/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny computer, -hvad skal jeg vælge?
Fra : Birgitta
Vist : 748 gange
217 point
Dato : 30-10-04 18:35

Min Fonamand synes, jeg skal købe en Packard Bell IMEDIA 7216
Intel Pentium 4 Processor med HT Teknologi 3,20 GHz
250GB harddisk (7200 omdr.min)
1024 MB DDR RAM (333 MHz)
ATI Radeon 9200 grafikkort med 256 MB RAM og TV-out
---------------------------------------------------------------

Jeg har været på Nettet og har så forsøgt at skræddersy en PC:
Amitech PowerLine PC 875 (og så står der en hel masse om "Grundmodul") -derefter:
AMD Athlon 64 3400+
200 GB 3.5 IDE Harddisk (7200 omdr. min)
1GB MB DDR-RAM 400Mhz
ATI Radeon 9550 256 MB RAM Grafikkort TV-out

Den jeg selv har sammensat er et par tusinde dyrere, men det gør ikke så meget. Jeg vil bare ikke betale for noget der er ringere?
Kloge hoveder! Hjælp mig med råd om, hvilke ting, der er bedst...
Er Amitech'en mere lydsvag? Eller er det bare reklameblær?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 30-10-04 18:41

Dig og din FONA mand,

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-04 18:50

Hvis de reklamerer med at den er lydsvag, så skal det nok passe, det afhænger jo af hvilke blæsere der er brugt, ligeledes i strømforsyningen.
Har du prøvet at sammensætte en fra https://ssl.itbutikken.dk/default.asp
De er nok de billigste.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 30-10-04 18:57

Køb aldrig en computer i Fona.

Køb den i en computerbutik.

/Bofh

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-10-04 18:57

Det kommer helt an på hvad du skal bruge "vidunderet" til ?
/PG

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-10-04 19:06

man skal altid "skræddersy" sin pc. ALTID, dem man kan købe i fona / meriln er enten, extra dyre mærke PC'er som Hp eller dell. eller osse er det noget noname medion pis. og jeg er virkelig glad for at du selv vil ha AMD, amds 64 kom FØR intel, og intel slår den kun i 2 ud af rigtigt mange tests, kan oplyse at det var rendering test intel vandt i, men man har selvfølgelig osse et radeon XT 800 pro til at aflaste sin CPU på den front. hvis du er gamer skal du ihvertfald ha et bedre kort end det du har valgt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-10-04 19:14

Krav du kan stille før du køber ny comp.
Surfe på nettet ................næsten alle hastigheder er gode
Alm brug af office programmer ............næsten alle hastigheder er gode
Billedprogrammer (fotoredigering) ca. 1000 mhz og op ..........min 512 mb ram
Videordigering (camerafilmstrimler der skal sættes sammen) se nu skal du bruge
computerkraft ...........min 2000 mhz (2 ghz) og masser af ram 512 - 1024 mb
Og nu skal du også bruge et godt skærmkort.
Til hurtige spil ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 30-10-04 19:18

til nye spil, min 2,8 ghz og et gfx kort der understøtter DirectX 9

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 20:01

Birgitta amitechs produkter er faktisk rigtig gode men holder med dem der siger at det er bedst at skræddersy sin pc selv. (det kan du jo også gennem amitech )
Amitechs produkter ER lydsvage - meget endda - man kan blive lidt i tvivl om at de overhovedet er tændt, så det er ikke reklamegas for en gangs skyld *S*
Held og lykke med hvad du nu end beslutter dig til.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 30-10-04 20:19

du kan også skræddersy en på www.midtdata.dk

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 217 point
Dato : 30-10-04 20:59

Jeg købte en skræddersyet computer hos Amitech for et halvt års tiden siden,
og det kan jeg stærkt anbefale.

Kvaliteten er simpelthen helt i top. Til dato har jeg ikke haft nogle problemer
overhovedet, selv om computeren i perioder har kørt nærmest i døgndrift og har
måttet lægge ryg til installation af alle mulige og umulige programmer.

