/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Når WindowsXP er 'ulovlig' ?
Fra : starguy
Vist : 806 gange
100 point
Dato : 23-04-06 09:21

Hej - et par af mine venner har det problem at deres pc er gået helt død. Det startede med, den begyndte at brokke sig over, den WindowsXP, der er i, ikke er lovlig - hvilket er sandt, da det er mig, der har installeret den - for at hjælpe dem selvfølgelig.
I lang tid har programmet så gjort opmærksom på ovennævnte - og hvad er det muligt at gøre, så den ikke kommer med samme besked, når jeg installerer min kopi af installationsprogrammet næste gang??

Nogen af jer har forhåbentlig oplevet noget lignende - og på forhånd mange, mange tak!

Starguy

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-04-06 09:34

beskæftiger mig ikke med ulovligheder, amen brug dit eget registrerings kode, husk det er ulovligt,
har hørt det virker.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-04-06 09:48

Jeg er lige med på en lytter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-04-06 10:31

Det bedste u kan gøre, er at installere en original version på hver maskine. Men hvis du kun har en enkel bruger licens, kan der opstå problemer, hvis du køre update online, da så den bliver registreret flere gange med den samme registrering og med info fra flere maskiner.

XP sladre som en gammel kælling, hver gang man opdatere over nettet.

Microsoft kan ikke lide at blive snydt og vi kan ikke lide når noget er for dyrt!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-06 10:45

Bed dine "Venner" 0m at købe en licens (En OEM kan fås får ca. 600 kr., gælder kun til den maskien den installeres på første gang. En fuld version ligger omkring 2300 Kr.) Lav derefter en repair af windows og aktiver så med den nye licenskode.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-06 10:48

Jeg har haft det samme problem, og fjernede den opdatering der hedder Microsoft validation tool og stoppede de automatiske opdateringer, men det er kun en stakket frist og ulovligt. Jeg har købt en original xp home til 850,- . Herligt jeg kører lovligt og får alle opdateringer gratis, firewall, antivirus og kan bruge online hjælp.
Jeg håber intet, jeg frygter intet - jeg er fri

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-06 10:50

Bed dine "Venner" 0m at købe en licens (En OEM kan fås får ca. 600 kr., gælder kun til den maskien den installeres på første gang. En fuld version ligger omkring 2300 Kr.) Lav derefter en repair af windows og aktiver så med den nye licenskode.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-06 10:52

Ja det er sku' ikke fordi jeg stammer, men der kom en af de berømte KANDU-Fejl, under upload, så pyt. Det sker jo af og t il.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-04-06 11:50

det er jo så rigtigt som moders vilje og severiono skriver.
Installer dog et originalt styresystem.
har man råd til at købe en PC'er så har man også de sidste småpenge til at købe windows xp. Det burde kose meget mere sådan et styresystem.
FY FY FY FY

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 23-04-06 11:54

Har også prøvet med ulovligt kopi, mest fordi økonomien ikke var til at købe orginalt, men har nu købt 3 nye licenser, føj de kostede 745 pr. stk, men det hele køre meget bedre, og jeg er nu helt fri for at tænke på om nogen måske opdagede det med de ulovlige, fatte bare ikke det skod firma til microsoft ikke kan lever et ordentligt produkt, for selv med en helt ny orginal, skal man stadig hente mega meget via update, mener med den pris det skod firma tager , kan det sgu da ikke passe man næsten skal bruge en halv dag på at installer , forventede sgu at alt væsenligt var med på en helt ny skive.
Klart det sidste nye ikke kan være med, da der sker en udvikling hele tiden, men at den bla. skal hente mediaplayer10 er sgu for svagt.
Men det virker her hos mig, som om at denne orginale XP , køre med langt mindre problemer end min ulovlige gjorde, så på den måde er pengene givet godt ud.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 23-04-06 11:57

hmm, så ærlige folk herinde er

Det eneste du skal gøre er at slå auto opdatering fra, så melder den ikke de fejl igen.

Du skal så naturligvis heller ikke selv gå ind for at opdatere den.

den største ulempe er de opdateringer kommer jo for at fjerne fejl, dem kan man så ikke fjerne med den melder ikke fejl på jeres pc.

