/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
skærmtekst i opstart
Fra : holbaek
Vist : 496 gange
46 point
Dato : 10-02-04 11:54

Ved opstart af pc, kommer følgende tekst : 162 system options not set
Senere i opstart kommer tekst og muligheder :C Mos settings changed
A . accept...
I : ignore...
Q : quit...
Jeg har valgt Ignore and keep old settings.
Hvorfor kommer pludselig denne tekst?
Pc,en en en Compaq og jeg kører med Windows 98-2.
Hilsen Holbaek

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 10-02-04 12:07

Hej Holbaek.

Det lader til det er en eller anden setting i din BIOS der ikke helt fungerer som den skal. Hvis du har forstand på BIOSen og på det sidste har haft rettet i den, så kan du eventuelt prøve at slå ændringerne tilbage.

Et andet alternativ og måske bedre er, du åbner din BIOS når du starter din maskine (typisk ved at trykke en eller anden tast når der bliver talt ram f.eks. under opstart)

Enhver BIOS er udstyret med en funktion der gør at du kan "optimize settings"

Prøv at læse dig frem i BIOSen til hvordan du gør, og du kan være ganske rolig. Det er helt uden konsekvenser.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 10-02-04 12:14

Hej joniaya

Inden jeg starter, så vil jeg lige fortælle at der ikke fra min side/ eneste bruger, har været pillet ved opsætning af Bios el. lign.
Stiller det min handlemåde anderledes ? Jeg tænker : virus.. whatever ?
Hilsen holbaek

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 10-02-04 12:16

Jeg tror dit motherboard batteri er brugt op...Det er et litium batteri, så stort som en krone og nemt at få øje på når du åbner PC'en.
Det fås i enhver velassorteret computerforretning....

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 10-02-04 12:33

hej bvh

Nyt batteri...lyder måske sandsynligt
Er der nogle (andre) måder hvormed jeg kan teste om batteriet er ved at være fladt?
hilsen holbaek

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-02-04 12:41

joniaya: "Det er helt uden konsekvenser." Nej det kan da gå rivende galt, specielt hvis man ikke kan huske hvad indstillingen var.
Delet f1 f10 esc en af disse holdes nede ved opstart, hvis du vil ind i biosen, når du har lavet ændringen eller sat "factory defaults", skal du for at gemme ændringen, trykke save and exit.
Men jeg tror som bvh du bare skal have et nyt knapbatteri, der plejer at være en bøjle over, der bare skal skubbes til siden, husk hvilken side der skal vende op, plus eller minus.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 56 point
Dato : 10-02-04 12:47

Så bevæger du dig måske ind på lidt ukendt. Du kan pille det ud og måle på det, hvis du har en batteritester. Efter ca. 30 sekunder (mener jeg) vil flash hukommelsen glemme sine informationer og du skal indlæse "default" fra ROM.
Men du kunne også anskaffe dig et nyt (eller tage et fra et gammel motherboard) og hurtigt skifte det.
Mit hedder CR2032 3V og jeg vil gætte på at det hedder de fleste...
Visse motherboard kan måske endog læse batterispændingen, det kan mit dog ikke...

Godkendelse af svar
Fra : holbaek

Dato : 10-02-04 13:18

Tak for svaret bvh.
      Jeg køber mig et nyt batteri og skiftet det inden de 30 sek.
Venlig hilsen
holbæk

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 10-02-04 13:21

Så må vi håbe at det var det!

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 10-02-04 13:27

ja....
hold da op med at skrive det !!!!
ha,ha..det SKAL da hjælpe.
Der blev jeg lige lidt svedt et kort sekund.
Hilsen og slut
holbaek