Selv installationen af SP2 gik som smurt. Ja, faktisk har det bare fået computeren
til at køre ENDNU HURTIGERE end før.

PS! At den er meget lydsvag, er ikke et reklamefif, men en kendsgerning.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 30-10-04 22:28

jeg har også en amitech computer den er vel 3 år! og der har aldrig været noget med den!

Strømforsygningen er gået 1 gang... men det er den model der har været problemmer med!

I det hele taget kører den bare rigtig godt!

AMITECH - et godt valg som Rellom skriver.

Kommentar
Fra : iq989

Dato : 30-10-04 22:46

Bliv væk fra FONA

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 31-10-04 00:26

Jeg mener ikke at du skal købe en færdig Stationær pc, i steder som fona, merlin og andre ligende steder. Kvalittet kontra pengene du bruger , stinker for at sige det lige ud. Det lyder meget flot når de står og snakker om hvad den kan, men ligger du på hardwaren der er i, er den til at brække sig over, når du bare har lidt kendskab til pc-hardware. Brug hellere lidt tid på at læse andmeldelser omkring de forskellige hardware stumper du skal bruge og sammenset selv din pc fra bunden. Så er du også 100% klar over hvad det er du får.jeg sidder selv med dette:

Msi 865 delux
3 Ghz P4
1024 DDR3200 ram
200 Gb Maxtor fuid hardisk
Radeon 9800 PRO 128 Mb Grafikkort
DVD 8x Brænder
19" medion Fladskærm
Logitech MX900 Bluetooth keyboard og mus

Alt dette til en pris omkring de 12-13.000,-

Det får du ikke meget bedere til den pris

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-10-04 13:36

Nåååh, Det lyder, som det ikke er et helt tosset valg, jeg tænker på at træffe -med Amitec. Jeg HAR jo også netop forsøgt at komponere den efter hvad jeg kunne ønske mig af min drømmecomputer.
Så er der det sjove, at jeg jo skulle finde en Amitec -forhandler. Og der var så en liste over forhandlere på samme hjemmeside. -og én af forhandlerne var netop en nærliggende Fona...

Så må det da kunne lade sig gøre, at gå ned i Fona og få dem til at bestille drømmecomputeren hjem fra Amitec?

Jeg bruger Fona, fordi de kører computeren ud, -pakker ud, -sætter op og installerer og sørger for, at jeg er tilbage på nettet, inden de går. Og de tager emballagen med, når de går.
--Jeg ved ikke rigtig, hvilken anden butik, der yder den service?

Jeg kan ikke finde ud af at bruge de 2 links, I har givet mig, Palle og er_du_klog (så klog er jeg nok ikke). Der er ALT for mange intetsigende (for mig) forkortelser, så jeg har ikke en jordisk chance for at sammensætte noget, der bare kommer i nærheden af at kunne fungere.

Nede i Fona tog jeg tilfældigvis en lille folder, der lå på disken, -om AMD Athlon 64 processor. ---Og den havde jeg så med hjem, sammen med tilbudet fra Fona-manden. Og den lille folder skrev om "Cool'n'Quiet" og performence på 120% i forhold til Pentium 4 3.2GHz ved spil og 112% ved office.

I jagten på en side om den processor kom jeg ind på Amitechs hjemmeside, hvor jeg så har sammensat den computer, som jeg kunne forestille mig, at jeg skulle købe... --På den side kan jeg klikke på hver eneste komponent for at få yderligere oplysninger om, hvad det er for noget.

Det er nok det tætteste, jeg kan komme på at "skræddersy" min computer..
Jeg kan IKKE "bruge lidt tid på at læse anmeldelser og sammensætte fra bunden" misteryman, for jeg har en hjerneskade, der gør, at alle de informationer, jeg lægger ind på kødcomputeren fosser lige så hurtigt ud igen... Notater nytter mig heller ikke, jeg HAR forsøgt.
Så "Fonamanden" er faktisk en nødvendig hjælp. -Min hjerneskade gør jo heldigvis også, at jeg ikke husker en dyt af hans sikkert fine ord, -jeg har kun hans skriftlige forslag at holde mig til.

