/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Lang opstartstid
Fra : DKJOL
Vist : 694 gange
150 point
Dato : 03-01-05 11:46

Jeg har en Medion 3.00 GHz. Indtil for nyeligt kørte den upåklageligt. Efter et uheld med blå skærm er den dog blevet ekstrem lang tid om at starte op. Først er der ca. 5 minutter med logoet fra Intel Pentium 4, derefter ca. 1 minut sort skærm, hvorefter Windows går igang som normalt.

Jeg er ikke PC-ekspert, og skal jeg kigge på noget med Bios, skal jeg ledes ganske grundigt igennem .

Kan nogen komme med et forslag til hvad problemet skyldes, samt hvordan det afhjælpes ?

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 03-01-05 11:53

Det kan være mange ting..
Inde i biosen er der en der hedder "load best performance" eller noget lignende..mener at den ligger under standard cmos setup...?
det kan også være en god ide at installere ad-aware.
Gå ind på www.arlet.dk her kan du finde en masse værktøjer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 12:09

så tag og kør en diskfragmentering

Tryk på start / programmer / tilbehør / systemværktøjer / Diskfragmentering

her efter kan du prøve www.spywarefri.dk eller som overstående www.arlet.dk

Gratis antiverus: www.grisoft.com
gratis ad-aware: www.lavasoft.com

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-05 12:12

prøv at skrive msconfig i start efterfulgt af et klik på OK, åbn fanebladet Start og se hvad der starter op sammen med Windows.
Jeg hælder nu mest til, at det er en driver der har det skidt og derfor forsinker indlæsningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-05 12:22

Lidt noget vrøvl jeg fik skrevet.
Start - Kør
skriv msconfig
klik på OK
Åbn fanebladet Start og tjek hvilke ting der starter sammen med Windows, skriv det evt. her.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 03-01-05 14:49

Hej - jeg har lige været ude for noget lignende, prøvede systemgendannelse og fjerne diverse startprogramer via MSCONFIG.

Desværre samme resultat, indtil jeg i MSCONFIG valgte "Diagnostisk start" og derefter igen valgte "Normal start" og var så OK igen.

Hos mig var det uden tvivl som BjarneD også var inde på en driver der hængte. Hvis jeg slukkede for radio m.m. og lyttede til PCén kunne man høre at PCén gentagne gange forsøgte at åbne noget før den efter et stykke tid gik i gang igen.

Prøv det - det kunne jo være det også kunne hjælpe dig!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-05 17:34

Det kunne være rart at vide om det er den PC du bruger på nettet, og så lidt om dine surfvaner, for det kan godt give et fingerpeg om hvad der kan være galt.
Hvis den pludselig gik hen og blev stædig, så kan det skyldes, at du har fået noget af det snavs der er på nettet, og som vi alle må tage en "turn" med en gang imellem.
Mulighederne er mange, og du har allerede fået et bredt udsnit serveret i de indlæg oven for.
Hvad angår din BIOS, så er det nok IKKE her du skal starte.
Begynd med at scanne den for virus og spyware. Brug gerne flere spyware programmer, f.eks. "AdAware SE" og Spyboot.
www.arlet.dk er forslået, og der kan du hente det meste af det du skal bruge. Prøv også www.abexo.com og download crcdemo.exe og få ryddet op i de døde filer som du sikkert har i registreringsdatabasen, og gør det jævnligt.
Der er jo ingen grund til at din maskine skal læse døde reg.filer som ikke har nogen virkning. Husk også at lave backup af Reg.basen
Til slut kan du defragmentere din maskine EFTER at have tømt TEMP mappen og temporery Internet files og cookies. Der er jo ingen mening i at defrag disse mapper, for at slette dem bagefter.
Hvis det ikke har hjulpet helt, så hent Hijackit og læg en log-fil her ind, så er der sikkert en der kan fortælle dig hvad der kan være af drillerier som ikke er kommet med.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-05 17:39

Er du i tvivl så spørg! - Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar!

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 04-01-05 09:30

Problemet med den lange opstart synes løst. Jeg fortalte en kollega om den hurtige responstid i dette forum, og han fortalte, at han havde oplevet det samme problem med sin PC (også en Medion fra Aldi). Han sagde, at selv om man havde slukket computeren, var der stadigt støm til motherboard, og det var her, at der var noget der hang. Han forslog, at jeg trak stikket ud, og satte det i igen, og gankse rigtigt. Det hjalp. Hvad der har drillet ved jeg ikke, men nu starter den op på 30 sek. igen.

Derudover er jeg meget begejstret for de forskellige råd omkring oprydning på maskinen. Specielt mod spyware. Jeg troede egentligt at min firewall sikrede mod dette. Jeg bruger Nortons firewall og virusscan og er meget påpasselig med at sikre, at de er opdaterede, så jeg troede mig fri for alt muligt, der ikke skulle være der. Jeg vil prøve et af de omtalte spyware programmer. Derudover vil jeg, hvis jeg kan finde ud af det, prøve det med at ryde op i registreringsdatabasen. Det kræver dog, at det omtalte program er nemt at bruge, thi det vil være en helt ny udfordrig for mig.

Jeg håber, at et af disse oprydningstiltag kan forbedre performance på mit videoredigeringssoftware, Power Director pre-installeret på Medion), da dette program gentagende gange hænger og går i stå.