/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Celeron Notebook i Aldi
Fra : dragearne
Vist : 329 gange
40 point
Dato : 27-04-04 23:28

Hej.
Aldi har tilbud på en Medion Notebook med en 2,6 GHz Intel Celeron processor til 8000,- kr. Denne maskine er proppet med alskens herligheder, men jeg kan forstå, at en Celeron processor i denne forbindelse ikke er det bedste, da den ikke har energisparefunktion, og derfor nok ikke rækker længere end 1 time på een opladning. Er det rigtigt, og er det ikke at anbefale denne pc.
Arne

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-04-04 23:31

Pc'en fejler jo ikke noget, medmindre du selvfølgelig har behov for at bruge den længe uden strømtilførsel.

Nu ved jeg ikke hvor du skal bruge den, men hvis du f.eks sidder med den i en bil kunne du jo så investere i en billader.

Det jeg vil frem til er, at til den pris kan man sikkert se gennem fingre med små gener

Kommentar
Fra : dragearne

Dato : 28-04-04 00:00

Jeg har fra tidligere svar forstået, at det ikke lige er Celeron processorer folk holder mest af, i hvert fald hvad angår mobile enheder. Hvad er årsagen? Har det udelukkende noget at gøre med strømforbruget, eller er der andre ting, som også spiller ind.

arne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-04 00:27

Det er bedst med en mobilprocessor som Intel Centrino, der bruger mindre strøm og udvikler mindre varme, men hvis du skal have en notebook til billigere penge er en Celeron uden tvivl det bedste. Den bruger lidt for meget strøm, men den udvikler mindre varme end andre ikke mobile processorer, og vil dermed bedre kunne bevare sin ydelse.
Jeg kender et par stykker, der har anskaffet en Medion Notebook fra Aldi og jeg er ret imponeret af det man får for pengene, men samlekvaliteten er ikke god. Den ene havde problemer med uprovokeret nedlukning, som jeg dog løste ved at geninstallere så den manglende strømstyring kom på plads. Den anden har haft totalt nedbrud på grund af afbrændt motherboard og har lige modtaget den efter en måned på værksted hvor det var lykkedes at brokke motherboardet i så udløserpalen til PCMCIA soklen var gemt bag kabinettet og tilsyneladende var knækket.
Ikke specielt nogen god anbefaling, men absolut problemer der kan løses, og maskinen kører supergodt når den er i orden. Ved længerevarende brug uden adgang til strøm vil et ekstra batteri nok gavne.
Jeg vil ikke fraråde, at købe, men du skal gøre dig klart, at der er en grund til at den kan sælges så billigt.

VH
Bjarne

Kommentar
Fra : dragearne

Dato : 28-04-04 00:40

Joo, det er forståeligt nok. Jeg synes ikke jeg ser nogen Centrino processorer i de mobile enheder, som jeg har søgt på f.eks. EDB-priser. Er det fordi det stadig er et ret nyt produkt, eller er det stadig for dyrt!
Arne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-04 00:43

Prisen!

Kommentar
Fra : dragearne

Dato : 28-04-04 08:18

OK, tak for rådene.

Arne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-04-04 10:30

Lidt uden for emnet... som jo er belyst/besvaret efter alle kunstens regler
Arne: Har du gjort op med dig selv, hvorfor du ønsker en bærbar computer? Hvis ikke, så vil jeg foreslå en stationær computer, da du får mere for dine surt optjente penge. Hvis det er pga plads, så er muligheden også en Barebone computer (lille computer).
Det var bare ment, som en lille tankevækker
Søren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-04 11:00

Jeg kan kun tilslutte mig Clan's betragtninger.
Lad være med, at købe en bærbar hvis du ikke har specielt behov for en transportabel PC. Ydelse og pris står slet ikke i forhold til hinanden og selv om Medion Notebook'en er billig så vil du få højere hastighed og større stabilitet på en stationær med ca. samme konfiguration om ikke andet så fordi den stationære er bedre kølet og CPU'ens temperatur er vigtig for ydelsen.

VH
Bjarne

Kommentar
Fra : dragearne

Dato : 29-04-04 10:30

Jeg takker de velmente råd. Jo, jo jeg er selvfølgelig klar over prisforskellene på stationære og mobile enheder. De stationære har jeg nok af, men jeg har behov for en bærbar - derfor min nysgerrighed. Jeg har ingen erfaring med bærbare, så jeg prøver at gå varsomt frem.

Mvh. Arne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-04-04 11:12

Det lyder da yderst fornuftigt, og så tænker jeg straks på hvad du skal bruge den bærbare til.
Hvis man skal afvikle almindelige kontorprogrammer har man jo bare brug for en stabil maskine, og CPU størrelsen er ikke så vigtig og du vil derfor få større glæde af en mindre CPU med lavere strømforbrug.
Medion'en er proppet med mange herligheder, som du skriver, men er det noget du skal bruge.
Du kan få en notebook med centrino 1,4 ghz. til ca 10.600 og opefter.
Mit råd er, at lade være med at købe fordi du får meget med, men køb efter at få hvad du har behov for.

VH
Bjarne

Kommentar
Fra : dragearne

Dato : 30-04-04 08:30

Hej Bjarne.
Din betragtninger omkring behov er også lige min kæphest. Jo, jeg skal nok bruge det meste. Det er ikke til kontorprogrammer, men til grafik!!! Uha, det tunge og processorkrævende. Det er en maskine, som bl.a. skal bruges til fremvisning af præsentationsprogrammer i både stillbilleder og videoklip. Den er også 'behovsanalyseret' til en tur med i campingvognen. Du ved lager og fremvisning for digitalkamerabilleder, og ligeså for digitalt videorecorder. Desuden som filmfremviser og spillemaskine for ungerne. Som du ser, så skal den bestille noget - uden at bruge for meget strøm, da vi holder af at færdes i naturen og derfor ikke har en 230 volts stikkontakt i forlængerledningens aktionsradius!

Mvh. Arne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-04-04 10:08

Min umiddelbare tanke er, at det du ønsker får du ikke i en bærbar Medion.Spil kræver mange ressourcer og dermed meget strøm så det går ikke, men ellers er Medion maskinen da noget for dig selv om en notebook med en 1,4 Intel Centrino CPU sikkert sagtens kan lave dine præsentationer og de andre ting, men det bliver jo så til en noget højere pris, dog kan du få en model med Centrino for under 11.000.

Held og lykke med jagten på en god bærbar.

Bjarne

Kommentar
Fra : dragearne

Dato : 01-05-04 09:53

Tak for det Bjarne.

Arne

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 13-05-04 17:01

EN celeron cpu er ok....

Har selv en Acer bærbar med 2.7 ghz celeron cpu den kører bare M E G E T godt.........
Jeg gav vidst kun 9000 for den..... Så jeg er tilfreds.....

Kommentar
Fra : dragearne

Dato : 13-05-04 18:54

Tak for din kommentar Martin.
Ethvert bidrag til bedre forståelse er velkomment.

Arne

Kommentar
Fra : Martin_c

Dato : 14-05-04 13:57

Jeg vil anbefale den....

Det er en Acer 247c travelmate mener jeg.....

Den er virkelig god for den har også xp pro....

Jeg vil anbefale den!

Kommentar
Fra : dragearne

Dato : 15-05-04 17:49

OK.