/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Strømforbrug for en PC
Fra : Flash77
Vist : 618 gange
100 point
Dato : 07-11-04 17:01

Hvor meget strøm bruger en PC. Jeg tænker på hvad det reelt koster at have en server kørende i døgndrift om året hvis vi KUN skal regne på PC'en uden skærm m.m. - det er en 2.2 GHZ AMD uden det vilde udstyr i.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-11-04 17:03

"døgndrift" .. du slukker vel en gang imellem ?
/PG

Accepteret svar
Fra : froslev

Modtaget 110 point
Dato : 07-11-04 17:05

Du kan sikkert lån en "sparekuffert" hos dit elselskab.

Den indeholder bla. en kontrolmåler.

Den kan måle forbruget på det enkelte apparat.

Mvh

Froslev

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 07-11-04 17:15

Guild: Nix - den skal køre som server og kun genstartes hvis den af en eller anden årsag går ned. Det behøver ikke være helt præcist, men bare om det. f.eks. ca. koster 15 kr. eller 500 kr. eller hvad det ca. kan løbe op i...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 17:51

som froslev køb eller lån en "elmåler"
ca 10-17kr pr dag.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-11-04 17:52

som froslev køb eller lån en "elmåler"
ca 10-17kr pr dag. er mit bud

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-11-04 18:14

Hej Flash 77

Det afhænger af din strømforsyning.

DVS at hvis du kører med en maskine, som bruger harddiskene, arbejder med RAM og memory samt processor, så er det maksimale forbrug du kan have 550Watt i timen.

Konstant = 550W x 24 = 13,2 Kwatt i døgnet = 13,2 x 1,5 = ca. 20 kr.

Dertil kommer så en skærm (men den er jo ikke på hele tiden, så regn med ca. 5W i dvale og 250W i brug for en alm. 17" CRT monitor)

Lars

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-11-04 18:37

Nu er der jo ikke nogle strømforsyninger der kører fuldt ud hele tiden!
Alt efter hvor mange harddiske du har vil jeg sige højst 200 watt/timen med den processor

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 07-11-04 18:43

en plovmand vil nok være mit bedste bud....

Men hvad har du tænkt dig at bruge " serveren " til ?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 07-11-04 20:35

Der er kun en harddisk. Serveren står som printerserver og der ligger en database på den som der er nogle bærbare PC'ere der deler/redigerer på. Skærmen er kun tændt ca. en gang om ugen et par min. når der bliver taget backup af databasen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-11-04 22:00

Den eneste måde at måle det på er froslevs forslag. Men jeg tvivler på den bruger det helt store i strøm! Min egen amd 2400+ bruger omkring 250 til 300 w ved fuld belastning og det er med 19" skærm, og med kraftigt grafikkort, dvd, netkort og harddiske!

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 17-11-04 11:39

Tak for svaret froslev.