/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Køler larmer
Fra : olavur
Vist : 732 gange
350 point
Dato : 14-09-05 16:24

Hej!
Jeg har en Dell Dimension 8300, P4 2,8 MHz, ca. 3 år gammel. Jeg synes at køleren larmer mere og mere. (igennem det sidste år) CPU´en kører normalt (1-3% i "tomgang")! Mon det hjælper at skifte køleren? er de nye mere lydløse?? og hjælper på larm (omdr.) på køleren, hvis jeg monterer 2 stk. kølere istedet for kun den ene?? Og til sidst - hvilke type kølere er mest lydløse?
Venligst
Olav

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 16:28

Det vil helt klart hjælpe med en ny køler. Du behøver kun købe en. Vi har selv skiftet i vores, og det hjalp gevaldigt. Vi købte vores hos www.thansen.dk

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 14-09-05 16:33

Tjah .. Køleren er jo en lille ventilator, den pisker rundt med mellem 2 og 3000 omdrejninger pr minut i al den tid du har PC'en tændt.. så den bliver slidt .. og slidte ventilatorer larmer..

Mine PC'ere plejer at kræve nye ventilatorer ca hvert andet år

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-09-05 18:17

efter 3 år burde den ikke støje - har du undersøgt om den evt er løs ???

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 14-09-05 18:23

en af mine kunder havde samme problem. Det hjalp både på tempoet og støjen at rense køleribberne (støvsuger og vatpind).
Ellers kan du købe en støjsvag køler fra 3-400 kr og opefter.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-09-05 20:28

Nu sidder der flere kølere i en pc og nogle gange kan det være svært at lokalisere hvilken af dem der larmer! Det kunne jo osse være f.eks chipset køleren eller strømforsyningskøleren der larmede, for slet ikke at snakke om kabinetkølere? Så hvilken een mener du det er?

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 14-09-05 23:02

tak for alle svar - jeg har ikke undersøgt den endnu, men den varierer godt nok hastigheden (støjen) alt efter hvor meget forbrug CPU bruger. Jeg prøver evt. at rense den, og vender tilbage.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 16-09-05 08:51

Jeg har renset køler og kølderibberne, men det hjalp ikke, så jeg vil prøve at finde en ny køler i dag - nogle forsla? Den skal være på 120 mm! Thansen har kun 80 mm. kølere!

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 16-09-05 13:15

Jeg har været i byen (aarus) men der var kun én køler med samme dimension, og den larmede mere en min gamle - så jeg ved ik om der er en løsning på problemet!

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 18-09-05 17:55

Jeg har haft PC'en åben under kørsel og fundet ud af at problemet er køleren til grafikkortet. Typen er ATI Radeon 9800 128 MB. Kan jeg købe en anden køler? Hvad er evt. prisen på et tilsvarende kort? Skal helst klare PC-spil!!

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 18-09-05 17:55

Jeg har haft PC'en åben under kørsel og fundet ud af at problemet er køleren til grafikkortet. Typen er ATI Radeon 9800 128 MB. Kan jeg købe en anden køler? Hvad er evt. prisen på et tilsvarende kort? Skal helst klare PC-spil!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-05 11:55

olavur.... dit grafikkort er rimeligt stort. Her er link til zeitech hvor du kan se lidt af hvert bl.a. kølere

http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=430&ProductCategoryID=280

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 19-09-05 11:59

Når mine kølere begynder at larme, åbner jeg maskinen, tager alle ventilator ud, renser dem, og smører dem med symaskine olie, det skal være under den markat så pild den forsigtig af, kom ikke for meget olie i ved akslen, tør efter med køkkenrulle, og sæt markaten på igen. Det forlænger nok mine køleres levetid med et par år.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 19-09-05 13:10

Hej! Bedste og billigste løsning er nok lidt olje - jeg prøver og vender tilbage

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-09-05 14:11

www.shg.dk -> Hardware -> Køling -> Grafikkort
Der er der lidt at vælge imellem.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-09-05 14:12
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-09-05 14:18

Jeg har selv så'n en her :
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320578
Den store mølle er ok, men den lille turbine larmer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 19-09-05 22:47

Hej! Har ik prøvet oljen endnu. I foreslår mange typer/dimensioner kølere - passer de fleste til mit grafikkort? Min PC er DELL = super støjsvag, så om jeg køber en anden køler, der "bare" larmer lidt, er problemet ikke løst, så hvad er max. acceptable dB??

