/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
IP adresse?
Fra : food_life
Vist : 1157 gange
200 point
Dato : 26-12-03 12:17

Hvordan omdøbes en Ip adresse på en FTP server til et navn, eksempelvis "Waldemar"?

MVH

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 26-12-03 12:58
Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 26-12-03 13:09

Prøv også http://www.dyndns.dk

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 26-12-03 13:11

Du har sikkert brug for at gøre sådan at din ip fx kommer til at hedde etellerandet.etellerandet.dk fx xodeus.lir.dk. dette kan gøre helt gratis hos dyndns.dk. Det er den bedste og hurtigste dns service i danmark.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 26-12-03 13:24

xodeus og h_blunck
har ret det er det du skal bruge men jeg tilføjer lige et link mere

http://www.no-ip.com/
http://www.no-ip.com/services/page/free/dynamic/dns

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 26-12-03 13:51

Det du skal bruge er fx: at få din ip til at hedde: ditnavn.lir.dk
så skal du bruge http://www.dyndns.dk registrer dig der det er gratis og så hedder din ip det du valgte du ka vælge mellem 4 endelser

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 26-12-03 17:45

Hvis du køber et domænenavn (ca. 100,- kr. incl. 1. år registrering) kan du på gratisdns.dk opsætte din pegning og navne som du vil. Det bedste er selvfølgelig hvis du har en fast IP, men eller kan du bare ændre den på gratisdns.dk. når din udbyder gør det. Hvis i er flere der deler vis ftp, kan i så oprette forskellige pegninger for hver jeres ip. waldemar.voresftp.dk, oscar.voresftp.dk, henrik.voresftp.dk o.s.v

God fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 200 point
Dato : 26-12-03 22:45

Hej food_life,

jeg kan kun tilslutte mig de indlæg som allerede er her, for den praktiske sikring af at du slev kan få dig et godt navn på din FTP server.
Derudover, så har jeg engang skrevet lidt tekst om hvordan internet navne oversættes fra tekst til IP numre. Så den historie får du også lige.

-----
DNS server - sammenhæng mellem IP numre og servernavne
-----
Hver pc på internettet eller intranettet kendes ved sit IP nummer. Det er imidlertid besværligt at skulle huske disse IP numre når man vil se hvad der er på en pc eller web server. Det er så meget nemmere hvis man kan nøjes med at huske et navn, fx. www.3iii.dk eller www.jubii.dk eller "hans" eller "grethe" eller "mor" eller "far" eller.....

Der er derfor udviklet et system som kan sørge for at oversætte navne til ip numre. Systemet benytter forskellige kilder, fx. en bestemt fil på den lokale pc (filen hedder altid HOSTS) eller den kan benytte en DNS server.
For at benytte DNS systemet så skal din pc kende IP numeret på den nærmeste DNS server.

DNS systemet
---
Kender din pc ikke IP nummeret på den nærmeste DNS server, så vil den ikke være i stand til at finde web servere på internettet via navne. Det er derfor at de fleste internet udbydere oplyser et eller to DNS server IP numre når du åbner en internet opkaldskonto hos dem.

For at undgå at navne på alle internettes servere skal ligge på en enkelt pc, så "taler" nettets DNS servere med hinanden. DNS systemets navne er derudover delt op i led. Hvert led adskilles af . (punktum)

".dk" DNS serveren indeholder navne og ip numre på alle danske domæner, og især disse domæners DNS servere. Domænet "jubii.dk" styres (nov. '98) via DNS servere ns.jubii.dk med ip nummer130.227.186.3 derudover er der følgende to backup servere: ns2.jubii.dk 130.227.186.4 og ns.uni2.net 129.142.7.99

