/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Dell Dimension 8300 PC kan ikke starte
Fra : P_K
Vist : 1110 gange
100 point
Dato : 25-08-05 09:56

Hej Alle

Jeg har en 1.5 år gammel Dell Dimension 8300 PC (3 GHz P4, Intel 875P, 2x256 MB).

Normalt, når jeg tænder for strømmen på stikkontakten, speeder blæseren op for så at blive stille. Det er selvfølgelig for at få evt. støv ud, men det sker ikke mere. Når jeg så tænder på powerknappen på computeren, går blæseren i gang, der bliver læst en lille smule fra harddisken, og mine to optiske drev står og blinker på skift, men der sker ikke yderligere. Ikke engang skærmen får et signal, den forbliver standby. Jeg kan heller ikke komme ind i BIOS. Er der nogen, der har oplevet noget lignende og/eller har en ide til, hvad der er galt og hvad der kan gøres?

Håber I kan hjælpe mig!

P_K

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 09:59

Det lyder som en defekt PSU (strømforsyning)

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 10:01

Men den kan jo godt levere strøm til harddisk, blæser og optiske drev?

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 25-08-05 10:01

Det er din Motherboard som har et problem...Den skal DELL lave. Der er vel garanti stadigvæk? (Har selv haft samme problem)

Det er ikke strømforsyneren, så vil der slet ikke ske noget, når du trykker på on/off

Moltov

p.s. Har selv købt denne pc derhjem til. Er ellers godt tilfreds med den

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 10:04

Mangler der lidt i spændingen til AGP/ram starter systemet ikke. Men intet andet kan udelukket, efter min erfaring siger det mig-PSU

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 10:04

@moltov

Havde du præcist samme problem? Der er ikke længere det ene års garanti på, men der er jo ifølge loven 2 års reklamationsret, som stadig gælder.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 10:07

Lån en PSU og prøv, det er både lettere og hurtigere end, at slås med dellewelle.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 25-08-05 10:11

p-k--> Nej, det var med en anden PC..OG der skete nøjagtig det samme, som du er udfor (Dog med en HP)

Jeg fik Motherboard tilsendt, og satte den selv i, og vupti, så fungerede det.

Jeg mener at DELL har garanti på "dyret" i to år, men kun et med afhentning...Prøv at tage kontakt til dem

Moltov

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 10:14

Moltov> Ved ikke hvor du har din erfaring fra, men min har jeg fra firmaet, vi repparerer PC og udstyr og har gjort det siden 1980, så lidt erfaring har jeg samlet, også med dell/hp og andre.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 10:15

Du kan prøve, at reesette bios på bundkortet, det gøres med en jumper, der sidder i nærheden ad cmos eller batteri.

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 25-08-05 10:16

peet--> haaloo,, dette er ikke en konkurrence.... Jeg fortæller bare hvad jeg har været udsat for!

Så er jeg da ligeglad med hvad andre har gjort siden kong langkål han var konge.

Jeg prøver at hjælpe, og sådan er det... JEg er sku ligeglad med point, så igen det er IKKE en konkurrence!

Moltov

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 10:24

Samme her. Der er lettere, at afprøve med en anden PSU end, at ofre en masse tid på indsendelse af PC. Tager de den på garantien (som jeg betvivler) er alt dette jo ligegyldigt

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 25-08-05 10:26

Peet--> Ja, da. Hvis man så har en man kan prøve med. Ved jo ikke om det er privat eller i et firma Og jeg vil dog lige tale med Dell først, for er der garanti, så er det da fjollet, at bruge penge op det selv.

Moltov

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 10:30

Det har du ret i, men i mange tilfælde, kender man en, som kender en, der har en, man kan låne. Om ikke andet, så ved man, hvad der er galt, og kan sende den med rolig samvittghed. Viser det sig, at maskinen ikke fejler noget, koster det.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 10:58

Problemet er bare, at man vist ikke kan sætte andet end Dells egne strømforsyninger i deres kabinet?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:00

Jeg har ingen problemer haft med strømforsyninger til Dell, det er en standart ATX PSU, der sidder i, hvis det ikke er et super micro tower, det sidder i.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:01

@peet49

Er du sikker på, at der også er en sådan jumper til at resette BIOS på denne Dell PC?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:02

@peet49

Jamen er der ikke noget med strømudtaget på bagsiden af kabinettet, hvor udskæringen ikke passer til almindelige strømforsyninger?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:03

Der er jumper eller pinde/lodninger på alle bundkort til reeset af bios. Der står clear mos på bundkortet.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:03

Jeg HAR forsøgt at kontakte Dell pr. email. De ignorerer mig tilsyneladende blot.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:04

clear mos? OK. Hvad gør jeg så? Jeg fjerner bare jumperen og sætter den på igen, eller hvordan?

