/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Dell Dimension 8300 støjer
Fra : P_K
Vist : 619 gange
50 point
Dato : 06-10-04 16:26

Hej Alle

Jeg er indehaver af ovenstående PC. Det er en 3 GHz P4 Northwood. Jeg blev noget overrasket over, hvor meget den støjede, da jeg fik den hjem. Det er især blæserstøj, der er skurken. Alle de Dell computere, jeg ellers har været i nærheden af, har ikke støjet nær så meget, hvilket var en af årsagerne til, at jeg købte den. Er der nogle af jer andre, der ejer et sådant dyr, og støjer jeres også?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-10-04 18:03

Jeg købte også en p4 northwood, de støjer, det er rigtigt. Men med en lydløs blæser over din cpu bliver det MEGET bedre.

http://www.overclocking.dk/forum.asp?mode=traade&id=153270&emneID=20

find evt en selv, de kan købes fra 300.- og er givet godt ud.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 18:06

Jamen er din også en Dell? Er det nemt at skifte? Dell bruger vist et lidt specielt kølesystem.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-10-04 15:13

Hej P_K

Alle P-IV maskiner bruger samme blæser til at køle, også DELL maskinerne. Det er kun strømforsyningen som er anderledes opbygget på alle DELL /HP/Compaq/IBM maskiner, for at folk ikke bare kan skifte, men skal købe DELL/Compaq/HP/IBM strøm til en bøjet arm.

Jeg har sat en Zahlmann køler på de Dimension jeg haft problemer med ude hos kunderne, men check på deres hjemmeside om den helt præcis passer til dit Motherboard, for der skal være en vis afstand fra kondensatorerne på Moterboardet og så selve kølerammen.

Lars

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 07-10-04 15:36

Jeg mener nu, at der sidder en stor kobberprofil ovenpå blæseren med den grønne tragt henover, som er ført ud bag på kabinettet.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-10-04 16:15

Hej P_K

Den grønne prifil er køling udefra direkte til blæseren. Blæseren som sidder nedenunder er en alm. P-IV køler. Det som DELL gør er at sikre optimal flow til din processor, og der gør det ved at sætte div. køleslanger direkte på de følsomme steder.

Visse modeller kører med samme trgt mod harddiskene fra en blæser som sidder i kabinettet.

Kobberprofilen er en slags extra afleder for varme, som skulle gøre at kølerblæseren kan køre med lavere omdrejninger (=mindre støj) og samtidig køle det samme. Hvis det er et problem med pladsen ved en ny køler, så tag evt. den grønne tragt af.

Hvis du ikke er til eksperimentering, så tag fat i DELL support og forklar dem problemet at dine "vinger" er forkert vinklet hvorfor den larmer mere end vanligt. Nogen gange sender de en ny blæser U/B, da de har skiftet vingevinkel efter klager fra brugerne i de modeller som er solgt senere.

Lars

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 07-10-04 16:22

Hej Lars

Du lyder som om, du er temmelig godt inde i Dell-maskiner! Jeg mistænker problemet for at skyldes den ret store CPU-blæser, der sidder bag i kabinettet. Den er af mærket NMB. Ved du, om det netop er denne model, som Dell er gået bort fra? Jeg har læst, at Dell også af og til har DATECH-blæsere installeret. Ved du, om disse larmer mindre?

Kan det evt. være mit Radeon 9800 PRO grafikkort, der støjer?

Iøvrigt lader det til, at der er noget, der ikke rigtig stemmer her. Jeg har i forskellige nyhedsgrupper læst om folks oplevelser med Dimension 8300 modeller. Nogle skriver, at de overhovedet ikke kan høre deres, når den er tændt, andre at den larmer som en lastbil!

Jeg købte den netop, fordi så mange havde skrevet, at den var uhyre støjsvag - jeg blev slemt skuffet.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-10-04 16:42

Hej P_K

Jeg har lige haft en bekendt med samme maskine som din. I den var der en Datech blæser bagi, og den sagde efter min mening intet, men CPU køleren larmede ad h... til, og 9800 grafikkortet gjorde ikke støjen mindre, fordi deres vinger er som et røremaskine.

Jeg skiftede CPU køleren for ham, og satte en anden køler på Radeon kortet med blæserarmene vinklet anderledes = væsentligt mindre støj.