Min pc vil finde www.3iii.dk
---
Jeg bruger Tiscali som internet udbyder, Tiscali's DNS servere hedder 212.54.64.170 og .171 Så min pc sender forespørgsel til en af de servere.
Tiscalis servere spørger .dk DNS serveren hvem der er "autoritativ" DNS server for 3iii.dk domænet.
Enhver DNS server indeholder en liste over alle verdens Rod servere. Roden er teksten til højre i et internet hvan, fx .DK eller .COM eller .RU.
Nå, fra .DK serveren så får Tiscali's DNS server at vide at gratisDNS.dk er autoritativ DNS server for 3iii.dk domænet.
Så spørger Tiscalis's DNS server hvilket IP nummer www. serveren på 3iii.dk domænet. Denne information modtager Tiscali's DNS server, og gemmer den lige informationern hos sig selv i et minut eller en dag eller lignende. For det kunne jo godt være at du lige om lidt ville spørge om en side på www.3iii.dk serveren, og så er det lettest for Tiscali's DNS server hvis den allerede kender svaret.

Når Tiscali's DNS server har fået et svar fra gratisDNS.dk at IP nummeret på www.3iii.dk er IP nummer 213.237.14.195 så sendes denne besked videre til din pc, og din browser sender en forespørgsel af sted til http://213.237.14.195
Selv om du faktisk skrev "www.3iii.dk" i adresse vinduet på din browser.

Den aktivitet som jeg lige har beskrevet, det kaldes et DNS opslag.

Hvordan får du et DNS navn for din server?
-----
Som andre her har sagt, så skal du have en autoritativ DNS server til at kende dit domæne eller sub domæne.
Hvis du vil have et navn som fx. waldemar.dk, så skal du registrere WALDEMAR.dk dit domæne hos dk-hostmaster.dk Det koster kr. 75 om året at have sådan et navn.

Derefter skal du have en DNS server til at kende detaljerne omkring dit WALDEMAR.dk domæne. Det kan gøres gratis hos www.gratisDNS.dk. gratisDNs.dk kan også hjælpe dig med at få registerert WALDEMAR.dk hos dk-hostmaster, og så sikre at det kommer til at pege på dit IP nummer.

Hvordan får jeg et helt gratis internet navn?
----
Det gør du ved at registrere dig hos en af de mange dynamiske DNS servere som der er på internettet. Her er fx. nævnt dynDNS.dk.

Hos disse helt gratis servere kommer der imidlertid et navn ind mellem WALDEMAR og .DK, så din sever fx. kommer til at hedde WALDEMAR.DYNDNS.DK men det er jo heller ikke så ringe endda, for noget som er HELT gratis.

Hvad er mit IP nummer?
----
Det finder du ved at skrive IPCONFIG i en DOS boks på din pc. Nummeret må ikke begynde med 192.168.x.x eller 172.1-31.x.x og heller ikke 10.x.x.x Hvis det gør det, så er det fordi du er bag en NAT router, og så kan din pc ikke ses ude fra internettet.

Hvad nu hvis mit IP nummer skifter en gang i mellem?
----
Så skal du bruge en Dynamsik DNS service. Som fx. dynDNS.dk. Dette system er sat op sådan at du loader et lille stykke software på din pc, som taler med dynDNS.dk's server, som på denne måde kommer til at kende dit aktueller IP nummer. dynDNS.dk vil så straks koble fx. WALDEMAR.DYNDNS.DK sammen med det aktuelle IP nummer.

Det er således din egen pc som hele tiden oplyser det aktuelle IP nummer til DNS serveren, og du er hele tiden opdateret. Smart og nemt.

Hvad så når fx. Tiscali's DNS server "gemmer" sammenhængen mellem WALDEMAR.DYNDNS.DK og mit sidste IP nummer.
----
Hver autoritativ DNS server kan selv bestemme hvorlænge andre DNS servere skal gemme sammenhængen mellem et tekst navn og et IP nummer. Så dynamiske DNS servere er som regel sat til at sammenhængen kun skal gemmes i få sekunder eller få minutter. På den måde så kan højest tage et par minutter før alle verdens DNS servere svarer rigtigt på sammenhængen mellem fx. WALDEMAR.DYNDNS.DK og så det aktuelle IP nummer.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 27-12-03 07:29

Tak for svaret Per.Frederiksen.