/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
pc slukker hurtigt!
Fra : veffer
Vist : 762 gange
130 point
Dato : 17-09-05 12:08

hej.
Jeg har lige fået en ny pc. Det første jeg gjorde, var selvfølgelig at sætte skærm, mus, tastatur til, og så strøm til maskinen. Det hele kørte fint, den læste ram, og diverse enheder. Så kom den til at jeg skulle indsætte noget at Boote på, så jeg indsatte min Xp pro cd. kort derefter lød en "Klik" lyd fra maskinen, og den gik ud. Jeg prøvede at tænde igen, og denne gang slukke den efter 2-3 sekunder. Jeg hev strømmen fra 1min. tid, og prøvede igen. første gang, kørte den 20-25 sek inden den gik ud, og efterfølgende kørte den kun 2-3 sekunder, før den slukkede.
Jeg har prøvet at tage strømmen fra harddisken, samt min Dvd-brænder. Men med samme resultat.

Computeren er en.

3,2 Ghz P4
1024 pc3200 Ram
120Gb Maxtor 8mb cache
Samsung Dvd-Rw dual layer
GeForce 6600GT 128mb
Low noise cpu køler.

Nogen der har en idé til hvad problemet kunne være?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 17-09-05 13:19

Hej
Jeg synes du har problem med din Hard disk. Jeg har haft samme problem med min bærbar men nå jeg fek nye hard disk så alt var i orden.
Du må snak med sælger.
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 17-09-05 13:41

Det er muligt, men tvivler, eftersom den stadig går ud, selv om jeg trækker harddisken fra..!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-09-05 13:46

Hejsa
lyder som om
det er enten CPU køleren eller selve CPU'en som er defekt........

kommer der nogen "bip" lyde ???

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 17-09-05 14:03

nej, det gør der ikke. klik lyder kommer fra harddisken... ingen lyder fra cpu området.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 130 point
Dato : 17-09-05 14:16

nej det er mere når du tænder for computeren så..
normalt kommer der eet bip fra den. (højtaler indbygget på motherboard)
men kommer der mange bip efter hinnanden er der fejl på enten CPU, Ram, skærmkort mv.

kan du se/høre om blæser på CPU kører ??

klik lydene fra HDD er når den tænder og slukker, medmindre det lyder som metal som kører mod hinnanden så er
HDD defekt.

tag strøm stik og flad kabel fra din(e) HDD og cdrom/dvd drev og start op
(husk eller skriv ned hvor de respektive fladkabler sidder !! )
slukker den stadig ??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-05 14:27

Hvis ikke den længere kører en BIOS opstart og du ikke kan komme i BIOS (F1, F2, CRTL+ESC ..eller DEL, det er lidt forskelligt fra fabrikat til fabrikat) er enten din BIOS eller CPU stået af

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-05 14:30

Ps. Klikket du hører er næsten helt sikkert et sikringsrelæ der slår strømmen fra, som følge af at enten BIOS eller CPU foranlediger en kortslutning (..indholdet i en af chippene er blevet til sand)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-05 14:33

Hvis du putter en bootdiskette i a: drevet (..hvis du altså har et) og trykker ESC tasten lige efter du har tændt, bør du kunne boote fra denne. Kan du ikke dette?

Tjaeh... så er jeg bange for det forholder sig, som angivet ovenfor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 17-09-05 14:35

jeg pillede alle kabler fra dvd + harddisk, og den kom i gang med bios, og sagde den bip lyd. Kort efter at have indlæst alle mine ram, og det som var sat til, sagde den at der ikke var noget at boote på. 3-4 sekunder efter det, gik den ud...

Så jeg går udfra at min cpu er defekt. Og ja, min cpu køler kører. Så jeg sender Pc'en retur.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-09-05 14:42

dette er normalt " der ikke var noget at boote på. 3-4 sekunder efter det, gik den ud..."
eftersom der ikke er nogen HDD/cdrom drev at starte fra.........

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-05 15:35

Hvis BIOS (..og dermed CPU) kører ved opstart er disse 2 komponenter efter al sandsynlighed iorden !

Har du tjekket indstillingerne i din BIOS omkring strømstyring ?

Gå evt. i BIOS og vælg default værdierne ...save and exit

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 17-09-05 17:15

ja, hvis jeg kunne nå at komme ind i bios ville jeg gøre det. den starter, og går derefter ud... jeg har ikke mulighed for at nå det. Men jeg vil prøve en anden harddisk nu her!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-09-05 17:24

tror nu ikke det hjælper....
men du kan istedet gøre dette
på selve motherboardet sidder der en jumper du som du flytter til pos 2-3 ell. 1-2
der står noget i retning af "cmos reset" udfor (står sikert også i din manual hvor/hvordan)
sæt power til tryk på on/off knappen og derefter tag strømtik ud igen og flyt jumper tilbage og start op igen
derefter ind i bios og ret til...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-09-05 04:36

Alternativ til dk's forslag : Tag det interne batteri ud. (Det er et fladt rundt et på størrelse med en 2 krone.) Tænd og sluk. Vent ½ time. Sæt det i igen. Ofte er det nok for at flashe BIOS.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : veffer

Dato : 20-09-05 14:41

jeg har prøvet at fjerne batariet, og nulstille Bios, så jeg går ud fra det måske er en fejl på bundkortet. Men jeg sender den ind så kan de få lov at lave den selv. Det vil ikke koste mig andet en ventetid

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-09-05 17:06

Ok. veffer : Vend tilbage, når du har løst problemet og husk at lukke spørgsmålet

Ps. Det er en go' idé samtidig at beskrive løsningen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-10-05 23:45

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?

Godkendelse af svar
Fra : veffer

Dato : 03-11-05 16:16

Tak for svaret dk.

Det var min CPU køler som forhandleren havde monteret forkert, så nu er dem hjemme og kørerne!