/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
netværk ml. bærbar og alm. PC
Fra : vaxen
Vist : 400 gange
200 point
Dato : 19-06-05 20:36

Hej med jer! Hvordan gør jeg ovenstående?

Den bærbare har kun et rj11 stik, men dem der kommer fra router og switch er rj45.. Hvad gør jeg?

Vaxen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-06-05 20:45

Hejsa

rj11 er telefonkabel
rj45 er netværkskabel

køb et pcmcia netværkskort til den bærbare

her kan du se hvordan de ser ud
http://www.buynet.dk/acatalog/index_70040_TYPH_SpeedNet_10_100mbps_PCMCIA_900.html

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 20:47

Hovsa!! lige præcis sådan et kort sidder i den bærbare... Men det bliver jeg ikke meget klogere af

Hvad gør jeg med det??

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 20:48

Altså... Hvordan forbinder jeg den med den stationære?

Og kan man eventuelt gøre det direkte, så den bærbare "dukker op" som en flytbar disk på den stationære??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-06-05 20:49

der må også være et kabel ?? eller et stil til det
eller er det til trådløs netværk ??

hvad hedder det kort som sidder i ??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-06-05 20:50

hov
stil = stik

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 20:51

Kortet hedder Cardbus Network Card...
Jeg kan ikke se nogen stik, der minder om noget, der kan tilsluttes den bærbare...

Kommentar
Fra : janch1

Dato : 19-06-05 20:52

Pcmcia-kortet har, hvis det er en netværkskort en indgang til et stik (som kan være specielt for kortet). Der sættes så en ledning i pcmcia-kortet og i den anden ende af ledningen er Rj45-stikket.
Dette sættes så i din stationære (eller mere normalt i en HUB/switch) som så er koblet på internettet.
Er dit pcmcia-netværkskort trådløst, skal du have en trådløs router sat på din internet-forbindelse.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 20:53

Nej, det er heller ikke til trådløst...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-06-05 20:55
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 20:56

skal det stik sidde på selve kortet?

Det er ikke min egen bærbar, så jeg er ikke klar over, om jeg har alt udstyret, der hører til..

Accepteret svar
Fra : janch1

Modtaget 210 point
Dato : 19-06-05 20:58

se et billede på http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Section_Id=201487&pcount=&Product_Id=104975

Der kan du se ledningen - og der skal er RJ45-kabel ind i den lille mellem-ledning.

Og du kan godt sætte dem sammen direkte - men så skal du have en speciel RJ45-ledning, der "vender" de enkelte små ledninger, du kan se i stikket.

Det nemmeste er at købe en switch til ca 120 kr

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 20:59

Ok.. Det ser jo meget logisk ud... Men sådan et har jeg bestemt ikke.. Dermed kan der ikke laves netværk?
Jeg havde håbet lidt, at man kunne lave en lille fiks USB løsning

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 21:00

Jeg har skam en switch som jeg bruger mellem mine egne to pc´ere, men har desværre ikke stikket til den bærbares netværkskort - dermed har jeg ikke en indgang til et RJ45 kabel

Kommentar
Fra : janch1

Dato : 19-06-05 21:07

Det er MEGET nemt at lave lokalt netværk mellem 2 maskiner via USB - Du skal bare have et specielt USB-net-kabel, der er beregnet til det samme. Koster 100-200 kr

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 21:11

Det lyder jo dejligt... Men jeg ville så gerne gøre det med det samme...

Er der ingen chancer for, at man liige kan ligge inde med sådan et specielt kabel? Hvad gør det specielt?

Min formodning er, at stikket skal være ens i begge ender - er det korrekt?

Vaxen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-06-05 21:33

som der er skrivet først er det et modem du har sidene i din pc = rj11
alle net-kort er bnc eller rj45

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-06-05 21:35

ellers så er det i aldi på onsdag http://www.aldi.dk/ 79,95 USB 2.0 plug-n-play data link kabe

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-06-05 22:57

Jeg overvejer lige hvilken løsning, jeg vil vælge.. Tak for alle rådene!

Vaxen

Kommentar
Fra : Flaban

Dato : 20-06-05 20:10

Den mest optimale løsning er med RJ45 kryds kabel hvis det er fra pc til pc.
Men Lige kabel RJ45 hvis det er gennem en netværks switch...........

USB link kabel er for ustabil. og kan falde ud meget nemt og så skal du genstarte hver gang den gør det ......

Uanset hvad du bruger når du bruger RJ45 stik.
Så skal du ind i denne computer derefter er der ovre i højre side netværkstedder den klikker du på.
Og så skal du klikke på vis netværksforbindelser, og derefter højre klikke på lan forbindelsen og vælge egenskaber...
I det vindue under denne forbindelse bruger følgende elementer skal du ned og dobbelt klikke på internet protokol TCP/IP.
Sæt prik i brug følgende ip adresse og skriv i det første felt. 192.168.1.10 og tryk på tabulator det er den knap med 2 pile en til venstre og en til højre. under halv tasten.
Så skulle der gerne komme til at stå 255.255.255.0 i undernet mask, tryk på ok.
Det samme gør du med den anden pc men her skal ip adressen være 192.168.1.20 eller bare et andet tal op til 254 den må bare ikke have samme adresse som den anden pc på netværk.

Følger du denne vejledning skulle det gerne virke .........

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-06-05 20:49

Kan jeg ikke bare bruge den wizard (opret en mindre hjemme eller kontornetværk) der er indbygget i xp? Det har jeg gjort før med godt resultat?

Vaxen

Kommentar
Fra : Flaban

Dato : 20-06-05 20:57

jo det kan du også ........ ikke noget problem .. andet end du kan være uheldig du skal gøre det et par gange inden det virker 100%
Gør det altid selv manuelt da jeg så ved hvad der er lavet og ikke lavet......

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-06-05 21:01

Ja, det kan du have ret i.. De første par gange jeg gjorde det gik der også fuldstændig forvirring i det - men har efterhånden styr på den lille del

Tak for hjælpen anyway

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 28-06-05 11:32

Tak for svaret janch1.
Det viste sig, at ejerens søn havde sat kortet i, men ikke havde givet selve stikket tilbage... Nu virker det, tak for det allesammen - jeg blev lidt klogere

Vaxen