/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hente Windows10 efter sletning (o.v.n.)
Fra : vith
Vist : 382 gange
500 point
Dato : 24-10-16 13:08

Efter at mit Windows10 ved en fejl blev slettet, gjorde o.v.n. opmærksom på, at jeg kunne downloade det igen.

o.v.n. - jeg har nu forsøgt at hente det, og det var godt nok længe om at installere, og da det var slut begyndte den at lede efter opdateringer. Det har den nu gjort siden i går aftes, og der står følgende i boksen:

Henter opdateringer
Dette kan tage et par minutter.
Søger efter opdateringer: 0%

Der sker tilsyneladende ikke noget som helst ... eller?

Kan jeg "bare" slukke computeren og håbe på det bedste?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 24-10-16 13:11

Den skal ikke stå så længe.
Prøv at genstart og prøv igen...
Det kan altså godt tænkes at du har en fejl på din HDD.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-16 13:28

Jeg ville også forsøge med en genstart og se om det løser problemet, efter gestart bør du gå i Indstillinger klikke på Opdatering og sikkerhed og igen klikke på Aktivering og der bør der se sådan ud:
http://peecee.dk/upload/view/462755/full
ellers kan det tyde på at du skal ud at købe en nøgle for at få en lovlig version som kan opdateres
Jeg skal på job lige om lidt men ser ind igen om du har fundet en løsning engang efter midnat.
Valgte du at hente opdateringer sammen med installationen?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-10-16 13:35

Tak, for svar

Jeg husker ikke at have valgt, at den skulle hente opdateringer. Som jeg husker det, trykkede jeg bare på download og så har den kørt siden.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-10-16 14:16

Har nu genstartet, men kan ikke finde noget, der hedder Opdatering og sikkerhed.

Er det i Kontrolpanel?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-10-16 14:20

Nå, ligesom jeg skulle lukke ned og vende tilbage i aften, så begyndte den at opdatere, og denne gang ser det anderledes ud:

Du må ikke slukke computeren eller tage stikket ud.
Installerer opdatering 1 af 223..

Spændende ... det tager nok lidt tid

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-10-16 23:09

Endelig blev den færdig og slukkede.

Så tændte jeg den igen (stadig windows 7) og nu konfigurerer den opdateringer fra Windows Update.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-10-16 00:02

3 gange har den konfigureret og er stadig i windows 7, som ikke har den fane forneden med indstillinger.

Hvor finder jeg indstillinger?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-16 01:13

Indstillinger er i Windows 10 i Windows 7 tror jeg du skal lede i Kontrolpanel
Citat
3 gange har den konfigureret og er stadig i windows 7
vil det sige at ikke har Windows 10 endnu?
Valgte du at formatere C drevet i starten af installationen ? Det sletter alle dine filer men du har jo din backup til at hente dem ind igen.
Jeg ville formatere harddisken inden jeg installerede (det kan du med Parted Magic som du har på en CD) så jeg var sikker på at tidligere styresystemer i kom i vejen, måske også dele harddisken i 2, en til C drev og en til at gemme filer på, så ville du ikke stå med skægget i postkassen næste gang der er bøvl men Windows men først når harddisken engang ikke kan mere, husk backup regelmæssig i tilfælde af at harddisken bryder sammen
Brænd den Windows 10 du har hentet på en DVD og lad computeren starte fra denne DVD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-16 09:11

Citat
Brænd den Windows 10 du har hentet på en DVD og lad computeren starte fra denne DVD

Jeg mener at den DVD skal starte inde fra win7 så den kan køre som en opgradering.

Jeg håber du har hentet / kopieret hvad der skulle hentes inden du leger med win 10
Det er netop win 10's store opdatering som kan lave ballade.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-10-16 11:05

Jeg har stadig ikke windows 10 - kan i hvert fald ikke finde den.

Mener ikke, jeg valgte at formatere noget, og alle de filer vi fandt og som blev installeret, er der stadig.

