/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvorfor dør mine pc'ere?
Fra : RyeJensen
Vist : 678 gange
200 point
Dato : 07-12-04 17:55

Nu gider jeg snart ikke have noget at gøre med computere mere.

Indenfor de sidste 2 år er min computer brændt sammen 3 gange. Første gang futtede psu’en og alle kontakter i kabinettet af. Næste gange brændte mit bundkort af, så der lugtede brændt i hele hytten. Jeg købte så en ny computer, der nu er stået af. Igen er det bundkortet.

Fælles for alle episoder er, at “afbrændingen” er sket lige pludselig, uden at jeg har været inde og pille i noget. Alle gangene har computeren kørt ufejlbarligt i flere måneder inden skaden.

Nu har jeg ikke særligt meget lyst til at kaste flere penge efter en computer før jeg har fundet fejlen, da det efterhånden ligner et bundløst hul.

Man skulle tro jeg havde noget dårligt strøm (hvis det findes), men der sidder både stereoanlæg og digitalklaver i samme stikdåse, og de har aldrig haft fejl.

Har I nogle ideer til hvad problemet kan være?

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 07-12-04 18:01

Tror sgu bare du har været uheldig... Men der er vel noger garanti....

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 07-12-04 18:03

Prøv at få målt spændingen i dine stikkontakter. Kan være svingende/ for høj spænding.
Sørg for kun at koble din pc til kontakt med jord. (Det 3. ben)
Måske har du bare været uheldig. Og fået 3 mandagsmodeller.
Husk på købelovens bestemmelser (2 års "klageret").

Just my humhumhumble point of view
nuberto

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-12-04 18:09

der må være over spænding i din strømforsyning
prøv at få den målt.

har selv prøvet det strømforsyninger havde en brist ved længere brug.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-12-04 18:34

Der findes så absolut noget der hedder ”dårlig strøm”.
For det første er der selvfølgelig lynnedslag.
Ellers findes der mange andre støjkilder.
Hvis du evt. bor tæt på industri med store motorer og andet, der bliver koblet ind og ud, vil det kunne afstedkomme gevaldige støjspidser.
Hvis du bor tæt på transformerstationen vil, du have højere spænding end hvis du bor langt fra. 230 Volt er ikke bare 230 Volt. Tæt på transformerstationerne er det tit nødvendigt at anvende 240 Volts pære.
Elforsyningsselskaberne er forpligtet til at levere 230/400 Volt +/- en eller anden %.
Jeg kan ikke lige huske hvor mange %, da de blev lavet om, da vi gik fra 220/380 Volt til 230/400 Volt. (Spændingen blev ikke ændret. I stedet ændrede man bare % satserne). Jeg har været med til at lave overspænding/støj beskyttelse til en supermarkedskæde, hvis kasseapparater ikke kunne tåle ret meget overspænding/støj. (Dårlig konstruktion ?).
En anden og sjælden fejl er når der mangler eller er en løs nul i et net. ALT FUTTER AF. Det er der ikke i dit tilfælde.
Strømforsyningerne i elektronik varierer meget i kvalitet med hensyn til støj.
Som sagt oven for kunne det måske hjælpe med en jordforbindelse. Du kan også få forskellige støjfiltre at sætte på tilledningen på din pc-strømforsyning. Det sidste jeg så, var en USB-strømspareskinne med indbygget støjfilter, men jeg kan da ikke huske hvor. Jeg ville i dit tilfælde først snakke med dit elforsyningsselskab, om hvad der kunne være galt og hvordan det kan afhjælpes.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 18:39

jeg ved ikke ret meget om det - men har også fået at vide der kan være støjkilder der forstyrrer. Men jeg har også været lidt uheldig med min første pc - den brændte bare uden videre motherboardet af - og her trådte forsikringen i perioden ind - heldigvis.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 07-12-04 19:24

Du skriver:"Man skulle tro jeg havde noget dårligt strøm (hvis det findes), men der sidder både stereoanlæg og digitalklaver i samme stikdåse, og de har aldrig haft fejl."

Sig mig - har du alt koblet til på een stikkontakt? Hvis ja, kan jeg da godt forstå, at strømmen svinger.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-12-04 19:27

Hvad går du efter, når du køber computer?
Hvis du går efter det absolut billigste, kan det jo sagtens være derfor.
Men hvis du går efter kvalitet, tror jeg, at Gambrinus har ret.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-12-04 19:42

Hvis du har mulighed for at justere netspændingen på din PC, så sæt den til 240 volt. På nogle maskiner kan man vælge flere spændinger, herunder 220 og 240.

Prøv at se dette link, den koster under 400 kr, har 8 tilslutninger og kan klare 2500 watt
http://www.pixmania.com/dk/dk/54411/art/mge/ups-pulsar-cl8-tel-tv-ove.html#

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-12-04 19:55

Hmm, det lader til, at min strømtanke ikke er helt hen i vejret.

Er computere virkelig så meget mere sarte end f.eks. mit anlæg og digitalklaver, eller har man bare indbygget estøjfilter?

