/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vil ikke starte op
Fra : GunnerG
Vist : 442 gange
20 point
Dato : 08-02-04 15:25

I går aftes sad jeg og spillede computer, pludselig går computeren ud og vil ikke reagere når jeg tænder den.
hvis man kigger på motherboardet, er der hele tiden en grøn-diode der lyser, hvis man tager strømstikket ud og sætter det i igen, er der også en rød diode der laver et kort blink(denne diode sidder i nærheden af cpu'en). Når jeg prøver at tænde computeren efter at have haft strømstikket ude, starter cpu- og grafikkort fanen kort, men stopper så igen. herefter skal jeg hive strømstikket ud igen, for at få liv i computeren. den grønne diode lyser hele tiden.
jeg har haft mine cd'rom drev, harddisk, og grafikkort ude uden at det hjalp.
det skal siges at der var en del støv mellem min køler og den der metal ting der står på cpu'en.
da jeg prøvede at tænde den igen i dag, kørte fanerne lige lidt længere end i går, men stadig uden resultat.
uret i wiindows, har på det sidste ikke hele tiden været korrekt, kan det have noget at gøre med problemmet, evt et batteri der skal skiftes..
håber der er nogen der kan hjælpe vh GunnerG

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-02-04 15:53

vil det sige at du slet ikke får noget på din skærm ???

hvis ja ! så kan din cpu eller strømforsyning været stået af
få den heller tjekket af en der har forstand på det

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 08-02-04 15:59

nej min skærm reagere ikke.
men hvis det er strøm forsyningen , kan jeg vel godt prøve at skifte den ud, inden jeg sender min com til reperation.
min cpu er intel pendium4 jeg ved ikke om det har nogen betydning.
men kan det være batteriet på motherboardet som er dødt?

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 30 point
Dato : 08-02-04 16:02

du kan prøve at skifte strømforsyningen
og bateriet skullle ikke have nogen betydning for hvis den er flad så ville du få din bios op med forkert checksum ( fordi den er nulstillet)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 16:25

Du skulle måske prøve en CMOS reset, jumperen ved siden af batteriet (læs manual).
Det er set, at BIOS indstillingerne kan blive påvirket af en overophedet CPU og en P4 skal have meget luft.
Der kan selvfølgelig være mange årsager, men det er vel altid en god idé at starte i den gratis ende.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 08-02-04 16:28

ja det er rigtig nok! er der nogen fare ved at lave CMOS reset?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 16:30

>>technet BIOS advarer når den har forkerte basis indstillinger, men gør det ikke nødvendigvis hvis opstart er koblet fra.
På nogle bundkort sidder der en føler inde inder cpu'en der dels måler temperaturen, men som også kan være koblet til en overophedningssikring. Der er mange forskellige systemer og derfor er manualen en god ting at læse i når tingene driller.

Er der ingen manual kan vi vel finde en ud fra oplysninger om bundkortet.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 16:33

Du kan ikke ødelægge nogetved at lave CMOS reset, Bagefter skal man ind og justere lidt i BIOS opsætninger, men det forudsætter at skidtet starter.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-02-04 16:34

BjarneD>> (BIOS advarer ) ja det er korekt

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 08-02-04 16:46

nu har jeg prøvet mig med en cmos reset, jeg troede lige det virkede.
den holdte sig kørene længere end normalt, ca tre sekunder, samtidig sagde den en hyle tone hvorefter den gik ud igen og vil igen ikke reagere før en jeg hiver stikket ud. efter følgende forsøg på at starte resultere i det samme som udgangspunktet, altså kort start af faner, derefter intet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 16:50

Kunne du ikke lige skrive mærke og model på bundkort?