Jeg forstår ikke rigtig det med GHz? Jeg synes ikke, der står relevante GHz på beskrivelsen af Athlon-processoren?

Rellom, Hvad er det for en Athlon, du har valgt?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 31-10-04 15:26

Hej Birgitta

Jeg valgte Athlon 2700+, og som grafikkort valgte jeg Radeon 9200.

Hvis du har nogle meget resourcekrævende spil, skal du (sandsynligvis)
have noget kraftigere, men jeg spiller aldrig, så det er rigeligt til mit brug.

Hvad angår bestillingen af computeren, så bestilte jeg den direkte hos Amitech
og fik den bragt med pakkeposten.
Du kan sikkert godt få Fona til at bestille den hjem for dig, men så bliver det
jo nok noget dyrere, fordi Fona også skal tjene noget på det.

PS! Hvis du er i tvivl om, hvad du skal vælge, sender du bare Amitech en mail
med dine behov, så får du i løbet af et par timer et forslag til konfiguration retur.
Og de prøver IKKE at prakke dig noget på, som du slet ikke har brug for.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 31-10-04 16:02

PPS! Hvad angår styresystem, så følger XP Home med som standard,
og det vil Amitech sandsynligvis også foreslå dig.

Her valgte jeg dog selv at investere lidt ekstra penge og så få
XP Pro i stedet for, og det er jeg glad for.

Du kan læse om forskellen på Home og Pro her: http://www.hjelperdeg.net/news.php?id=381

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-11-04 18:32

Hejsan, så har jeg været i Fona og bestille ny computer!

Den pris, som jeg nåede frem til på Amitechs hjemmeside, viste sig at være den pris, som jeg kom til at betale i Fona.
Og derudover kommer jeg til at betale 250 kr i transport og 100 kr for at få den pakket ud og sat op o.s.v. Min Fonamand ringede til Amitech med det samme og fik at vide, at leveringstiden var 5-7arbejdsdage. Han ringer til mig så snart han har modtaget vidunderet, så vi kan lave en date, -det bliver jo så i løbet af næste uge. Så alt det der med at Fona er så og så dårlig og dyr at købe i, det viste sig gudskelov ikke at holde stik.

Det blev så til:
Amitech Micro ATX Kabinet (sølv)
Processor: AMD Athlon 64 3700+
1GB MB DDR-RAM 400-Mhz
Harddisc: 250 Gb 7200 RPM S-ATA HDD
Grafikkort: ATI Radeon 9550 250MB RAM TV-out
Lydkort: Creative Audigy Player
Netkort: 10/100 Mb Netkort (WOL integreret)
CD-ReWriter: DVD-dual brænder (-/+ R/RW)
Amitech genvejstastatur
Amitech scrollmus AM-868 (som jeg skifter når jeg finder en pæn ergronomisk)
Amitech 3D Fladhøjttaler m/subwoofer
MS Windows XP Pro DK (CD21)
Telefonhjælp i 3 mdr.

Alt ialt 15.078 kr. Dertil kommer så de 350 til transport og opsætning.

Som I måske kan se, så har jeg nøje læst jeres råd og fulgt nogen af dem.
Pointsene må gå til rellom, men jeg lader lige spørgsmålet stå åbent en dag eller to endnu så de, der måtte være interesserede kan se, hvad jeg valgte uden at de skal betale points for det.
Tak for hjælpen fra jer alle.

UUUh...Hvor jeg glæder mig!!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 01-11-04 19:25

Ja, det tror jeg, for det ligner da et rigtig godt køb.

Og måske får du oven i købet computeren, længe før forventet.

