:01

: ).... snyd... den må jeg vist lige låne ^^. nah, skulle nok anskaffe mig en selv så, men syns ikke helt jeg har overskud i budgettet, til at købe sådan en proff stiksav bare for at lave en lille smule plexiglas.. men den kunne selvfølge osse bruges til fremtidige projekter..

men mon ikke det går med en nedstryger(har tænkt mig bare at save i en normal ret vinkel).. eller osse finder jeg en anden måde at skære det på... tror jeg har udtænkt en plan..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-06-06 23:43

Nej, selvfølgelig skal du ikke investere for den opgaves skyld for den koster mere end det vil koste at få en fagmand til at udføre jobbet.
Jeg anskaffede den da jeg skulle skære i plexi, men kun fordi der var projekter på bedding hvor jeg ville få brug for en stærk stiksav og den har allerede tjent sig ind.

Nedstrygeren er et glimrende alternativ især hvis du kunne få fingre i et "stiksavshåndtag" til den eller evt. bruger lidt kraftig tape til at vikle om klingen (som håndtag) for buen vil være i vejen hvis du bruger den på normal vis.

Med tålmodighed kan det sagtens gøres med enkle midler.

Good Luck!