/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Stifinder.
Fra : Mosebaek
Vist : 392 gange
200 point
Dato : 09-02-21 13:28

Windows 10 Home. Ver. 2004.
Min pc har lige været igennem en laaaaang opdatering. Nu version 2004.
Det gik rimeligt godt, kun er der een ting der synlig er ændret, og som irriterer mig:

Jeg kan nu ikke flytte billeder i Stifinder med de vandrette pile, ude i siderne af skærmen.
Nu skal jeg klikke på dem, en for en. Det er da en tilbage skridt der vil noget.
Slidechow virker heller ikke. Nu står den bare og "glimter" på hvert billede, i stedet for at flytte til næste billede. En blokade et sted ???????

M.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-02-21 16:01

Kan du ikke uddybe spørgsmålet. Forstår ikke hvad du mener med "flytte billeder i Stifinder med de vandrette pile, ude i siderne af skærmen".

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-02-21 16:51

Jeg skulle nok i stedet skrive "næste" billede. Altså bare se billederne (filer) fra en ende af.
Bare fortsætte til næste billede, ved at klikke på vandret pil i højre side af skærmen.

Piletasterne på tastaturet, virker heller ikke længere. Det er i Stifinder, jeg mener.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-21 16:59

Flytte flere billeder eller filer på een gang.

Marker bill/fil med ctrl+markering
Højreklik på en af dem og vælg kopier
stil dig der de skal læsses af højreklik og vælg sæt ind.
er det ikke det du vil ??????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-21 17:11

Har du prøvet med tastaturets piltaster

Kommentar
Fra : webm

Dato : 09-02-21 18:28

Måske du mangler at opdatere til den nye version 20H2...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-02-21 18:41

Det er åbenbart svært at forklare. Jeg vil ikke flytte nogen billeder. De bliver liggende, i de mapper de nu ligger i.

Nu åbner jeg f.eks. dokument mappen. Der ligger bl.a. 10 nye billeder af vores barnebarn. Jeg vil se dem. Starter med nr.1. Vil så se nr.2 osv.osv. Her plejer jeg at kunne "bladre" videre i rækken, ved at klikke på "videre/næste" pilen i højre side af skærmen. Men nu virker det ikke mere.

Nu skal jeg lukke nr.1 ned når jeg har set den, inden jeg kan klikke nr.2 frem. Ret bøvlet.

Piletasterne på tataturet virker heller ikke i denne situation. (På andre måder er de normale). Har også prøvet med en kombination af CTRL, fn, og win tasterne, sammen med piletasterne.
Men nej. Der er noget der blokerer. Nok en justering, et eller andet sted, der har flyttes sig.

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-02-21 18:46

Du må huske forkert, sådan har Stifinder aldrig fungeret.

Det må være et andet program, du har brugt til det.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 09-02-21 19:42

Højreklik på billedet og gå ned i menuen og find 'Åbn med'

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-02-21 21:35

Citat
Du må huske forkert, sådan har Stifinder aldrig fungeret.

Jo, det har den i lang tid, i alt fald på min komputer.
Jeg havde også problemet, for et par år siden, efter en stor opdatering. Kan ikke huske hvordan, jeg klarede dette.

Citat
Højreklik på billedet og gå ned i menuen og find 'Åbn med'

Har prøvet, virker ikke.

Her er en link, som viser fejl i opdatering til winver 2004. Men da jeg ikke er stiv i det udenbys sprog, prøver jeg nok med en google oversættelse.
https://docs.microsoft.com/da-dk/windows/release-health/status-windows-10-2004

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-02-21 22:31

Mystikken breder sig:
Jeg har lige overført 8 billeder, fra mit foto kamera. Der virker det. Jeg kan f.eks. klikke på billede nr.4. Se den, og "bladre" frem og tilbage med tastatur pile og vandrette pile i siden af skærmen.
Men så snart jeg vil have billede nr. 9 frem, er der blokeret.

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-02-21 22:46

Det er ikke "mystik" - det viser blot, at det IKKE er Stifinder du bruger.

Kig op i øverste venstre hjørne, der plejer at stå, hvad programmet hedder.

Det er sikkert en eller anden billed browser, men absolut IKKE Windows Stifinder.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-02-21 23:32

Gå ind i fanen øverst til venstre og klik på "View" og dernæst på "Preview" - så kan du se billedet il højre på skærmen.

NB: Min windows version er engelsk...

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-02-21 01:29

Som allerede skrevet, højreklik på et billede og vælg åbn med eller hent dette.
https://support.microsoft.com/da-dk/office/hvor-er-picture-manager-58837c3e-34db-4904-95e8-4eca7b7c5730

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 10-02-21 11:42

Jeg tror det er appen billeder i windows du bruger - den vil nyere versioner af windows gerne have som default applikation til at åbne billeder. Kan evt installeres fra windows store

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-02-21 19:02

Jeg ville gerne have sendt et skærm billede, men jeg kan ikke logge ind på https://picee.dk/
Er der andre muligheder, af slagsen ??

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-02-21 22:52

Hurraeee!! Så kom forløsningen (bogstaveligt talt).
Jeg var inde og kigge i "Egenskaber for Dokumenter". Der prøvede jeg lidt med attributter, og så skete underet. Nu virker det igen.

Er slet ikke i tvivl om at det er Stifinder, jeg arbejder med. Iconer er nøjagtig det samme som her:

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/hvad-er-der-%C3%A6ndret-i-stifinder-ef370130-1cca-9dc5-e0df-2f7416fe1cb1

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-02-21 23:22

Det vil da være interessant at høre hvad du gjorde, for at se billeder i Stifinder, og vælge næste billede, så vi andre kan gøre det samme.

Det er ligeså meget for at få et bevis på, at det - virkelig - kan lade sig gøre.

At henvise til en ret ligegyldig artikel, der intet omtaler om det du havde behov for, er IKKE "bevis" nok.

Vi andre ville også gerne kunne det, du beskriver, du kan.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-02-21 10:20

Jeg vil gerne forklare hvordan jeg gjorde, men er jo ikke ligefrem den store ekspert.
Det var nærmest et skud i tågen, men var heldig at ramme skiven.

Jeg kan ikke forklare hvilken ver. jeg har af Stifinder, udover at jeg har brugt den i Win10 altid.
Efter sidste opdateringer, røg jeg ind i omtalte problem, ellers ingen ændringer i Stifinder.

Win10 2004. Operativ system Build 19041.746

I Stifinder markeret billede mappen. (Ændringer gælder også under mapper).
Helt øverst, til venstre på skærmen, er der et lille knap med et flueben. Klik > generelt > Avanceret. Her har jeg fjernet alle flueben.

Om det er grunden, ved jeg ikke. Men det gav da en ændring til det bedre.

M.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 11-02-21 11:42

I mappe med billeder
dobbeltklik på et billede
den åbner nu Microsoft billede program
nu bør der være synlige pile ca midt på højre side af skærmen
Tastataturet bør også kunne skifte billede

Hvis du højreklikker på et billede i stifinder er der flere muligheder for visning af billeder.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-02-21 14:51

Tak for svaret Eyvind. Selvom jeg var så heldig selv at finde løsningen, vil jeg ikke annulere mit spørgsmål, da jeg ved i har brugt tid på indlæg. Hvem skal jeg så acceptere???

Simpelt: Den der har skrevet flest indlæg, i min tråd. Nemlig Eyvind med 4. Tæt forfulgt af Bille1948 og webnoob, med hver 3. Såvidt jeg kan. Men tak til alle.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-21 19:12

Øh - hvornår skal vi se de uartige billeder.