/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar, defekt harddisk??
Fra : olavur
Vist : 1427 gange
200 point
Dato : 14-11-05 15:25

Efter formattering og genindstallering af bl.a. Office, frøs putteren, en mærkelig "klikkende" lyd kom fra harddisken, og jeg kunne ingenting gøre uden tvang-genstarte! Efter indlæsning af bios, klikker harddisken og følgende besked fremkommer: "No primary harddrive 0 found", , og jeg kan således ikke få kontakt med interne harddisken overhovedet.
Jeg har nu prøvet at installere en ekstern harddiske (via USB+XP-CD), men når den når frem til indlæsning af XP, kommer følgende besked frem:

"Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskdigelse af computeren.
Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte computeren. Hvis Skæmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:
Kontroller, om der er vira på computeren. Fjern eventuelle nyligt installerede harddiske eller hardiskcontrollere. Sørg for, at harddisken er korrekt konfigureret og afsluttet.
Kør CHKDSK /F for at kontrollere, om harddisken er beskadiget, og genstart computeren.
Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0x0000007B (0XF894D640, 0XC0000034, 0X00000000, 0X00000000)"

Jeg har så kørt CHKDSK igennem, men under indlæsningen af XP kommer samme fejl igen og igen og igen......
Jeg har endda prøvet det hele med 3 forskellige eksterne harddiske (via USB) uden forskel - de bliver formaterede vha. XP-CD´en, indstalleret XP, men under indlæsningen af XP stopper alle op ved samme sted.
RAM er ok, køler er ok, skærmkort er ok og CD-drev er ok - hvor er fejlen?? Og er det overhovedet muligt at køre XP på bærbar via USB? de bliver godt nok installerede, men de stopper alle ved samme punkt.... klynke....
Jeg kan tilføje at alle drivere blev hentet fra dell, programmerne var lovlige, og XP var aktiveret et par timer før.
Jeg har før installeret/repareret ca. 30 pc´ere, men kan ikke løse problemet på min egen.....

Venligst Olav

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 15:29

Klikkende lyd når HD skal læse er typisk en ødelagt harddisk. har set/hørt det alt for ofte på bærbare.
Harddisken skal udskiftes for at du kan køre normalt med maskinen og derefter kan du evt. forsøge at redde data via konverter eller extern boks til harddisken.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 15:32

Red hvad du kan, så hurtigt som muligt og køb en 2.5" harddisk.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 15:34

okey, hvordan sikrer jeg mig at det ikke er nogen bundkort-fejl el.lign, harddisk koster trods alt 1.500 kr, så jeg vil gerne være sikker før jeg ofrer pengene.... Og vil det så sige at det ikke er muligt at køre XP via ekstern harddisk??

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 15:34

Du kan ikke installere XP på en almindelig USB enhed.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 15:35

kan tilføje at der ingen vigtig info lå på disken, da jeg jo lige havde formateret den - og ja, jeg har selvfølgelig husket at tage backup!!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 15:38

Klikkende lyd "ikke vedvarende", og en harddisk der snurre, for så at gå ud.
Er tegn på manglende kontakt, mellem bundkort og harddisk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 15:41

Det er snarere læserarmen i harddisken der ikke kører som den skal.
Klassisk advarsel om fuldstændigt nedbrud.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 15:43

jeg kan også tilføje at talen er om en bærbar DELL inspiron 8600, ca. 1 år gammel, den har aldrig haft problemer med den før. Jeg har ikke tapbt den eller lignende, så jeg kan ikke se, hvordan den skal msite kontakten til bundkortet!!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 15:50

Det kan den med alle de installationer, du har prøvet at køre.
Den er sikkert bare blevet forvirret, og kan ikke finde sin MBR

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 15:50

Hvis du skal give DKK 1500 for en 2.5" HD, handler du et for dyrt sted.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 15:51
Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 15:53

Men hvordan kan du køre en CHKDSK/F når du ikke kan komme ind i din PC
Hvis det er over XP Cd´en så prøv FIXMBR eller FIXBOOT

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 15:54

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 16:01

"Det kan den med alle de installationer, du har prøvet at køre.
Den er sikkert bare blevet forvirret, og kan ikke finde sin MBR"

Fejlen opstod FØR jeg prøvede at løse den med tilslutning/installering med eksterne harddiske!!

"Men hvordan kan du køre en CHKDSK/F når du ikke kan komme ind i din PC
Hvis det er over XP Cd´en så prøv FIXMBR eller FIXBOOT"

Jeg kørte CHKDSK på de eksterne harddiske - jeg kan, som før nævnt, ikke komme i kontakt med den interne harddisk!!

