/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Formatteret harddisk - hvad så?
Fra : reimerc
Vist : 413 gange
300 point
Dato : 30-05-05 10:55

Hej med Jer,

jeg er ved at skulle formattere min harddisk og vil bare inden jeg trykker på knappen høre Jeres råd om følgende:

1) Hvad er den letteste måde at formattere på - gennem Windows (og hvordan)?
2) Jeg har gemt mine personlige filer/billeder mv samt den nyeste driver til mit graffikkort og SP2 pakken til Windows på en disk. Er der ellers gode råd til hvad jeg ellers skal gemme af nødvendige filer før sletning?
3) Hvad med drivere mv. til alle mine komponenter når jeg formatterer. De ryger jo. Finder Windows dem selv eller skal jeg ud og opdatere BIOS, bundkort etc.? I så fald ville jeg ikke vide hvor jeg skulle starte

Alle gode råd og tricks modtages med glæde af den ikke så sagkyndige. Jeg vil gerne gøre det rigtigt første gang!

Tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 11:00

For det første kan du ikke gøre det "inde" fra Windows.
for det andet..........er det ercovery CD du har.
r det en alm. XP CD så kan du formatere ved at starte comp med din CD.

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 30-05-05 11:02

Det er en almindelig xp home edition CD jeg har

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 310 point
Dato : 30-05-05 11:03

Prøv at kigge i dette spørgsmål. http://www.kandu.dk/dk/spg/67800#727207

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 30-05-05 11:19

Det var et godt link Eyvind. Det svarede på 1 og 2.

Nogle der har input til mit spørgsmål 3?

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 30-05-05 11:49

Nej, du skal ikke ud og opdatere bios, bundkort etc. Det er godt du har gemt nyeste driver til grafikkort, da windows nok ikke har denne. Efter installation, går du ud i enhedshåndtering, og der kan du se om der er gule spørgsmålstegn ud for noget. (Så mangler der en driver) Som regel finder windows selv driverne.
Drivere til nye komponenter? Hvis du tænker på sådant noget som printer, webcam, kamera etc, så fulgte der drivere med disse ved indkøb. Husk at fjerne disse fysisk fra computeren, før du installerer xp. Så kobler du dem til igen bagefter, og windows vil reagere på ny hardware og selv installere drivere eller bede om dem.

Har du husket at gemme kopi af foretrukne websider og mailadresser hvis du bruger outlook ekspress eller outlook? Du åbner begge programmer, og går op i filer og eksporter. Her har du så mulighed for at lave en kopi.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 30-05-05 11:52

P.S: Du skulle gerne have en CD-rom med drivere til bundkortet som fulgte med da du købte computeren. Her ligger alle de "onboardede" drivere til lyd, netkort, etc. Som regel finder xp disse selv, men ellers så ligger de her.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 30-05-05 12:08

Tak for Jeres indlæg. Det var godt at få sat disse ting på plads.

Godkendelse af svar
Fra : reimerc

Dato : 30-05-05 12:09

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 15:41

Har du en CD der hedder "motherboardnavnet" eller bare utilitis for motherboard.
Du bør også have drivere til alt det grej du har tilsluttet.
Men lige inden du begynder at indstallere XP - så tag lige alt ekstraudstyr fra.
Så går det nok bedre med indstallationen.