Da jeg bestilte min, fik jeg nemlig også at vide, at der ville gå en uges tid,
men allerede to dage efter fik jeg en mail fra Amitech om, at jeg ville
modtage computeren samme aften. Hvilket jeg så også gjorde.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-11-04 19:40

Hvis du tænker på at købe ny mus - så bruger en infrarød trådløs mus mange batterier.
Den alm. tråsløse bruger ikke så meget batteri.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 01-11-04 19:40

ikke engang Gigabyte LAN? du er vist ikke lantypen? men jeg ønsker tillykke med valget af AMD der owner CPUer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-11-04 20:17

xyzzygy - sikke noget vrøvl at sige.....................ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-04 14:27

Hvad er Gigabyte LAN for noget?? Et eller andet sted står der noget med "Lan on board" --

emesen, jeg har engang haft en trådløs mus, der bare ÅD batterier, så den slags ER jeg kureret for... Og jeg synes egentlig ikke, at halen generer så meget, så jeg skal bare have en almindelig ergronomisk god solid mus. Jeg har en Microsoft intellimouse med hale, -den er nærmest antik, men OK. Jeg kikkede på mus nede i Fona, men jeg brød mig ikke om design og farve. Så vil jeg hellere vente..

Amitech-musen bliver sendt med den gamle computer, -hvis jeg da ikke falder over en ny mus inden computeren skal ud af huset.

Uuuh, altså... så må jeg nok hellere se at blive færdig med at rydde op i det gamle dyr her. Dens nye familie står og tripper for at overtage.. --Tænk hvis Fona ringer allerede i morgen eller i overmorgen... Nååh, min flinke Fonamand skulle lige lægge en officepakke ind, -det forsinker den nok en smule... -Den software, man kunne vælge fra Amitech var lidt kedelig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 15:14

Gigabyte LAN er LAN on board. (xyzzygy har sikket Gigabyte Lan.)
Han skulle bare vide hvilke kvaler jeg har haft med mit splinternye gigabyte LAN.
Opdaterede drivere skal hentes på nettet...............men man kan ikke komme på nettet fordi man mangler en driver til Gigabyte så den kan komme på nettet og hente en opdateret driver til Gigabyte...............................suk.

Halemus:
Hvis du på siden af din skærm ellr noget andet i en højde af 12-15 cm taper musens hale fast i en blød bue - så vil den være rigtig god at bruge.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-04 15:26

Smart" med den der løftede hale på musen! Tak for det, emesen.

Jeg kunne egentlig godt lige tænke mig at spørge om... --Når nu jeg får den der nye computer, med Windows XP pro, ---så skal jeg jo af med den "gamle" jeg bruger nu, der har Windows ME... Kan jeg bruge den CD-ROM med Windows XP pro og nogenlunde nemt installere den på denneher gamle computer også? Jeg synes, at ME har kørt så kringlet, og computeren går tit ned.. --Det kan jo også være, at der er "gammelt skrammel " på, -så den har bedst af en helt ny installation?
Min "gamle" computer er en Medion Celeron 1,1GHZ med 512 MB RAM og 40 GB harddisk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 15:42

Jeg vil tro at Xp har indbyggede drivere til din gamle comp.
Men denne XP, er det en der følger med den nye comp.
Hvis det er en recovery CD fra den nye så kan den ikke indstalleres på den gamle.
Og stadig hvis du får en recovery XP CD med ..............så må du ikke lade dig overtale til at formatere din HD for så virker recovery'en ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-04 17:30

Der står det er en "Amitech genindlæsnings- og driver-cd..."
Så det kan man nok ikke... --Jeg kan da forsøge..... IHvis jeg ødelægger noget kan jeg vel genindlæse Windows ME.
Men officepakken skulle gerne være ganske almindelig, så den må jeg da kunne bruge på begge computere....

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-11-04 17:40

XP Pro er præinstalleret på computeren, og der føler ikke nogen installations-cd med,
men kun en recovery-cd, og den kan du ikke installere på WinME.

Ang. Office-pakken, så føler der jo en licensnøgle med, og jeg er et sikker på,
at den kun gælder til én computer.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-11-04 17:41

Rettelse: et sikker = ret sikker

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-04 17:52

øv--

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-04 17:55

Tak for svaret Rellom.