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 14-11-05 16:07

lidt nyskerrighed.... er de bærbare generelt mindre holdbare i hd/ og bundkort mv, er der mindre "timer" i en bærbar, kan man forebygge på nogen måde med en sådan
mvh
hans

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 16:11

"lidt nyskerrighed.... er de bærbare generelt mindre holdbare i hd/ og bundkort mv, er der mindre "timer" i en bærbar, kan man forebygge på nogen måde med en sådan"

Jeg har skfitet flere 3,5" harddiske, men har faktisk aldrig hørt om 2,5"-harddisk crash!!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 16:14

Nogle HDèr undgår man af erfaring, der er sådan set ikke den store forskel på, om det er til bærbar eller stationær PC.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 16:14

Bærbare er en dårlig investering fordi der ofte er fejl, som de færreste selv kan udbedre og så har det bestemt ikke forbedret kvaliteten, at der er blevet mindre plads samtidig med, at enhederne yder mere.

Harddiskene går oftere i stykker på bærbare måske fordi de ofte leveres af IBM/Hitachi, der ikke er gode til lige det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 16:17

olavur, enten har du været "heldig" eller også arbejder du ikke meget med ny og nyere bærbare.
Husk lige at de fleste komponenter til bærbare laves de samme meget få steder uanset fabrikat.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 16:17

Vi bruger Samsung diske til bærbare.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 16:20

tja... jeg er MEGA tilhænger af DELL, og dette er første gange jeg er totalt lost.... hvordan tjekker jeg om det er bundkortet eller harddisken der er defekt??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 16:24

Tør æde min gamle hat, at hvis den har kliklyde, står den med det ene ben i graven, uanset om du har andre fejl på pcèn.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 16:26

Klikkene kommer typisk fra armen, der ikke kan køre hen over discen, og det er sund fornuft, at lave backup første gang man hører det med sikkerhed.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 16:27

klik er altid ubehagelige.
Men hvor langt kan du komme med en install.
Kommer der blå skærm med det samme.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 16:43

"Men hvor langt kan du komme med en install.
Kommer der blå skærm med det samme."

via ekstern harddisk, kommer jeg til indlæsning af XP med Windows XP-logo på skærmen, så skifter den til blå skærm med fejlbeskeden!!

Ok, jeg starter med harddisken..... min chrashede harddisk er af typen Hitachi Travelstar, 30GB/4.200 RPM. Men hvliken type/størrelse/hurtighed anbefaler I?? Jeg tænker her på om alle typer har samme fysisk størrelse, og om der er forskel på larm!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 16:58
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 17:00

klik, klik miritdk

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 18:18

Hvis du kan køre din install, til hvor du bliver bedt om, at install eller reparer.
Så har du en mulighed, for at fixe din Boot/Mbr
Kan ikke lige huske rækkefølgen, men
Når du bliver bedt om at installere, klikker du ja.
Sletter alt, eller prøver en repair, der skulle då gerne komme en BLÅ DOS skærm frem. Med valg af tastatur.
Vær hurtig, og tryk enter.
Du bliver stillet om til DOS igen, VÆR HURTIG, skriv HELP
Derefter skriver du FIXBOOT eller FIXMBR der kommer flere muligheder frem, men prøv dig frem.
Kan som sagt ikke huske rækkefølgen,,,,under slet/install/reparer.
Kan være du skal sidde flere timer, for at finde den rigtige rækkefølge.
Men den er der...
Men tag dine diske fra, på USB.
Men har selv reddet en disk på samme måde

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 18:19

Skærmen er vistnok sort, men hvad...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-05 18:26

Alle 2,5 harddiske har samme længde x bredde..........men ikke samme tykkelse.
Så det skal du lige holde øje med.
Ok du har ikke noget vigtigt på din HD
Har du diskettedrev og kan du boote på A:

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-05 19:13

En ny 80 GB HD koster ca. 1000 kr.
http://no.kelkoo.com/b/a/sbs/116501/10364718.html

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 19:17
Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 19:17

"Hvis du kan køre din install, til hvor du bliver bedt om, at install eller reparer.
Så har du en mulighed, for at fixe din Boot/Mbr
Kan ikke lige huske rækkefølgen, men
Når du bliver bedt om at installere, klikker du ja.
Sletter alt, eller prøver en repair, der skulle då gerne komme en BLÅ DOS skærm frem. Med valg af tastatur.
Vær hurtig, og tryk enter.
Du bliver stillet om til DOS igen, VÆR HURTIG, skriv HELP
Derefter skriver du FIXBOOT eller FIXMBR der kommer flere muligheder frem, men prøv dig frem.
Kan som sagt ikke huske rækkefølgen,,,,under slet/install/reparer.
Kan være du skal sidde flere timer, for at finde den rigtige rækkefølge.
Men den er der...
Men tag dine diske fra, på USB.
Men har selv reddet en disk på samme måde"

Jeg kan ikke installere noget som helst på interne harddisk, da bios ikke kan finde den!! Jeg har kun kørt install på de eksterne harddiske, som så gav fejl under indlæsning af XP!!