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 20-09-05 21:11

Hej igen - jeg har nu prøvet plje-løsningen, men det gjorde ingen forskel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-05 21:17

olavur..... jeg ville investerer i en ny køler

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 20-09-05 21:22

yes, men den, som sidder i er meget lille i forhold til dem der er foreslået ovenfor, og der er MEGA mange typer.... Hvilken type foreslår I? og hvorfor?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 21:26

Olie i en PC-mølle ??????
Det er da lige som at bruge olie til en lås.
Det dur bare ikke.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 21:28

Hvor stor er den du har ?
Diameter, hulafstand, udenomsplads.
Gambrínus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-09-05 21:34
Kommentar
Fra : olavur

Dato : 20-09-05 21:49

Her er billede af kortet:
http://www.computercustomizers.com/images/ati_128radeon9800pro.jpg
selve møllen er kun ca. 4 cm

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 20-09-05 21:52

Her er billede af kortet:
http://www.computercustomizers.com/images/ati_128radeon9800pro.jpg
selve møllen er kun ca. 4 cm

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 22:24

Det betyder jo ikke så meget, om den lige er beregnet til et grafikkort.
Så'n en som den her, kan jo også bruges.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=830021
Den kan bare sættes på køleprofilen med 2,3,4 selvskærende skruer.
Du skal bare finde,nogle skruer, der kan holde fast i mellemrummene på køleprofilen.
Hvis du finder en med 3 polet stik,kan du bare tilslutte
den til et ubenyttet fan-stik på bundkortet.
Hug en hæl og klip en tå, så kan du nok få fusket det smman på en eller anden måde.
Hvis man er lidt fingerfærdig, kan man tit lave noget, der er bedre end det originale.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 22:30

Her er sgu' en på 16 dB :
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=64770
Så'n nogle stykker skal jeg da vist også ha' fat i til mine grafikkort.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-09-05 22:34

Der står den har et 4 polet stik.
Så kan du jo bare klippe stikket af den gamle mølle og sætter på.
Gambrinus

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 20-09-05 22:40

Super - jeg ozer ud i byen i morgen, og vender tilbage her senere med resultet
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 21-09-05 09:10

Gambrinus, når du ikke selv har afprøvet det , så lad være at udtale dig negativt, jeg har siden jeg fik min første computer i 1980 , ofte brugt olie til blæseren i mine maskiner, og det virker, det er ikke noget vidunder middel som kan rede alt, men som jeg skrev har det ofte for en tid (til jeg havde råd til en ny) kunnet klare at fjerne støjen.
Det er sgu da for let at sige til folk at de bare skal gå ud og købe en ny, det er nu ikke os alle der har penge som skidt, så for dem der lige skal have lidt tid, kan de bruge olie til at løse det aktuelle problem.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 350 point
Dato : 21-09-05 11:02

Sorry Onkel Keld
Så'n var det heller ikke ment.
Jeg havde da også sat en "Nørd I Tvivl" smiley ->
Jo, jeg har prøvet det. Det kan selvfølgelig anvendes i en snæver vending.
Gambrinus

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 21-09-05 14:59

Hej igen! Jeg endte min søgen hos SHG.dk. Det blev en Allround kompatibel Zalman VF700-AlCu til 172 kr, http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320859
Den var meget nem at montere, kører fint og er støjsvag.
Tak for alle svar

Godkendelse af svar
Fra : olavur

Dato : 21-09-05 15:00

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-09-05 15:37

Den se sgu' ud til en mølle, der vil noget.
Ku' du ikke gøre mig en tjeneste, at måle hvor meget den fylder,
når den er monteret ?
Altså fra printplade til top af køleprofil på forside
og fra print til top af beslag på bagside.
Gerne nogenlunde præcist.
Har den 2 polet eller 3 polet stik ?
Send evt. en e-mail til wazs(elefantnæse)sol.dk
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-09-05 15:38

Skriv lige en kommentar her når/hvis, du har sendt en e-mail.
Gambrinus