/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvilke saltkonc. bedst ved kartoflevask?
Fra : boyelauritzen
Vist : 562 gange
100 point
Dato : 05-09-16 11:48

Når ny kartofle lægges i blød - i timer før -, for let af få tør jord vasket af kartoffel, spørger jeg:

Hvilken saltkoncentration er bedst for kartoflen når den ligger i blød i flere timer.

Er mit gæt rigtigt?
At det er bedst at have samme saltkoncentration i vaskevand som i kartofle, så kartoffel hverken suge eller afgiver vand?

Hvilke saltbalance har en normal kartoffel.

Hvor meget salt bør jeg tilsættes 1 liter vaskevand?

Gælder samme salt forhold ved kogning af kartofler, der ønskes fast?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-09-16 13:22

Hmm. kender ikke det nøjagtige tal for ppm salt for kartoffel rens- og klargøring?

..men jeg kan huske at skubning i baljer med skurebørste af nye kartofler om sommeren ..og om efteråret, som dreng på feriekoloni, foregik i brakvand hentet direkte fra Isefjorden ud for Rendebæk.

Saltkoncentrationen har vel svaret til en spsk. groft salt pr. 5 liter ..eller lidt mindre?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-16 14:19

Hvis kartoflen har en hel skræl beskytter den jo godt for indtrængning af saltvand, og så er det ret ligegyldigt om du kommer salt i vandet. Det samme gælder ved kogning af kartofler med skræl. Det er omsonst at komme salt i kogevandet.

Men hvis skallen er brudt eller de bliver skrællet vil ca 1,5 % gibe osmotisk balance . det vil sige ca 15 g salt pr liter vand.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-16 17:18

Jo, selvfølgelig skal der salt i kogevandet,
min mor brugte en håndfuld til en stor gryde med kartofler til 7-8 personer.

Men vi er ikke så mange mere, min kone bruger en kvart teske til 3 kartofler.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-09-16 18:43

Nu spørger du om salt i iblødsætningsvandet til nye kartofler? Det har jeg i de snart 50 år jeg har lavet mad aldrig hørt om!

Jeg smider de nye kartofler i en gryde med postevand, skraber dem med en krum urtekniv, og koger dem i vand med salt!

Er der mange kartofler/gæster, kan en lokumsbørste (ubrugt til andet end kartofler) monteret på en boremaskine gøre underværker i en spand med vand og kartofler

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-09-16 08:42

Du kan høre hvor lidt hold der er i folks nedarvede forestillinge .
En nævefuld til en stor gryde. Det er der jo ingen der aner hvor meget er.

Der er heller ingen ide om formålet.

Hele osmosesagen hænger jo netop sammen med at salt ikke trænger ind i celleerne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-16 09:31

Jeg har aldrig brugt iblødsætning.
Desuden piller jeg langt de fleste efter kogningen, også i den sene sæson for sidste års kartofler inden de nye kommer.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-09-16 10:24

Citat
Desuden piller jeg langt de fleste efter kogningen, også i den sene sæson for sidste års kartofler inden de nye kommer.

Præcis det samme her - skrællede kartofler er da synd og skam
(medmindre de skal bruges til mos).

Salt har i øvrigt ingen indflydelse på om kartoflen er/bliver fast eller ej det er sorten der bestemmer det.

F.eks. køber jeg (helst ikke) andre end sorten FOLVA, den er nemlig kogefast, hvorimod SAVA er mere melet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-16 12:13

Og så et sparetrick.
Vandet kommer hurtigere i kog hvis man venter med at komme salt i.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-16 13:51

Min kone ryster på hovedet og har tilbudt at koge kartofler uden salt,
så jeg kan smage, at de mangler salt.

Iblødsætning med eller uden salt bruger vi ikke og kan ikke se formålet med det,
med mindre der er urenheder eller skadedyr, der skal væk, inden de koges.

Det bedste jeg husker var, når vi skrubbede de nye karlofter hjemme gårdspladsen,
i truget hvor vi også vaskende mejeri spande, med en kar rub.

De små sand jords kartofler løb over kanten af truget og trillede hen over de toppede brosten,
men de smagte himmelsk, selvfølgelig kogt med lidt salt.