Og også tak til alle andre for jeres rådgivning.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-11-04 18:01

Og bare spørg - vi skal nok følge dig lidt på vej med den nye comp.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-04 18:05

Tak emesen... Når bare jeg kommer på nettet uden problemer, så ved jeg jo, hvor jeg skal finde jer..

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-11-04 18:05

Selv tak, Birgitta - og iøvrigt tror jeg, at du ærgrer dig uden grund, for når du først har fået
den nye computer, vil du sikkert hurtigt miste interessen for den gamle.

Min den gamle er i hvert fald blevet gemt meget langt væk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-11-04 18:17

jaaah, men jeg har en ung veninde, som får min gamle computer... Og hvis den ikke kører som den skal, så bliver det jo nok mig, der skal hjælpe med at løse problemer... Det VAR altså lettere, hvis der var XP på begge computere.. ---for om 3 mdr. har jeg sikkert lykkeligt glemt, hvad ME er for noget...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-11-04 18:34

Så får du bare din unge veninde til at registrere sig på Kandu.

Iøvrigt ér der altså alligevel noget galt med min nye Amitech-computer.
Jeg har lige konstateret i min kommentar 03-11-04 17:40, at den ikke kan
stave til "følger", men i stedet skriver "føler" - to gange i træk oven i købet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-11-04 10:22

Min unge veninde er ikke på nettet...
Nårh, stavefejlene viser jo bare, ar det er en voksen og følsom computer, du har, Rellom.

Hvad koster evt. en opgradering fra ME til XP? Kunne jeg muligvis selv opgradere?? ---Måske med lidt hjælp fra Kandu . --På det tidspunkt vil min nye computer jo stå og lave stavefejl og summe ganske stille..

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-11-04 12:49

Jeg har fundet lidt til dig her:
http://dk.kelkoo.com/b/a/ss_microsoft_xp.html

En opgraderings-version er billigere end en fuld version,
men – som du kan se - stadig temmelig dyrt.

Men når du har et godt forhold til din Fona-mand,
hvorfor laver du så ikke en fræk aftale med ham?

Når de nu alligevel skal ud med din nye computer, mon du så
ikke kan få dem til at tage en cd med og opgradere din ME-maskine
for en billig penge?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-11-04 15:07

Rellom, det er da til at få kuller af, ---jeg kan ikke engang se, hvad det er, jeg har brug for... -eller hvilken forskel der er på tingene på listen. Er jeg lidt dum eller hva?

Nå, men jeg gik ned og fik fat i min flinke fonamand og forelagde ham problemet... Og løsningen blev at jeg har købt en Windows Xp pro (699 kr) opgradering til min ME. Og for at jeg ikke skal have for meget bøvl med opgraderingen, så har vi aftalt, at når Fona kommer med min nye computer, så tager de den gamle med ned og installerer helt forfra: først ME fra bunden af, og derefter opgraderer han til XP på den jomfruelige ME. Han siger, at ME godt kan være lidt bøvlet at opgradere..... Det tror jeg gerne... Jeg synes, at denneher ME har været lidt bøvlet i det hele taget... Lige nu forsøger jeg at flytte nogle billeder, spil og film over på min externe harddisk.. Okay, jeg forsøgte så at arbejde samtidig her på kandu... --Og så falder hele lortet i søvn.. Genstart, check af drev, o.s.v..

Der skal ikke ret meget til, før dyret her går i koma! :oB

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-11-04 15:18

Pyt også med det, for nu har du jo fundet den ideelle løsning.

Det er godtnok utroligt så flinke, de er hos Fona
- især hvis det i de 699 kr. er inkluderet, at de også opgraderer computeren for dig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-11-04 17:33

---nå, den smiley kan ikke have rød næse...

Ja, lige netop! Fona er slet ikke så ringe endda. Nogle gange... Vi har 2 Fonaer i mit butikscenter. Og i "min" Fona er de bare så utrolig hjælpsomme, og sætter glad og gerne tingene i for mig, mens jeg venter.
I den anden Fona kan de ingenting! Og værksted er noget med ugers ventetid og det koster!