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 08-02-04 16:56

jo det er et asus p4s8x, min processor er en intel pendium 4 2,4 Ghz, ogo jeg kører med 512 mb DDR ram pc2700

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 17:01

Jeg vi lige besøge ASUS og se om jeg kan blive lidt klogere.
Jeg køres selv med P4S533E og ellers som dit (Win 2000)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 17:15

Hvis andre vil være med så er der en manual her:
ftp://www.asus.it/pub/ASUS/mb/sock478/p4s8x/e1120_p4s8x.pdf
Jeg læser

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 17:17

Jeg kan nu konstatere at den røde diodelampe er fejl i forbindelse med AGP kort.

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 08-02-04 18:02

jeg har haft mit grafik kort ude og har haft sat et andet ind, dette resulterede i at den røde diode lyste hele tiden. så jeg tror ikke at det er grafikkortet der er fejl på. skiftede også batteriet på motherboardet ud, men dette hjalp dog heller ikke, men jeg fik da konstateret at det var batteri på. kiggede på cpu'en og det ser ikke ud som om den har været over ophedet. har også haft rammene ude og i, hvilket heller ikke hjalp.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 18:03

Hvis der ikke har være bip signaler må vi hælde os til den røde diode der fortæller om forkert AGP kort (grafik) og det ville da være nemt at sætte et andet kort i, for det er vel skubbet ordentligt på plads.
Jeg tvivler på strømforsyningen når den grønne diode bliver ved med at lyse.
Du må lave lidt udelukkelse på hovedkomponenterne, grafik, CPU, RAM. CPU til sidst, men har du mere end en RAM klods kan man jo prøve med en ad gangen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 18:06

Der krydsede vi hinanden og det lugter jo af bundkortfejl hvis det andet grafikkort fik den røde til at lyse konstant.
Var det også AGP sidste mulighed er jo et PCI grafikkort, jan nu begynder det at tynde ud i de gode forslag.

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 08-02-04 18:09

det passede kun i AGP porten, men det er tilgengæld meget gammelt. så jeg er slet ikke sikker på at mit motherboard understøtter det. Men jeg tror lige jeg vil prøve med rammene, det kunne jo være.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 18:13

Alderen er normal ikke et problem, men har du eller kender du nogen med et PCI grafikkort så er det en glimrende måde at forsøge at få liv hvis der er problemer med AGP, enten i BIOS eller bundkortet selv. Den nemme løsning er jo at fare ud og købe noget nyt, men det er jo ikke engang sikkert at det hjælper.
Du må være lidt kreativ.

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 08-02-04 18:24

jeg har også aftalt med en ven, at jeg skal låne en strømforsyning, samt evt et motherboard, så jeg kan tjekke de forskellige ting.
men tak for hjælpen under alle omstændigheder... jeg skriver lige når jeg har fundet ud af hvad det er der er galt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 18:29

Ja jeg er spændt på resultatet.
Held og lykke
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-04 18:29

Ja jeg er spændt på resultatet.
Held og lykke
Bjarne

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 09-02-04 16:00

Hej BjarneD

Jeg har nu isat min gamle strømforsyning og svinet kører igen. grunden til at jeg ikke havde prøvet dette tidligere, var at der på min gamle strømforsyning ikke var et 4-pin atx stik, men jeg har senere fundet ud af at dette stik bare var et alternativ til de almindelige strømstik (dem man også kommer i drev, harddisken)
Jeg var ellers i zitech og snakke med nogen "eksperter" som var sikkre på det var motherboardet. godt jeg lige prøvede det andet.

Men tusinde tak for hjælpen

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 09-02-04 16:01

også til technet, som jo kom med det rigtige svar...

Godkendelse af svar
Fra : GunnerG

Dato : 09-02-04 16:02

mange tak for hjælpen, selvom det var det næstsidste jeg undersøgte.....

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-02-04 00:29

jeg vil lige sige at det var dette der fik mig til at foreslå det

Når jeg prøver at tænde computeren efter at have haft strømstikket ude, starter cpu- og grafikkort fanen kort, men stopper så igen

dvs. at det ikke får power nok fra psu

men det var da rart at du fik det løst.

Kommentar
Fra : GunnerG

Dato : 10-02-04 01:29

ja det var rigtig lækkert! og det kostede mig ik noget :)