/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar vil ikke starte
Fra : Fijala
Vist : 504 gange
200 point
Dato : 13-08-05 13:44

Min søns bærbare vil pludselig ikke starte normalt. Efter at den pludselig låste midt i han sad og arbejde, måtte han genstarte på den hårde måde på knappen, (den gjorde det faktisk flere gange), så vil den ikke starte op og kommer kun i enkelte tilfælde frem til denne skærm
http://img210.imageshack.us/my.php?image=fejlvedopstart0014rn.jpg

Hvis jeg prøver at starte den i fejlsikret tilstand kommer den heller ikke længere end der til hvis den da ikke genstarter af sig selv inden. Hvis den genstarter af sig selv, hvilken den har gjort 2 gange, så låser den allerede ved optælling af ram og initialisering af diske så vil den ikke mere. Er så nødt til at tage knappen til hjælp og den vil så absolut intet ikke engang vise noget på skærmen. Så skal den lige stå i 15 min. så kan den lidt igen.

ABook 2,0 Ghz Celeron
512 Ram 20 GB harddisk
XP Pro SP2

Dette problem skal jeg have hjælp til.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 210 point
Dato : 13-08-05 13:59

Hejsa

stop fejlen angiver at det enten er Ram eller Cpu fejl .......................

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 14:08

Ups hvor kedeligt. Det er vel derfor den låser efter flere forsøg da den så bliver varm.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 14:10

altså cpu-en

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 13-08-05 14:12

hej
kan du hvis ellers de sider i sokkel prøve at tage ram ud og
rengøre forbidelser

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 14:16

Jeg har ikke prøvet at skille den af, men det kunne jeg jo prøve.

Det bliver bare ikke i dag, da jeg står og skal ud af døren til Open Air koncert

Jeg vender tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-05 14:32
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-05 14:34

men som du beskriver er det sandsynligvis en Ram fejl, som DK osse skriver!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-08-05 22:42

Nu har jeg tjekket rammene og de er ok. Grafikkort driveren, så langt kommer jeg ikke med opstarten, og det kan vel heller ikke være den for hvis jeg starter i fejlsikret tilstand er det jo bare en standard driver.
Så er der vel kun cpu-en tilbage? Jeg prøvede at starte op på xp-cden og der frøs den før den nåede at indlæse driverne. Så i mine ører tyder det på en defekt cpu eller hvad?
Jeg må indrømme at selv om jeg er en pilfinger og har skruet i mange pcer, har jeg nu aldrig skilt en bærbar ad. Er det en man selv kan skifte i en bærbar

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-08-05 11:52

du spørger
"Er det en man selv kan skifte i en bærbar"

Ja på nogle bærbare er det ligsom på en stationær, bare meget vanskeligere at komme til,
den skal næsten skilles af i atomer før man kommer ind til cpu'en...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-08-05 19:55

Nu er jeg kommet dertil at den bærbare er blevet sendt ind til sælgeren som vil undersøge hvad der er galt, da der er 3 års garanti på processor og den er kun 2 ½ år gammel. Så nu må vi se og krydse fingre.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-05 20:19

Yes så har jeg endelig hørt fra producenten og det var ganske rigtigt cpu-en der var kaput. Jeg skal dog betale 500,- ex. moms men så kommer der dog også en 2,4 ghz istedet for 2,0 ghz. Alt i alt vel ok.

Tak for alle indlæg

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-05 20:20

Tak for svaret dk.