Jeg kan ikke brænde den windows 10, jeg har hentet, for jeg kan ikke finde den.

Jeg ved ikke, om jeg orker at bruge mere energi på den computer. Nu har jeg brugt en uge på den og den bliver vist aldrig rigtig god igen. Så jeg tror, jeg vil pakke den væk og koncentrere mig om at få den nye computer op at køre i stedet. Og jeg har jo lagt alle mine filer, som vi fandt, på en ekstern harddisk, så dem skal jeg bare flytte over på den nye.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-16 12:07

Citat
Jeg ved ikke, om jeg orker at bruge mere energi på den computer
det er dit valg men det burde kunne lade sig gøre at få Windows 10 på computeren igen gratis, det afgørende er at Windows har været på computeren og været aktiveret mens du har været logget på med din Microsoft konto, så kan Microsoft se at den har været der og Windows bliver automatisk aktiveret når du logger på med samme Microsoft konto igen, ingen nøgle skal indtastes det går helt automatisk.
På min computer blev Windows installeret på en helt ny SSD disk den harddisk som den opgraderede Windows 10 var på sad slet ikke i computeren
Citat
Jeg kan ikke brænde den windows 10, jeg har hentet, for jeg kan ikke finde den.
du har sikkert valgt at opgradere da du hentede, der var 2 muligheder den anden var at gemme en ISO fil som du bagefter kunne brænde, hvis du orker så hent igen og vælg at gemme

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-10-16 12:55

Ha ha, ja, jeg løb vist lige tør for tålmodighed

Jeg har ikke selv valgt at opgradere til windows 10 - det var noget den bare pludselig gjorde helt af sig selv. Jeg har derfor ikke haft nogle valg - overhovedet.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-10-16 17:36

... og til det sidste du skrev - nej, jeg valgte ikke at opgradere, det gjorde den selv ... hele 3 gange!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-10-16 10:39

Jeg prøver lige igen om jeg kan installere windows 10.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-10-16 11:38

o.v.n. - du skriver, at jeg skal gemme som ISO fil, er det dette valg, du mener:

- opret installationsmedier til en anden computer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-16 13:38

Ja så bliver det til en iso fil, som du kan brænde med dit fine nye brænderprogram.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-10-16 13:55

Okay, anede bare ikke hvad en ISO-fil er.

I mellemtiden har jeg så (igen) klikket på det forkerte valg og sat den til at opgradere, hvilken den har gjort, dvs. den har downloadet windows 10, oprettet windows10-medie, forberedt og nu står den og søger opdateringer. Det har den gjort over en time nu og er ikke kommet videre.

Det der "oprettet windows10-medie" .... er det det samme som en ISO-fil?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-16 14:02

Ja og den ligger i stifinder under computer næsten under dokumenter og i en mappe der kan hedde hentede filer eller download eller overførsler eller noget i den retning.

Når du vil brænde den så start brænderprogrammet og vælg brænd iso fil - og så "gennemse" og find din isofil ..............åbn

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-10-16 14:09

Kan det være den der hedder MediaCreationTool - der ligger 2 fra i dag, (1) og (2) fra hhv. kl 10:55 og 11:06 ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-16 19:23
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-16 19:40

Hov jeg glemte lige - ja det er en af dem du skal bruge.

Under hentede filer har de nok også efternavnet > .iso <

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-10-16 19:59

Tak, jeg prøvede et af de link, du henviser til, som fik mig til at dobbeltklikke på min MediaCreationTool-fil i stifinder.

Så kom der forskellige bokse op, som jeg klikkede på og senest kunne jeg vælge
Opret installationsmedier til en anden computer
og
(hvilket medie vil du bruge)
ISO-fil

Det gemte den så i Dokumenter, og nu er den ved at downloade windows 10.

Samtidig kører det andet i baggrunden, hvor den står og leder efter opdateringer, men ikke finder nogen (0 %)

Er jeg på rette spor?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-10-16 21:45

... og nu har jeg brændt en DVD med CDBurnerXP så jeg har den ISO-fil, der blev gemt under dokumenter på DVD'en.

