/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Deling af adsl
Fra : sene4brik0
Vist : 320 gange
50 point
Dato : 19-03-06 16:16

Vi prøver at tilslutte en 2 ports HUB til ADSL modem, men det går galt, vi mister totalt forbindelsen til bredbånd, og bagefter, når vi går tilbage til det oprindelige(uden HÙB), kan vi heller ikke få gangi i forbindelsen igen.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 19-03-06 16:50

Hvis har forbundet et adsl modem direkte til en netværksstikket på en computer og det har virket, har i formentlig brugt et krydset kabel. Det er en speciel udgave af netværkskablet hvor lederne er ombyttet i stikkene i de to ender. Det er for at udgangen på modemet skal være til indgangen på computeren og vise versa. Når man forbinder via en hub ordner den internt ombytningen og der skal alle steder bruges normal netværksledning.

Jeg vil gætte på at i har fået rodet rundt i krydset og normal ledning, og det kun er derfor det ikke virkede med hub`en eller bagefter. Et krydset kabel er ofte specielt mærket. Det kan være rødt, men jeg er ikke sikker på, at det altid er sådan.

Prøv at bytte kabel til computeren, til det virker. fjern det kabel og forbind via huben med andre kabler. Derefter sætter i en computer mere til huben og det virker formentlig stadig. Der er dog forskel på udbydere og modemer som gør at man ikke altid kan forbinde to computere uden at indføre en router også.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-03-06 16:57

Adsl-forbindelsen kræver en konto (brugernavn+password) for kunne snakke med udbyderen.
Man kan vælge at lade den ene comp lave denne forbindelse eller at lade routeren styre forbindelsen og tildeling af lokalip.
Stikkene i en hub må ikke byttes rundt uden genstart af hub og så genstart af comp
En router/switch er ligeglad med lige/krydsede kabler men det er en hub ikke - den vil ha' ligekabler.

Godkendelse af svar
Fra : sene4brik0

Dato : 19-03-06 17:53

Tak for svaret transor. Jeg vil afprøve det i morgen med et andet kabel.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-06 18:16

Du behøver ikke lukke spørgsmålet så hurtig, du aner jo ikke om det virker, ud over det med kabler skal du også sørge for at have en 2 dynamiske IP adresser, TDC er slemme til som standard at give 1 statisk IP adresse, men det koster ikke mere ned en opringning til dem at få det lavet om