/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC går i stå!
Fra : sfl17
Vist : 1500 gange
200 point
Dato : 29-05-04 09:45

Hjælp! Min PC loader død fire-fem gange om dagen og må derfor restartes meget ofte ... Jeg kan fx ikke installere særlig mange store programmer, fordi den går i stå undervejs - og det er jo multi nedtur. Den kan også finde på at stoppe midt i det hele, selvom den bare har stå med et netvindue og mail åben i en times tid uden at blive rørt!
Jeg fik et nyt bundkort for et års tid siden og mistænker, at det er kortet, der er fucked up. Har nemlig reinstalleret computerens harddisk for et par uger siden, men det har ikke ændret det store - opstarten er blevet kortere, men den går meget oftere ned end før!!!!!!!!!! Hvad kan være i vejen med den skide PC?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-04 09:50

Din cpu har vist for meget at lave, kig lige efter.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 29-05-04 10:00

Okay. Det ville være rarest hvis du kunne informere os om din PC konfiguration. Såsom CPU, Bundkort, Grafikkort, Harddisk plads samt operativ system.
Du skal altid huske at have tilstrækkelig RAM og Harddisk plads for at et operativ system som windows, linux og andre kan køre optimalt.
Når du siger at bundkortet og CPU'en er købt for et år siden så er det ikke hastigheden der er noget galt med. Jeg vil gerne bede dig om at gøre nogle ting.
1. Tryk Ctrl + Alt + Del >> Vælg fanene processer og skriv dem ned, eller andet bare du kan huske dem.
2. Genstart maskinen og inden Windows logoet dukker op på skærmen tryk på F8 og vælg sikker tilstand med netværk.
Derved opnår du næsten samme status som alm windows med de fleste services startet.
Nu gentager du trikker fra punkt 1 og sammenlingner de 2 ting.
3. genstart nu din PC igen til normal tilstand og post de processer der ikke findes i sikker tilstand.

Så kan vi gå ud fra det.
Men du må også gerne fortælle hvilke dele der er i din PC.
Er du ikke så god til PC'er så er der et lille program der kan give dig informationerne:
http://www.cpuid.com/download/cpu-z-122.zip
Det skal blot pakkes ud og køres.
Programmet er gratis og er IKKE spy eller adware.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-04 10:14

Kører du Win 2000 /XP
hold tasterne ctrl + alt og tryk en gang på Del tasten - og slip.
(i win 200 skal du lige vælge jobliste)
nu kan du nederst i ruden se hvor travlt din cpu har det.
Samtidig kan du se hvor meget "skrammel" du har kørende.
Emesen.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 29-05-04 10:52

Harddisken er kun halvt fyldt og desuden formatteret for nylig, så det kan slet ikke være problemet.
Her lidt info:
Jeg kører XP Professional 2002.
-Det er AMD Athlon processor. Lidt under to år gammel. Athlon Palomino 1600+ XP (1400MHz)
-DDRram PC2100. 256MB
-1,04 Ghz
-IBM. Deskstar 120GXP. 80GB. IDE100
-Socket A. SL-75DRV4 KT266A DDR ATX
-MSI GeForce 4 MX420 64 MB DDR. TV-Out

Desværre kan jeg ikke 100 % hitte ud af, hvilket bundkort der er i nu ... det er fordi, itbutikken udskiftede det for et år siden, da det gamle kortsluttede under et lynnedslag. Jeg kan dog erindre, at de puttede et andet ind end det, der stod på garantibeviset ....

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-05-04 11:15

Temperaturproblem ..
Systemet stopper hvis processoren bliver for varm.
Afprøv det ved at tilføje køling - rens ribberne i køleren - BRUG IKKE STØVSUGER (skaber statisk elektricitet) - Brug trykluft på dåse
Udbyg dit kabinet med en blæser mere.
Luft ind forneden - luft ud forover.

mvh
JensT

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 29-05-04 11:33

Jeg har kigget lidt i mine driver-cd-rommer og kan se, at bundkortet var Soltek før, nu er det vist Q-tec.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 29-05-04 11:36

Tjah, det burde ikke være CPU'en, der fejler noget ... kun 1-9 % er i brug ad gangen i skrivende stund, og sidefilforbrug er 155 mb (en sjettedel cirka).

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 29-05-04 11:38

Hmmm nej, det er ikke Q-tec, det hedder heller .... søger lige videre!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-05-04 12:02

sfl.. !! - Problemet du beskriver er helt typisk for overophedning af CPUen.
se tidligere meddelelse.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 29-05-04 13:18

JensT-> Har man nogen mulighed for at teste overopvarmningen elektronisk, eller skal man ned og føle et eller andet sted på pc'en?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-05-04 13:31

Det er muligt du kan se CPU temperaturen i BIOS opsætningen, men det er naturligvis når temperaturen er så tilpas lav at cpu'en kører.
Derfor se efter at der ikke er fyldt op med støv imellem ribberne på cpu-køleren.
Og så fremdeles m.h.t. rengøring og eventuel yderligere kabinetkøling.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-05-04 13:35

Prøv at downloade Everest, der kan du følge med i temperaturen
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-05-04 13:40

Kan jo osse være et program der driller!
Prøv at gå ind under Kontrolpanel > Administration > Logbog > Program Og check om der er nogen fejl der! Check osse system samme sted

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 30-05-04 16:56

Du kan hente motherboard monitor her:
http://mbm.livewiredev.com/
Det er helt gratis og kan hjælpe dig med at måle de forskellige ting på din MB.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 02-06-04 23:05

Hmm, vil lige prøve tingene og vende tilbage ... vil umiddelbart tro, at grunden til det hele kan være overophedning eller lignende. Har prøvet at omformattere harddiske, rydde op på dem, reinstallere diverse programmer, sætte ny firewall og virusdræber på m.m. Har anyway ikke haft problemer i to dage nu - aner dog ikke hvorfor, når den gik ned mindst fire gange hver dag i sidste uge!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-06-04 01:04

Tja det kunne jo osse have været Sasser ormen der havde været på spil!

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 06-06-04 18:57

tedd-> har lige installeret EVEREST. Hvor står det med temperatur? Jeg kan kun finde ting som morterboard osv.