Peter

Kommentar
Fra : starguy

Dato : 23-04-06 12:07

Hej allesammen - igen - og lige til jer, der har 'moralen' alt for meget i orden: jeg håber, I dømmer jer selv lige så hårdt som I dømmer andre, for I må lide, indtil I indser, I har brug for lidt mere kærlighed fra jer selv - til jer selv

og til alle I andre: Mine venner havde selvfølgeig oprindelig en installation, foretaget fra sælgerens side - har I erfaring med at få tilbage til det sted, man har købt pc'en og få den oprindelig WindowsXP-cd derfra??

Eller måske jeg skulle anbefale dem at gå over til Linux?

Starguy

Accepteret svar
Fra : golfhouse

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-06 12:10

er der så ikke en label på deres pc. med koder til winxp. så kan i bruge en uoriginalt cd. men med original kode

Peter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-06 12:21

Man kan ikke bruge en lovlig kode fra et lovligt program. Det bliver selvfølgelig checket om der er flere der bruger samme kode.
Køb en OEMér, det hele kører meget hurtigere og bedre, og så får du samtidig formateret, det er utroligt med "lort" der ligger og fylder og sløver derinde.

Godkendelse af svar
Fra : starguy

Dato : 23-04-06 14:47

Tak for svaret golfhouse. jeg ville ønske, jeg kunne dele mine point ud - for både stig54 og onkelkeld, blandt et par af jer andre, matchede mit spørgsmål glimrende..! En var for højrøvet, ham har jeg blacklistet :0) - Hav en god søndag - allesammen!

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 23-04-06 15:44

Jeg er lige med på en lytter, og mit spørgsmål er, jeg har to maskiner som er på nettet og den ene er ok, meeeeen den anden er ikke så fin som den burde værer . Så skriver Brassovitski:(En OEM kan fås får ca. 600 kr., gælder kun til den maskien den installeres på første gang. En fuld version ligger omkring 2300 Kr.)Kan man bare installere den på den maskine der ikke er så fin
Er der en der kan sige noget om det og hvor jeg kan købe en OEM til en billig penge for jeg vil også ha moralen i orden

Hilsen swarn

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 23-04-06 20:37

swarn

Opret lige dit eget spørgsmål.
Det har INTET med dette at gøre, som er besvaret.

og til jer andre om at lovlige og ulovlige ting ikke kører sammen, hvis det ikke gjorde det hvorfor skulle microsoft så checke pc'ere som de gør ?

Der er jo en grund til at de checker reg nummer m.m.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 23-04-06 21:47

Til sikkerhedsmargin

Hvem er du??? og hvorfor blander du dig, hvis der var en der syntes at jeg blander mig så må det vel værer starguy som har oprettet denne tråd,så jeg prøver igen:

Jeg er lige med på en lytter, og mit spørgsmål er, jeg har to maskiner som er på nettet og den ene er ok, meeeeen den anden er ikke så fin som den burde værer . Så skriver Brassovitski:(En OEM kan fås får ca. 600 kr., gælder kun til den maskien den installeres på første gang. En fuld version ligger omkring 2300 Kr.)Kan man bare installere den på den maskine der ikke er så fin
Er der en der kan sige noget om det og hvor jeg kan købe en OEM til en billig pengefor jeg vil også ha moralen i orden
Hilsen swarn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-06 23:02

En oemér gælder på den maskine den er monteret på. Altså en Licens. To installatione med samme nummer duer ikke

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-04-06 23:53

Til swarn (Selv om dette ikke er dit spørgsmål) som sikkerhedsmargin skriver

Kig her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100103

Hvis du køber en OEM kan du i første omgang prøve at skifte produktnnummere og derefter aktivere windows. Hvis ikke det lykkes kan du starte en repair af windows via din nye CD, programmet vil så spørge efter din produktnummer, når du så har indtastet dette og repair er færdig guides du automatisk gennem registreringsfunktionen.
En OEM Windows må kun installeres på en PC, hvis den 'dør' er du nød til at købe en ny Windows.
MicroSoft har for ikke så længe siden meldt ud at et nyt bundkort/ny processor, betragtes som en ny PC. Altså kun hvis bundkort og processor er af en anden type end det oprindelige. Hvis du udskifter bundkortet til et, nøjagtig mage til det der sad i maskinen (f.eks. hvis det står af) betragtes det ikke som en ny maskine.

