/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Acer bærbar med svingene hastighed
Fra : smukkefrank
Vist : 531 gange
300 point
Dato : 11-01-05 08:27

Hej! Jeg har en Acer Aspire 1353 med mobile amd athlon 2400+ processor,den kører XP Pro med SP 2. Mit spørgsmål er, at når man højreklikker på denne computer, og egenskaber, viser den at processoren er på 796Mhz andre gange 450Mhz og 350Mhz har også været fremme. Er den defekt, eller hvad kan det være?

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 310 point
Dato : 11-01-05 09:34

Hej Frank

Da du kører på en bærbar, så installeres altid et CPU utility program automatisk, som derefter sørger for at justere hastigheden på CPU afhængig af strømforsyning.

Det som du ser er at dette program virker - den justerer faktisk hastigheden automatisk. Hvis du vil have full power på hele tiden skal du ind i kontrol panelet og finde CPU utility programmet, og her sætte ydelse til max. unden alle former. MEN... regn så med at dit batteri måske halveres i forhold til at køre med optimeret CPU forbrug so den gør nu

Lars

Godkendelse af svar
Fra : smukkefrank

Dato : 11-01-05 12:05

Tak for svaret larsfrohn.

Kommentar
Fra : HBN

Dato : 15-02-05 21:39

Hvor findes denne CPU utility program i kontrolpanelet?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 16-02-05 08:01

Det ligger ikke i Windows kontrolpanel - det ligger i selve maskinens BIOS. Under opstart taster du CTRL + ESC + F10 samtidigt (tror jeg nok der er på Acer maskiner) for at komme ind i BIOS - men kig på skærmer lige når den starter op, der plejer at stå: Press XXXX to enter setup.

Når du er inde i BIOS, så skal du finde der hvor din CPU hastighed sættes, og så ændre den fra automatisk til full performance eller sådan noget lignende.

Derefter skal du taste F10 (igen kig på skærmen hvilken tast(er) der skal anvendes for at gemme) for at save changes and exit.

Derefter skulle den køre med maksimal performance fremover - men regne med at den larmer mere fordi processor bliver meget varm, og dermed skal køleren køre mere og hurtigere

Lars