/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hjælp til ændring på størelse på billede
Fra : janemli
Vist : 383 gange
88 point
Dato : 16-06-05 18:21

har et billede jeg ska ha lavet størelsen om på...det ska være 120x150pixel...men når jeg gør det så går det helt i kage og man kan ik se hele billede..nogen der kan hjælpe...?? jeg har photoshop 8,0 og paint

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 16-06-05 18:47

Hvis du har windows xp, så hent Image resizer:
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

I Photoshop kan du prøve følgende:
Vælg "billede" + "billedstørrelse"
Lad os antage, at dit billede er 1024x768 pixels.
Hvis du vil have det ned i den størrelse du nævner, skal du først ændre det så den ene "længde" er større end den skal være...
Hvis du f.eks. skriver 120 i bredde vil højden automatisk ændres til 90 og det er jo for lidt...
Derfor må du ændre højden til 150, så bredden automatisk vil blive højere end den skal være. (200)

Derefter vælger du "billede" og "lærredstørrelse" (Lav cm om til pixels)
Lav derefter bredden om til 120 og vælg "ja" til beskæring.

Hvis du stadig ikke får den del af billedet du ønsker, så brug beskæringsværktøjet og træk en markering rundt om det du skal bruge af billedet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-06-05 08:28

Læg det ind i publisher hvis du har den, her kan du trække og klippe ligeså meget du vil, der er også cm målestok.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-06-05 19:43

Et godt lille gratis program kan du hente her: http://irfanview.tuwien.ac.at/
Programmet er Irfanview, hvor du kan tilføje nogle suppleringer, så menuen er på dansk, samt at det kan udvides til at behandle en lang række forskellige grafisk filetyper, lige som den kan konvertere dem fra et format til et andet.
Her ud over er der en lang række fetures til billedbehandling, lige som det kan bruges sammen med en scanner, og det kan lave sideshowes og tumbernails, bare for at nævne noget af det det kan.
Prøv det, og du vil helt sikker kunne lide det!