Læs her lidt nede på siden: http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/howtobuy/default.asp
og her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;302878

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-06 20:25

Microsoft er helt nede på at man kan nøjes med at købe en mus eller sågar ingenting, udviklingen går stærkt,
Jeg har lige købt en oemér
http://shag.dk/articlelist.59

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-04-06 20:38

Til stig54

Citat
Microsoft er helt nede på at man kan nøjes med at købe en mus eller sågar ingenting, udviklingen går stærkt,
Jeg har lige købt en oemér
http://shag.dk/articlelist.59

Den tror du vel ikke selv på holder i retten Hva????????????

I øvrigt har du betalt alt for meget, hvis det link du angiver er til der hvor du har købt.

Se her du:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=179&Parent=&Lastdays=&Soegeord=&Producent=360&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Equal190=&Equal215=&x=24&y=7
XP Home OEM SP2 pris 633 Kr.

Se her:
http://www.pc-netto.dk/asp/index1024.asp?varernr=XPHOMEDKOEM&goto=productinfo&gruppe=Software-Operativsystem&undergruppe=Software-Operativsystem-Windows%20XP&mainkategori=Software&mainfunc=link&fromgo=yes&

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-06 21:17

Jeg ved godt at en findes billigere på nettet, og jo jeg tror faktisk på at den holder i byretten, der har kørt en sag om det var nok at sælge oem sammen med en mus, og det er accepteret af microsoft Danmark

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-04-06 22:32

Hej Stig54
Det er rigtigt at det står i OEM betingelserne at en OEM må sælges sammen med en mus. Den kan også sælges uden hardware. Det det handler om er spørgsmålet om hvornår den Oem man har købt ikke må bruges mere. Du aktiverer jo ikke en windows for at koble en mus til vel???
Når du aktiverer Windows dannes der en hardwarekode som gemmes sammen med serie/produktnummeret på din Windows hos Microsoft. Når du af en eller anden grund så skal aktivere den igen, checkes der op på om hardwaren er den samme eller næsten den samme, er den ikke inden for grændsen af det MicroSoft tillader, skal du aktivere via telefon, og over fro en medarbejder skal du så redegøre for hvad du har udskiftet, og hvorfor, og det er her at MS har bestemt at udskiftninge af bundkortet til en anden type/model/fabrikat er det samme som at det er en ny PC, og du må så købe en ny Windows. Så er det vist skåret ud.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-06 23:04

OK jeg venter på at de ringer.
D.v.s. at jeg bytter en eller harddisk ud med min døtters og omvendt, og det vil sige at de hat alle brugers hardwaredata liggendem og at de sender meddlelser rundt. Jeg har fået meddelelsen om at min var uoriginal, det er jo nemt nok at kontrollere fordi der er måske 20 med det samme nr. Hvorfor er der så annoncer med oem + mus?
Er du sikker på at du er helt opdateret med det nyeste eller skal du have det skåret ud før du vil forstå det.
Der står at det medfølgende licensnummmer skal sidde på putteren eller brugsanvisningen og kun må bruges på en maskine. Det er sågalt forsynet med en tråd der brister hvis man flytter mærket, jeg ryster da også i bukserne om hvornåd de kommer hjem til mig og ser om jeg hat flyttet mærkaten.
Jeg har lov at skifte al det hardware ud jeg vil nu eller siden, det kan jo gå itu.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-06 23:23

http://www.microsoft.com/resources/howtotell/da-dk/windows/default.mspx
Her står alt det du har skrevet, men jeg har kørt valideringtesten og den var ok.
Jeg har fået trådløst tastatur det må da være en hård vare :)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-04-06 20:40

Trådløs tastatur er jo ikke en intern hardware vel??????????????????
Jeg har for nylig købt en OEM, og der var ægthedsbevis og hele baduljen med, men jeg er sku da ikke så dum at klistre mærket på maskinen vel?
Og nu gider jeg ikke misbruge denne tråd længere good Bye.