/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Gl. bærbar bipper v. opstart
Fra : akaup
Vist : 728 gange
200 point
Dato : 18-05-06 13:34

Havde lånt en gl Dana Note bærbar model Mp-983. (Vist nok 300 Mhz - 64 ram)
Havde den til at virke fint i en måneds tid, hvorefter den er begyndt bare at bippe helt vildt lige så snart man tænder den. Skærmen forbliver sort.
Jeg har forsøgt at tage alle let tilgængelige dele ud af maskinen og sat dem i igen, men dette har ikke hjulpet.
Umiddelbart tænker jeg at det kunne være en tast der sad fast, men har ikke lige umiddelbart kunnet komme "ind" til keyboardet.
En mulighed kunne måske være en defekt bios - eller manglende strøm på det interne backup-batteri?

Hvad gør jeg for at redde den?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-06 13:43

Konstante bib's ..eller ét laaaaangtrukkent, plejer at betyde defekt RAM, men kunne som du selv var inde på betyde : En 'låst' tast. Rens keybordet med en cleaner-spray, vend det 'på hovedet' og bank let på tasterne

Kan du komme i BIOS (CRTL+DEL, CRTL+ESC, F1, F2, F11, F12 eller hvad sådan en Dana Note 'satan' forlanger?)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 18-05-06 14:05

>Kan du komme i BIOS (CRTL+DEL, CRTL+ESC, F1, F2, F11, F12 eller hvad sådan en Dana >Note 'satan' forlanger?)

Desværre...
Har forresten ikke haft den skilt så meget ad, at jeg er kommet ind til ramblokken - synes det virker som om der skal bruges vold og magt for at komme ind til "de vitale dele"

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-06 14:29

I know. Jeg skilte engang en IBM'er ad. Den kom adrig til at du' igen. Så PAS PÅ !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 18-05-06 14:51

hmm altså, jeg er lidt outstanding, med sådanne "symptomer" men ku det være noget med en køler der er deffekt, så computeren blir overophedet? Som muligvis udløser en alarm XD? Lyder måske liiiidt overdrevet?

En af mine venner har også et problem med sin bærbare når han tænder den. Det er pga. hans lydkort er blevet mørbanket efter alle de slag han har fået i div. spil så han er blevet lidt sur på computeren og overreageret på staklen. Han kan løse dette problem (konstant hyletone, rigtig høj, indtil Windows starter fuldt op) ved endten at sætte et højtalerstik ind i lydkortet, eller endnu flere slag, dog ikke så kraftige, på computeren (sidstnævnte virker dog kun et par splitsekunder )

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 18-05-06 15:03

>hmm altså, jeg er lidt outstanding, med sådanne "symptomer" men ku det være noget med en >køler der er deffekt, så computeren blir overophedet? Som muligvis udløser en alarm XD? Lyder >måske liiiidt overdrevet?
- Ja, i betragtning af at den ikke kan starte op overhovedet selv om den er helt kold...

>Han kan løse dette problem (konstant hyletone, rigtig høj, indtil Windows starter fuldt op) ved >endten at sætte et højtalerstik ind i lydkortet
- Desværre starter windows netop ikke op - skærmen forbliver sort

Mvh. Akaup.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 18-05-06 16:37

prøv at tælle hvor mange beep der kommer

http://www.backside.dk/beep.php

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 18-05-06 16:54

>prøv at tælle hvor mange beep der kommer

Takker for linket - da den bipper uendeligt, tyder det på et memoryproblem, som Molekyle også er inde på. (Altså hvis det er AWARD Bios - hvilket jeg da så håber på)

Måske jeg skulle forsøge at komme ind til den hukommelsesblok! Nogle gode råd til, hvordan men splitter ad?

Mvh. Akaup

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 22-05-06 09:28

Tak for svaret miritdk + andre.
Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-05-06 11:37

stadig problemer eller ????