/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
montering af kontakt i pc?
Fra : veffer
Vist : 532 gange
75 point
Dato : 03-11-05 13:03

Jeg har købt nogle kontakter, men er ikke helt inde i det der el haløj.
Så jeg vil gerne have lidt hjælp til hvordan jeg forbinder noget lys jeg har i kabinetet til en kontakt, så det kan slukkes.

Kontakten har 3 "ben" det ligner et: "E"
Ledningen til lyset, har 2 ledninger (+ / -)..

Hvordan monterer jeg lyset gennem kontakten?

Tak!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 85 point
Dato : 03-11-05 13:18

+ volt........midterben på kontakt
et af de andre ben .....................lys
- volt...........................................lys

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 03-11-05 13:20

ok.. så du mener, at jeg skal sætte + på midten, og - på en af de yderste? og ikke andet.. eller har jeg misforstået?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 03-11-05 13:42

Du har misforstået.
+ på midten og - uden om kontakten.

Jes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-05 13:55

Pas lige på men de forskellige spændinger der er på ledningerne så ikke lyset får for stor spænding.

Minusledningen (normalt sort) sættes til minus på dit lys
Plusledningen (måske rød) sættes til midterbenet på kontakten
På et af de andre ben på kontakten føres en ledning videre til plus på dit lys

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 03-11-05 14:04

Husk at på en alm kontakt, der skal du altid bare lave en alm. gennemgang. Altså en serie forbindelse.
Husk også at du har 3 forskellige volt muligheder i en pc. 5, 7 og 12. Hvis feks har en blæser der larmer eller kører for stærkt, så kan du benytte 5 volts ledningen til minus og så 12 volts ledningen til pus! 12 - 5 = 7

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 03-11-05 15:25

ok.. det kører nu.. tak for hjælpen. jeg satte plus på midten, og den anden ende af plus på den ene af siderne

Men hvad skulle jeg gøre hvis det var 4-pin blæser jeg havde?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-05 15:51

Et blæser er almindelivis med 3 huller (3 ledninger)
+ og - og kontrol af hastighed.

Godkendelse af svar
Fra : veffer

Dato : 03-11-05 16:12

Tak for svaret Eyvind - det var bare kanon

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-05 16:15

OK - selv tak.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-11-05 16:18

Billeder nede på siden>
http://hjem.get2net.dk/boelle/Guider/5-7-12-volt.htm

Manse9933

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 03-11-05 16:23

takker manse9933.. lige hvad jeg skal bruge når mine 2 blæsere, og doNovo kommer med posten om et par timer

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-11-05 16:28

Det er bare helt i orden.