Det der med at lave jordforbindelse det er vel noget man skal have en elektriker til at lave oder was?

edbhans -> Jeg bor i en lejlighed fra 1939, og man har været så venlig at lave lige nøjagtigt et stik i hvert rum (hvilket giver 3 stik), så jeg er sådan set nødt til at gøre det på den måde, men hvis det er årsagen, så må jeg jo få lavet nogle flere stik.

Rellom -> Jeg går ikke efter det billigste, men prøver at finde nogle komponenter der har et godt omdømme, men som ikke er de dyreste (jeg har et Antec kabinet, msi bundkort, kingston ram, club3d grafikkort (her blev udelukkende styre af prisen)).

Vil den dims severino har linket til kunne løse mit problem?

Mht reklamationsretten så er det altid sket efter 6 mdr. og det er altså mig der har bevisbyrden, og den kan jo synes noget svær at løfte, når fejlen er sket før. Samtidig er butikkerne begyndt at tage teknikerhonorar hvis du indleverer noget til undersøgelse, som viser sig at have en fejl, der ikke er dækket af reklamationsretten. Så det er jo også en prisafvejning. Tidligere har det passet med, at jeg godt kunne bruge en opgradering, men i øjeblikket var jeg nu meget godt tilfreds med mit bundkort.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 07-12-04 20:51

>Det der med at lave jordforbindelse det er vel noget man skal have en elektriker til at lave oder was?

Hvis du ikke har en stikkontakt med jord (3 huller), så må du have fat på en elektriker.
(Har du en kontakt med 3 huller kan det og være en ide at tjekke om der er et gul-grønt kabel sluttet til det midterste hul)

Den med kun 3 stikkontakter kunne også lugte lidt af, at du ikke har for meget strøm. Hvis der kun er en 10 ampere sikring til hele lejligheden så vil det være en væsentlig del af årsagen til dine problemer.

Jo, jeg tror du må ha fat på en egolektriker - osse selv om han er lidt dyr. Prøv at efterlyse en i omgangskredsen

Nuberto

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 07-12-04 22:49

Hvis der er tæpper i huset/Lejligheden, kan det være en kombination af støv og statisk elektricitet.
Det kan I mange tilfælde løses ved at få jordet alt udstyret, Altså få monteret et stik på monitor, computer og evt. printer. Men støvet skal da børstes af inden I maskinen mindst 1 gang om året.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 07-12-04 23:34

Måske skal du bare vænne dig til at slukke for din computer når du laver mad, vasker tøj og stryger.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-12-04 08:28

Jeg må hellere præcisere mig.

Jeg har 2 grupper el i min lejlighed. Den ene gruppe betjener udelukkende køkkenet, og den anden så resten af lejligheden.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 08-12-04 09:51

er det ikke på tide at lukke dette spørgsmål.
der skal sikkert en fagmand til at løse.

(jeg syntes at Der er for mange åbne spørgsmål hvor man kører frem og tilbage men ikke kommer nogen steder)

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 08-12-04 10:18

Nej du skal bar ha jord på udstyret. Så enkelt er det. Det med klumper i strømmen ødelægger ikke bundkortet da der er monteret en Switchmode powersupply i alt cpu udstyr i dag.

MV.
Peter Jensen

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-04 10:25

En lejlighed fra 1939. Nååå, så er problemet, at du stadig har indlagt jævnstrøm.
Nu skal vi passe på, at vi ikke skyder væggelus med brintbomber.
(Jeg har selv været med til det).
Hvis du bor i lejlighed i bymæssig bebyggelse og dine andre og dine naboers apparater ikke har problemer, tror jeg ikke du har støjproblemer. Hvad angår spændingen, må den også ligge helt pænt, hvis du og dine naboer ikke har problemer, med fx at pærerne brænder af hele tiden.
En jordforbindelse i en så gammel lejlighed på 11 etage er ikke krævet lovmæssigt og en bekostelig affære.
Og en udligningsforbindelse fra pc - kabinettet til radiatoren er selvfølgelig ulovlig. Meeeen pc’en kunne jo komme til at ”berøre” radiatoren. Det har jeg aldrig sagt !
At få målt støj og spændingsspidser er heller ikke sådan bare lige. Det kræver rigtigt godt udstyr og rigtig meget tid.
Så snak lidt med dine naboer og evt. dit forsyningsselskab, om de også kender til problemer i dit område.
Sørg for at dine antikke stikkontakter stadig har god forbindelse (Ellers kommer jeg og udskifter dem). (Jeg er samler).
Sørg for at specielt din pc-strømforsyning er god kvalitet.
Så kan du nok ikke gøre ret meget mere.
Du har måske bare været mere end alm. Uheldig.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : RyeJensen

Dato : 08-12-04 10:42

Tak for svaret Gambrinus. Jeg vil prøve at spørge lidt omkring i ejendommen, og så udskifte de gamle kontakter. Og derudover må jeg jo så købe mig et nyt motherboard