"Har du diskettedrev og kan du boote på A:"

Jeg har ikke diskettedrev, men har bootet på de eksterne harddiske uden problemer!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-05 19:20

sofus.dk er noget optimistisk, og det er vel ikke så ringe endda!

En ting er at boote på en ekstern, noget helt andet er at installere et Windows styresystem.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 19:25

BjarneD HÆ/HÆ
Bare mine erfaringer.
Men prøv at køre det på dine EXTERNE, kunne jo være.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 19:33

"Men prøv at køre det på dine EXTERNE, kunne jo være."
Har prøvet flere gange på alle harddiskene - uden succé

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-05 19:33

Det var trist.
For jeg kunne tænke mig at køre en startdiskette ind og:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter.
Jeg ved ikke om en boot-diskette kan laves til CD.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-11-05 19:36

Man kan sagtens brænde en bootcd med startdiskette

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 20:04

Prøv at hente dette, måske !!!!???????

http://www.ultimatebootcd.com/

Ellers, hedder det nok, NY DISK
Og du har ikke haft disken ude af din PC.
Kunne være, du har bøjet et ben, på stikket, til din disk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-05 22:15

peet49
Hvordan - jeg har winimage men kan ikke få den til det.
Så hvis du har en opskrift

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 22:53

NY DISK.....PUTER
Så en på TV "billigt" kun 1500.-
Har også en disk 20 gb, af dem de kalder superslim disk, til salg.
Du kan købe den sammen med/eller u, XP HOME SP 1 DK, XP PRO UK/ M. WORDS UK

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-11-05 23:01

jeg tænkte at eftersom jeg nok er nødt til at skifte, at køben på 60-80GB med 5400-7200 RPM for fremtid-sikring, så det bliver nok denne:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=158525

Men først afventer jeg mail fra DELL, for at høre om evt. garanti.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 08:32

Det er fin disk, hvis det havde været et andet fabrikat, men du er sikker din laptop kan tranportere varmen. En 7200rpm bliver en del varmere end en 5400rmp

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 09:31

ok, det har jeg ikke tænkt over - den gamle er samme fabrikat, men 30GB, 4,200RPM - jeg tænkte bare på en opgraderingen.... hvordan finder jeg grænsen??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 09:34

en opgradering fra 4200rpm til 5400rpm giver en mærkbar forøgelse af søgetiden på HD

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 09:47

Min bærbare er i forvejen meget lydløs, så jeg vil helst undgå ekstra larm pga. høj hastighed - er det så en god idé at jeg holder mig til de 4.200, og måske går op til 60GB??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 09:53

Jeg ville vælge en 5400rpm Samsung

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 10:10

Hvorfor lige Samsung?? og hvad er forskellen mellem SATA150 og UDMA/100 ??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 10:19

Sata er en ny type IDE, der er PATA, SATA og SCSI, de fleste laptops kører med PATA diske, Samsung fordi den er hurtig, lydløs og stabil, samt der leveres 3 års garanti. Forskellen på de forskellige typer IDE, er hastighedsoverførslen samt, at den fysiske kabling ikke er ens.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-05 10:21

Lidt mere skemmatisk om betegnelserne http://www.bambusnet.dk/pub/udmata.asp

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 10:38

hmmm... udover prisen, kan jeg ikke se nogen forskel mellem disse:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=specs&lang=DK&varenr=420441
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=specs&lang=DK&varenr=420431
men de hedder UDMA/100 og Sata150!!!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 10:43

Du kan ikke bruge en PATA på et sataboard eller omvendt, du skal være sikker, hvilken der sidder i din pc.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-05 10:46

..og så skal den passe i en bærbar altså 2½" som denne: http://www.e-tech.dk/shop/productlist.asp?Id=230

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-05 10:48
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-05 10:50

hmm underligt link der kom ud af det, nå men kig på HD til bærbare

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 10:54

Bjarne->En computer er som en kvinde, de gør, hvad de vil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-05 11:05

Ja, men en computer reagerer på logik.......!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 11:08

En kvinde sikkert også, det må så være en logik, der er uden for vores rækkevidde.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-11-05 11:58

kvinder kan være uden for pædagogisk rækkevidde, til tider.. pc kan man vel selv mere eller mindre manipulere efter behov...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 12:10

Det var ment som sjov og ikke alvor.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-11-05 12:22

det var det her osse, meeen ku det ikke passe en lille gang imellem, på visse tider af md. kan jeg da huske .gg