Det andet i baggrunden stod stadig på 0 %, så jeg lukkede boksen på krydset oppe i højre hjørne, hvilket bare fik en ny boks op med teksten: "Installationsprogrammet rydder op, før det lukkes."
Så nu står det og kører.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-16 23:49

Altså hvis det er win 7 maskinen som du/vi genoprettede.

Så kan der ligge en opgraderings ordre som den så nu er i gang med at udføre.

For nogle uger siden genoprettede jeg en HP bærbar til oprindelig win 8.1
Den var opgraderet til win 10 (med tilladelse)
Det tog ca 8 timer inden den var rullet helt ind ved hjælp af DVD fra HP.
Opdatering bagefter tog over 5 timer
Senere opgraderede den selv til win 10 igen og med opdateringer tog det 12 timer.
Og så lidt opdateringer - bl.a. den store jubilæums udgave. 3 timer.

Jeg har ellers en meget god internet forbindelse.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-10-16 00:28

Ja, det er win 7 maskinen, den syge, som jeg sidder og bøvler med.

Rart at vide, at det også har taget mange timer for dig, for jeg var da lige ved at tro, at det var mig, der gjorde noget forkert.

Nu har jeg i det mindste fået geninstalleret Office 2010 og driver til printeren.

Og nu installerer den opdateringer igen-igen. Men det er stadig win 7. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal bære mig ad med at få win 10 igen. Har nu downloadet det 3 gange - uden resultat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-16 00:35

Det du har downloaded er vel en iso fil som du har brændt på en DVD

Denne DVD skal bruges til at opgradere til win 10..........men så falder din office 2010 af igen ........................måske.

Måske laver du for mange ting på een gang.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-10-16 00:49

Ja, jeg har brændt en ISO-fil, men jeg troede også at jeg havde downloadet win 10 direkte til computeren. Men det kan man måske ikke?
Kan man kun gøre det med ISO-filen???

Ja, jeg har nok gang i lidt rigeligt, men ellers bliver jeg jo aldrig færdig. Jeg har jo også den nye computer, der skal klargøres på et tidspunkt.

Jeg håber ikke min Office falder ud igen, for jeg har vist ikke flere. Jeg købte i sin tid 3, og u har jeg brugt mindst 2, muligvis 3.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 29-10-16 14:22

Du kan prøve...............................altså når den er færdig med at opdatere.

At starte computeren op, og lige vente til den er helt klar.

Læg DVD i og luk skuffen
Gå i stifinder og find setup og klik på den
På et tidspunkt får du et valg.......................vælg opgrader
Og vælg så at bibeholde dine filer og indstillinger.

På et tidspunkt forlanger den en kode..............................vælg spring over.
Windows har sikkert noteret at den maskine og den udgave af win7 - har været opgraderet før.
Så aktiveringen bør ske af sig selv.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-16 12:26

Jeg har nu haft bøvl med win 10 på den nye pc, så jeg har ikke lige mod på at installere det på den gamle lige nu, men jeg har - takket være jeres uvurderlige hjælp - fået lavet en DVD, så jeg kan installere det senere. Tak for det

Lige nu føler jeg mig mest tryg ved at have både win 7 og win 10, så hvis det er ballade med det ene, kan jeg bruge det andet.

Jeg synes, at både Eyvind og o.v.n. har hjulpet meget, så I får begge point. Eyvind får her og o.v.n. i ny tråd.

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 01-11-16 12:27

1.000 tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-16 18:29

Selv tak - men du mangler faktisk at sige tak til en til..........................nemlig dig selv, især fordi du ikke gav op.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-16 20:50

Ha ha, det har du da ret .... så nu har jeg lige bestilt en pakke til mig selv som belønning

Men det er nu ikke så let at smide håndklædet i ringen, når man har så velkvalificerede og tålmodige hjælpere