/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Athlon 64 eller Pentium 4??
Fra : reimerc
Vist : 494 gange
300 point
Dato : 13-06-05 09:28

Hej med Jer!

Jeg spiller online spil, og vil gerne have en pc der kan klare det. Jeg har dog svært ved at vægle mellem cpu´en: skal det være Athlon 64 eller en pentium 4. Jeg håber I kan hjælpe mig med Jeres vurdering af fordele og ulemper.

Lige et par ekstra spørgsmål:
Hvad betyder PCI-ekspress egentlig, og er det vigtigt at have?
Hvad er Cache, og hvor vigtigt er det (nogle pentium pc´ere har 2*1 mb, mens Athlon "kun har max 1 mb)?

På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 310 point
Dato : 13-06-05 09:48

http://www.cpuscorecard.com/cpu_comp.htm

Jeg vil mene; Athlon64 : http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,112749,pg,1,00.asp

Ved ikke hvad PCI-ekspress er for en størrelse, men en Cache er et lager hvorfra CPU'en lynhurtigt kan hente allerede indlæste data uden at skulle læse i hukommelsen.

http://www.wordiq.com/definition/CPU_cache

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 13-06-05 11:04

Jeg ved godt spørgsmålet lige har været oppe, men jeg mener ikke der blev svaret på det jeg ville vide. Det er derfor jeg gerne vil "suge" lidt på Jeres input før jeg køber (hvilket er meget snart). Som jeg kan læse det, kan man endnu ikke drage fuld udnyttelse af en 64-bit cpu, men det kommer. Da jeg skifter pc hvert 3. år, er spørgsmålet bare, vil jeg få noget ud af at have en Athlon 64 i de næste 3 år fremfor en Pentium 32-bit? Hvad mener I?

Og så var der lige spørgsmålet med PCI-express

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 11:17

Hvis du påtænker at anskaffe dig Longhorn (..når den bliver frigivet) vil du kunne udnytte de 64Bit

http://www.computerworld.com/softwaretopics/os/windows/story/0,10801,92990,00.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-05 11:20

Abstract: Like AMD's Hypertransport technology, PCI-Express is a 2-way, serial connection that carries data in packets, similar to the way it is transferred over Ethernet connections.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-05 11:40

Her kan du læse lidt om PCI-Express

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI-Express

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 13-06-05 11:52

Mit spørgsmål går på, hvad jeg skal gøre hvis jeg køber en pc nu: skal jeg købe Athlon 64 eller går der et godt stykke tid før jeg kan drage nytte af 64-bit teknologien (=kan jeg med fordel købe en computer med en anden cpu nu og vente med at skifte til 64-bit teknologi til jeg køber min næste computer om 3 års tid)?

Refi--> hvad betyder det på "dansk", jeg er ikke inde i termonoligen. Gider du skrive det med dine egne ord, så vil jeg være glad.

**Pruste, stønne** Det er snart ved at være en hel videnskab at købe en computer. Gid det var lidt nemmere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-05 12:01
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 12:02

Nej, det er ikke en nem opgave at investere i ny hardware

Teknologien; såvel hard- som software, er jo i konstant udvikling, så dét med at vente på det sidste nye bliver aktuelt kan du godt glemme ..eller vente til dommedag.

Hvis du køber en 64Bit maskine nu, bliver du i det mindste ikke sat af toget medens det kører

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 12:05

Tak refi

Så lærte jeg sgu også noget

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-05 12:08

Det ik´ nemt at følge med i dagens teknologiske virvar

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 12:09

..og ps. omkring en cache. Statistikker har vist at; af et programs kode køres ca. 2% af koden i over 80% af tiden. Derfor kan disse 2% med fordel lagres og hentes fra en cache i stedet for i hukommelsen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 13-06-05 12:37

Super godt! Det var dejligt at få styr på disse begreber. Jeg føler mig væsentligt mere klædt på til at tage en beslutning nu: hvilket vil være at købe en Athlon 64, og et grafikkort med PCI-express.

Tak skal I have Molokyle og refi!

Godkendelse af svar
Fra : reimerc

Dato : 13-06-05 12:38

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-05 13:39

[hør] Velbekomme.

Held og lykke med din nye maskine reimerc

</MOLOKYLE>