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 12:24

Man har jo kun det skæg, man selv sidder på.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 16:04

Jeg kan hverken se SATA eller UDMA på disken. Type: Hitachi Travelstar, Model: IC25N030ATMR04-0, 4200RPM, 30GB ATA/IDE. Skal ATA læses som SATA eller PATA??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 16:06

ATA/IDE er PATA

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-11-05 16:17

fortsættelse vedr. dette bærbare kompleks...
min kone har en hp paviliion zv5416 ea med en hitachi dk23fa-40hd...
gar. udløber snart men man kan købe en 2 års forlængelse til 1699.00 alt incl med rep inden 7 dage afhentet lev. er det penge ud af vindue at bruge så mange penge på det, iøvrigt forstår jeg ikke der er 2 år på den den er købt jan 2005....alt dette i realition til holdbarheden af pc der kører ca 10 timer i døgnet
hilsen
hans

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 16:26

godt så! og hvor køber jeg så PATA?? kan nemlig kun finde SATA og UDMA hos billige-shg....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 16:38

UDMA og PATA er det samme.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-11-05 17:00

jeg beder jer om at overse mit indlæg om gar forlængelse det er nok ikke det rette sted at fremsætte det
mvh
hans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-05 18:47

olavur, du kigger ikke efter harddisk til bærbar. Hvis du gjorde ville du ikke stille det spørgsmål.
Læs hvad der bliver skrevet og glem ikke Eyvinds bemærkning om tykkelsen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-05 19:08

Citat
Man kan sagtens brænde en bootcd med startdiskette

peet49
Hvordan - jeg har winimage men kan ikke få den til det.
Så hvis du har en opskrift

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-11-05 19:43

Jeg gør det med nero.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-05 19:56

Eyvind/emesen. I Nero kan du bruge enten en boot diskette eller en image fil der indeholder det samme.

(Det er ikke det samme som da vi i sin tid diskuterede brænding af Knoppix, hvor den iso fil man downloader kan brændes direkte, hvor brænderprogrammet udpakker, så cd'en bliver bootbar.)

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 20:19

Jo, det mener jeg at jeg gør, kigger under "bærbar interface" - der kommer bare lidt mærkelige krav fra peet49 (PATA).
Denne: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420432
er en UDMA, som er = ATA, på 80GB og til under 800 kr. Den har samme fysiske størrelse og samme temperaturniveau som f.eks. en 40GB af samme fabrikat. Så den burde sådan set passe til min Inspiron, ik?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-05 20:34

UDMA, Ultra Direct Memory Acces. En dataoverførsels norm, som nærmest er standard.
Du læser da vist forklaringer som krav.
Den du har fundet der er ganske rigtigt 2,5" og ikke 3,5" som er standard på tower PC så den er god nok.
Kig mere efter støjniveau.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 20:49

ovenfor har peet49 sagt at Samsung er støjsvag, så det må jeg acceptere som godt nok. Men jeg ved dog ikke hvordan jeg kan sikre mig at den nye harddisk vil holde samme støjniveau som den gamle - jeg gider ikke det der med at køleren lige kommer til at køre 3 gange så ofte/længe som med den gamle harddisk, bare fordi jeg vælger et andet fabrikat/størrelse i GB!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-05 20:51

ok - tak.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 15-11-05 21:09

Jeg anbefaler også en Samsung, der klart er bedre end en Hitachi og så får du sandsynligvis mere for pengene.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 15-11-05 21:19

ok, jeg prøver lykken med den Samsung på 80GB, eftersom den har samme støj/hastighed/fysisk størrelse som en 40 GB - den koster under 800 kr. så de ekstra GB er givet godt ud! Jeg vender tilbage, når harddisken er skiftet og installeret!

Godkendelse af svar
Fra : olavur

Dato : 22-11-05 12:12

Hej!! Problemet er løst! Harddisken var defekt. Jeg har nu installeret den nye, og den kører superb med 100Gb/5400 rpm istedet for de orginale 30GB/4200 rpm. Jeg endte med at købe en Travelmate...igen!! Dels fordig den fra Shg (80GB) aldrig kom på lager, og dels fordi den orginale var Travelmate!
Tak til jer alle, der hjalp til med at løse problemet!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-11-05 12:24

Det lyder rigtigt godt, men mon ikke du mener Travelstar.Travelmate hedder min Acer og den kører også med en Hitachi Travelstar, også fordi den var lettere at skaffe. Synd at du ikke fik prøvet en Samsung for de er virkeligt mere lydløse og holder efter min erfaring bedre samtidig med, at de er lette at installere.
held og lykke med "puteren".

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 22-11-05 14:21

jo, Travelstar!!! tak