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 25-08-05 11:05

pk--> Jeg ville ringe. Har selv aldrig haft problemer med dem. Bruger også dell på arbejdet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:07

Du sætter jumper på det næst sæt pinde i et par sekunder, og flytter den tilbage igen, der er tre pinde, hvor jumper sidder på to.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:08

Tror mit keyboard er ved, at spille op for eèr

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:09

Dvs.

| | | <- pinde
|_| <-jumper

Flyttes sådan her:

| | | <- pinde
|-| <- jumper

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:11

Ja og så tilbage igen.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:11

@peet49

Bare for at klarlægge det med strømforsyningen. Har du nogensinde haft held med at sætte en standard ATX strømforsyning i en Dimension 8300?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:14

Jeg kan ikke huske typenummer på de modeller, jeg har haft i hænderne, hvis jeg ser den, er det ingen problem, at huske den. Kan du fortælle ca. målene på den.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:17
Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:22

Der er en standard ATX, du skal tjekke hvor mange wat, den har, inden du bruger en anden. Men ring først til dell, hvis de tager den under garantien, kan det måske ikke betale sig, men du kan få en billig psu her:
http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=78&products_id=146&osCsid=27b45ebd491ab8c117afff17f8feac9b

Man skal lige regne ud, hvad der er billigst-fragten på PC, eller en ny psu

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:24

On/Off knappen på denne strømforsyning vil fx ikke kunne være der, da der ikke er en udskæring i kabinettet(!)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:27

Er psu ikke standard monteret med fire skruer, jeg har ikke set noget forskelle der.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:29

Jo, men der mangler en udskæring til On/Off knappen bag på kabinettet (?)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:32

Der finde mange fabrikater psuèr, hvor der kun er stikket, som på dell.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 11:37

F.eks. denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137326
Har du fået reesettet bios?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 11:45

Den har så bare det problem, at luftudtaget sidder på den forkerte side. Det skal sidde ved siden af powerknappen på Dell'en.

Jeg er ikke hjemme i øjeblikket, så jeg kan ikke teste det, men jeg skal nok give besked, når jeg har fået det gjort

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 12:54

OK

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 13:06
Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 16:48

Jeg kan ikke se nogen jumper på motherboardet til at resette BIOS. Der sidder et batteri, som man muligvis kunne få op, men det ser ikke nemt ud.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 16:51

Jumper hedder normalt jp1 eller jp4, ved batteriet er der et par flabber, der skal rykkes tilbage, så hopper batteriet selv op. Batteriet skal være ude af maskinen en halv times tid.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 25-08-05 17:07

Det ser virkelig følsomt ud med den batterisokkel. Skal jeg bare forsøge at tvinge flabberne tilbage med en skruetrækker?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-08-05 17:11

Jeg bruger et par pincetter.

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 04-09-05 23:22

Jeg tror ikke på det er PSU'en eller bios, nok nærmere motherboard eller CPU. Så længe PSU starter plejer den at køre. Det eneste der sker når man trykke på power knappen er at du trækker i en snor til PSU'en som derefter starter, så det kan stadig være mb.

Jeg ville ringe til Dellepude og få et tilbud.

Tjek garanti.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 04-09-05 23:26

Jeg har allerede en aftale med Dell. De kommer ud og reparerer den - gratis, da jeg stadig har reklamationsret. Thumbs up for Dell!!!

Hvis man piller harddisken ud, bør den stadig kunne starte op på en Windows installations Cd, ikke sandt?

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 04-09-05 23:30

Jo, indtil den skal detektere hardware, jeg vil tro dy får en besked om manglende hdd.

Jeg håber ikke du har vrikket batteri polerne op, det kunne godt være at Dellepude ville bruge dette, men held og lykke

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 04-09-05 23:34

Tak.

Men bør computeren ikke kunne fungere fuldstændigt uden en harddisk? Den bør vel ikke skrive i almindelighed, at der mangler en harddisk. I teorien skal man vel bare kunne køre fra disketter og CD.

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 04-09-05 23:44

Nej, windows kan ikke køre fra CD, kun installations programmet.
Du kan evt. boote fra en dos floppy disk, men slukkede pc'en ikke?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 04-09-05 23:48

Jo jo, men jeg spekulerer mere på, når Dell skal reparere den, for jeg har pillet disken ud, da jeg skulle bruge dataene på den. Men de kan vel bare teste, om maskinen virker ved at sætte en installationscd i, ikke?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 04-09-05 23:50

^Edit: Den slukker ikke, men går bare i "stå" ved at blinke på drevene.

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 05-09-05 00:02

Dell har nok deres eget testsoftware.

OK, måske skulle jeg have læst dit spørgsmål ordentligt, undskyld!

1. Dit monitor kabel sidder vel tilsluttet? Bare et åndsvagt spørgsmål.

2. Det kan stadig være dit mb / cpu el.grafikkort.

Sov godt!

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 05-09-05 00:07

Ja, det hele er tilsluttet!

Sov godt

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 05-09-05 10:03

p-k...

Det var jo det jeg sagde (mht. Dells service)

Moltov