Jeg købte fra BN elektronik den køler til grafikortet som kan bruges - MEN!!!!!! du skal være klar over at laver du overclocking etc. og kortet står af, er der Njada garanti fra DELL's side - ej heller fra Radeon.

Jeg fjernede de grønne kasser til CPU' kølren, og for en sikkerhedsnåls skyld satte jeg en 5 1/4" blæser i bagkabinettet som blæste ind - stikket blev monteret på Motherboardet i FAN2 outlet, som sikrede at det var reelt køling når den skulle blæse, ellers stod den mere eller kindre stille.

Før larmede den meget, men efter ombygning så larmede den lidt mere end 20 DB med de udslag vi kunne få på mikrofonen i Audigy lydkortet.

Men som sagt - du skal overveje det nøje førend du går i gang med ombygningen. Ret ofte kan en flytning mere ud fra væggen i bagenden af PC'eren betyde meget bedre luft, og dermed behov for midre blæsning, og det nedsætter lyden væsentligt. Hvis du har den i en older under skrivebordet, så køb en alm. 5 1/4" FAN til at sætte udenpå kabinettet som kan blæse luft væk = igen lavere støj fra PC'eren og med den rette blæser larmer den mindre end 18DB.

Dit ATI kort kræver meget af strøm for at køre, og det udvikler varme, at ATI så er nogle "kvajhoveder" som laver en køler der vender forkert, skaber bare nogle luftlommer inde i selve PC'eren som skal fjernes, eleres står den bare hele tiden og køler med den samme luft og larmer mere og mere.

Lars

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 07-10-04 16:42

Lige en ting mere: Når du skriver "blæseren, som sidder nedenunder" mener du så blæseren på bagsiden af kabinettet? Der sidder da vist ikke nogen direkte på processoren - er der ikke kun en kobberprofil her?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 07-10-04 16:49

Jeg er lidt forvirret med hensyn til blæserne: Der er dels blæseren til PSU'en. Så sidder der en stor fane bagi af mærket NMB. Men er det ikke den, der køler CPU'en, eller sidder der også en køler direkte ovenpå CPU'en over den grønne tragt?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-10-04 18:20

Hej P_K

Nu er der flere modeller i Dimension 8300 serien, og den jeg havde fat på var deres - i jni måned - topmodel, hbor de havde sat en SATA PCI controller i maskinen for at kunne sælge den med SATA og RAID mulighed - magen til snyd.

På den maskine var der er grønt rør fra bagsiden af kabinettet ned til processoren, og der sad 1 stk. køler nedenunder. Den grønne dims var ligesom en tragt som skulle sørge for direkte køling ned til processoren udefra, men det havde den ulempe at det lavde non-køl i zonen

Lars

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 07-10-04 18:27

Grafikkortet er sat helt op af Audigy 2 lydkortet - bør jeg sætte det længere væk for blæserens skyld?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-10-04 19:06

Ja helt klart hvis du kan - jo større afstand, jo bedre køling

Lars

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 07-10-04 19:29

Jeg synes bare, at det er en meget lille køler, der sidder på grafikkortet - virker mærkeligt, hvis det er det, der leverer støjen - men den larmer godt nok ekstra kraftigt, når jeg spiller 3D-spil!

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 08-10-04 07:15

Køleren larmer fordi ATI kortet skal omdanne dine 3D til garfikse billeder. Det kræver processot kraft ad h.... til, og når en processor arbejder, så bliver den varm. Derfor skal den have køling ellers brænder den sammen. At ATI så laver en køler som også larmer når den kører gør ikke dit støjproblem mindre.

Lars

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 08-10-04 09:17

Hvordan fik du den grønne boks af, da du skiftede køler?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 08-10-04 09:37

Der sidder ligesom 2 klemmer ned i nogle hak på maskinen. Tag en spidstang, og klem forsigtig på degrønne spidser, så kan du tage den grønne boks af

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 08-10-04 09:37

Der sidder ligesom 2 klemmer ned i nogle hak på maskinen. Tag en spidstang, og klem forsigtig på degrønne spidser, så kan du tage den grønne boks af

Lars

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 08-10-04 09:38

Er nødsaget til at gå - er først hjemme ved 16 tiden

Lars

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 10-10-04 19:20

Har kigget i nyhedsgrupper. Problemet er NMB 3615KL-blæseren, som Dell bruger til maskiner på 3 GHz og derover. Havde den været langsommere, havde jeg nok fået en NMB 3612KL-blæser, som stort set ikke kan høres. Suk!