/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opgradre Windows 8 til WIndows 10
Fra : poten
Vist : 442 gange
200 point
Dato : 29-03-21 12:43

Hvordan mon man kommer forbi en administratorkode på en Win 8 maskine.

Det er en enkemand som gerne vil have sin nu afdøde kones computer til køre igen.
Han kender desværre ikke admin koden da han egentlig aldrig har interesseret sig for computeren.

Jeg skal så se om jeg kan få den opgraderet til en win10 version.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-21 14:54

Du kan muligvis opgradere til Windows 10 med en opgraderings DVD.
Hvis det drejer sig om filer, billeder, osv kan det muligvis hentes via en linux boot cd.

Men men men - en personlig computer er jo personlig!!!!!!
Også en afdøds computer.

Jeg er altid meget forsigtig, med at "åbne adgang" til computere uden, at ejeren er tilstede.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-03-21 15:00

Ejeren er jo også ægtefælle til afdøde, og arver den dermed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-21 15:07

Ja ja Bille - men indholdet af data er jo personligt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-03-21 15:13

Der findes forskellige værktøjer der via en boot cd/DVD kan nulstille adgangskoder.
Hiren's Boot CD is an all-in-one bootable rescue disc solution that contains a load of useful Windows repair tools you'll want to have when you can no longer boot into your PC. Imagine issues like hard drive failure, virus infections, partitioning, password recovery, and data recovery.

https://www.hirensbootcd.org/hbcd-v152/

Du downloader .zip filen, og laver en boot disk eller en boot USB stick, og så er det ellers bare med at finde det rigtige wærktøj.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-03-21 15:18

PS: Alternativt kan du købe en speciel kabel, pille harddisken ud af maskinen, og så redde data over på en USB stick ved hjælp af en anden PC, og så blot ny installere en Windows 10.
Dette kabel kan evt. bruges:
https://www.proshop.dk/Controller/StarTechcom-USB-30-to-SATA-or-IDE-Hard-Drive-Adapter-Converter/2420063

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-03-21 20:17

Harddiske er sandsynligvis ikke krypteret...

Det allernemmeste er at flytte harddisken over i en anden computer og så læse det hele på D: drevet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-03-21 20:25

Citat
Det allernemmeste er at flytte harddisken over i en anden computer og så læse det hele på D: drevet.
Undtagen hvis der allerede er et DVD drev der har tildelt D, som drevbogstav. , så får den nok et andet.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 30-03-21 00:33

Citat
Jeg er altid meget forsigtig, med at "åbne adgang" til computere uden, at ejeren er tilstede.

Jeg vil betakke mig for at ejeren kommer tilstede...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-03-21 10:55

Jeg ville geninstallere computeren. Er enig i data er personlige.
Citat
Harddiske er sandsynligvis ikke krypteret...

Det allernemmeste er at flytte harddisken over i en anden computer og så læse det hele på D: drevet.

Hvis Windows er installeret med UEFI er harddisk låst til computerens hardware og derfor krypteret. Hvis Windows ikke er installeret med UEFI så jo så kan data tilgåes hvis den tilsluttes en anden computer.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 200 point
Dato : 30-03-21 11:21

Citat
Hvis Windows er installeret med UEFI er harddisk låst til computerens hardware og derfor krypteret. Hvis Windows ikke er installeret med UEFI så jo så kan data tilgåes hvis den tilsluttes en anden computer. dit citat her
.
Det er ikke helt rigtigt. Du kan både boote op på en USB eller anden harddisk.
Hvis du har en USB stick kan man også boote op på den og kopiere data fra harddisken over på et andet medie, så data kan tilgåes.

Godkendelse af svar
Fra : poten

Dato : 31-03-21 01:01

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Jeg lukker spørgsmålet igen da det viser sig computeren er for gammel til en opgradering.

Det er ikke fordi din besvarelse er bedre end nogen af de andre, men jeg synes ikke jeg bare vil annullere spørgsmålet da point jo alligevel er tabt (og de jo i bund og grund er ganske ubrugelige til noget som helst).