/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
"Klik" mellem sange med flydende overgan~
Fra : nutman
Vist : 1019 gange
200 point
Dato : 16-08-02 09:19

Jeg har lavet 2 sange, som skal fade over i hinanden, uden man kan høre at der skiftes.

Jeg har derfor smeltet de 2 sange sammen i en wave-editor (Cool Edit Pro) og har splittet dem, dér hvor de nu skal splittet.

Jeg har så startet Nero Burning Rom (version 5.5.9.0) og har sat track silence ned til 0 sekunder mellem de 2 tracks og har derefter brændt CD'en.

Alligevel kan man høre et skarpt klik når CD-afspilleren skifter mellem de 2 sange!!!

Jeg har en HP 9100i+ brænder (med DAO support) og jeg har prøvet at afspille CD'en i flere afspillere, hvilket gav samme resultat.

Jeg har også prøvet et andet program (CDRWIN), men her blev resultatet også det samme.

Kan det virkeligt passe, at man ikke selv kan lave flydende overgange mellem de forskellige sange???

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 210 point
Dato : 16-08-02 09:53

Hej Nutman,

har du i Cool Edit pro, evt. afprøvet at fade de sidste par sekunder af sangene ved langsomt at nedsætte lyden på dem... måske det ku' fjerne kliklyden...

idet på den måde du beskriver det lyder til at den bliver afsluttet for fuld lydstyrke, jeg vil tro at hvis du fader de sidste par sekunder af sangene at overgangen til den anden, så måske ikke er så mærkbar, med mindre du selvfølgelig vil ha' at de ska' skifte fra den ene sang ved fuld styrke over til den anden sang...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 16-08-02 10:47

Hvis 2 sange er lagt sammen til en burde de også kun optræde som et nummer på cd'en. Hvad er ellers formålet med redigeringen ?

Hvis du alligevel skal have dem som 2 numre på cd'en, ville jeg også redigere dem hver for sig... så undgår du det du oplever.....og du skal ikke rode med track silence og andet i nero...

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 16-08-02 12:35

Jamen, I forstår vist ikke helt hvad jeg mener....
Jeg har lavet 3 sange (seperat), som jeg så har fået til at "flyde" over i hinanden ved hver sangs start og slut....men det er jo stadig 3 seperate sange, som man frit skal kunne vælge iblandt på CD-afspilleren....
Men hvis man afspiller sang 1, så skal den gerne flyde frit over til sang 2 (etc.), UDEN at man kan høre det her lille klik.
Jeg har i mellemtiden søgt lidt på nettet, og har fundet frem til, at der er en funktion i NERO, som hedder "Crossfade with previous track", hvor man så skal angive mellem 4 og 2 frames...dette skulle kunne klare tricket. Problemet er bare, at jeg ikke umiddelbart kan finde denne mulighed i NERO 5.5.9.0
Er den blevet fjernet, eller hvad?

Også til sidst vil jeg lige sige, at det er mine EGNE sange, jeg skal brænde, så jeg VED, at der ikke en pause i starten/slutningen af sangene, så det der med at starte en wav-editor, og så fjerne pauserne, den holder altså ikke..

Derfor er spørgsmålet stadig åbent!

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 17-08-02 03:25

tja, jeg bruger selv MixMeister (http://www.mixmeister.com) til at lave mix med. Programmet er specielt designet til bla. internet radio, hvor man kan tilføje forskellige filer (MP3, wave osv.) til en playlist, og derefter få programmet til at bruge "BeatMixing" på de forskellige numre. Det fungerer i princippet på samme måde som når dj'en mixer to sange sammen på diskoteket...

Derudover har MixMeister en export-funktion således at du kan få dit færdige mix ud i wave-format og brænde det direkte i eks. Nero.

Når dette er gjort skal du naturligvis huske at fjerne "pause between tracks" i Nero. Dette gøres ved at markere de sange som skal brændes, og højreklikke på dem og vælge properties. I dialogboksen skal du skrive 0 i feltet pause between tracks.
Nero vil advare dig om at du ikke kan starte din cd uden en pause på 2-3 sekunder, hvilket bare accepteres, og brændingen vil påbegynde...
(Dette vidste du vist godt, men gentagelse fremmer forståelsen )

Well, that's my two cents...

Held og lykke

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 17-08-02 03:31

ups, nej jeg var vist ikke helt inde i spørgsmålet...

DAO, som du selv nævner, burde undgå at lave klik mellem numrene...

Jeg kan derfor kun forestille mig at der evt. er en lille fejl i din redigering i Cool Edit... ?

prøv evt. at afspille den i forlængelse af hinanden i eks. Winamp og hør om du stadig har klikket... hvis det er tilfældet har du jo svaret der...
ellers kan jeg ikke hjælpe...

Good luck...

/Dysmorf

Godkendelse af svar
Fra : nutman

Dato : 19-08-02 09:09

Jeg har selv fundet ud af det ved at søge lidt mere på nettet.
En gut foreslog at lade alle 3 sange forblive "smeltet sammen", for så at benytte Nero til at splitte dem op (højreklik på sangen, vælg "Index/Limits/Split" og så splitte dem op ved at placere markøren, hvor man nu ønsker det.
Og det virker sgu'! Underligt, at man ikke bare kan splitte sangene op i en waveeditor, men sådan er det altså....
Jeg giver pointene til Strarup, fordi han var den første som svarede.