Og ja, saltvand koger senere end fersk vand, men ikke den store forskel,
og så aftager effekten vel og der skal bruges mere salt?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-16 15:32

Citat
Det bedste jeg husker var, når vi skrubbede de nye karlofter hjemme gårdspladsen,
i truget hvor vi også vaskende mejeri spande, med en kar rub.

Pragtfulde tider, min mor brugte en zinkspand, dengang var en gulvskrubbe også mindre i hovedet.
Så fik hun afreageret og vi unger havde fred den næste time.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-09-16 15:53

Kartoflens ydre skal er det der hedder en semipermeabel membran, dvs vand kan sive igennem, men salt kan ikke (større molekyler), det kaldes osmose.

Så når du lægger en kartoffel i saltvand, vil noget af vandet i kartoflen sive ud i det salte vand, du kan jo prøve at veje en kartoffel før og efter.

Om det er en fordel eller en ulempe for smag eller kogetid har jeg ingen anelse om, som nævnt tidligere har jeg aldrig prøvet.

En nem måde at se en semipermeabel membran i funktion er at smide et par rosiner i helt almindeligt vand, rosinen har masser af sukker i sig, vandet sider langsomt ind i rosinen der vokser sig næsten rund. Det virker også fint med vingummi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-16 16:42

Mon ikke den semipermeabel e membran nedbrydes under kogning?

Ellers har både min mor og mine to koner misbrugt meget salt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-16 18:32

Hvorfor mon denne membran beskyttelse?

Kartoflen kom jo oprindelig fra Amerika,
mon det også gælder for andre rodfrugter??

Måske for kålrabi, sukkerroer har jo sikkert nok beskyttelse, ligesom søde bær???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-09-16 21:09

Semipermeable membraner er overalt, hvor der er liv.

Cellevæggene i vores, og andre dyrs celler, er som regel SP-membraner

http://denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Fysisk_kemi_og_fysisk_elektrokemi/osmose

Hvis man lagde en rå agurk i en koncentreret saltopløsning, ville den stakkels agurk sikkert hurtigt ligne den "der ikke blev syltet i Heidelberg eddike"

Jeg lægger ofte bær, valnødder, planter mv i sprit (slavevodka), der sker også en gavnlig osmose, for øjeblikket er søndagsmorgenbitteren slåen, høstet i 1990!

Vores sommerhusnabo, der har været meget large i forbindelse med en ombygning for tæt ved skel, fik en klitrosesnaps, lavet af deres egne klitroser, som tak, alle er glade

Og nu er det snart havtorn, der skal på flaske!

Undskyld, det lyder som om det er langt udenfor skiven, men det er altsammen praktisk (og velsmagende) brug af SP-membraner

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-16 21:13

Citat
Ellers har både min mor og mine to koner misbrugt meget salt.

Ach, det er vel en refleks at man bare stikker en hånd ned i saltkarret, til den pris betyder det ikke noget hvis det ikke trænger ind.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-16 07:28

Citat
Og nu er det snart havtorn, der skal på flaske!

Og det smager hammer godt, min svoger bruger dog vodka.
Jeg har købt det som kryddereddike.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-16 20:04

Altså, det nytter ikke at lægge u beskadige kartofler til skylning i saltvand inden kogning,

jeg er sikker på at den semipermeable beskyttelse ophører under kogningen,
ellers et par gode råd:

Halver kartoflerne, lav kartoffelbåde, pomme frites eller kartoffelmos....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-09-16 12:39

Teori er godt, empiri er bedre!

Så jeg har lavet er praktisk forsøg, 2 rensede, fejlfri kartofler med ubrudt skræl kom 7 timer i en mættet saltlage.

Som forventet er lidt vand trukket ud gennem skallen. Inden de kom i lagen vejede de hhv. 123 og 114 gram, og lå på bunden, efter 118 og 112, og de flød!

Derefter er de begge blevet kogt i vand med en spsk salt, den ene med intakt skal, den anden prikket ihærdigt med en gaffel. Efter kogning 116 og 109 gram.

Efter de var kølet lidt af smagte jeg på dem, begge virkede usaltede, men med en klat smør og lidt salt var de fine.

Så for mig er svaret, der er ingen grund til at hælde salt i iblødsætningsvand, og skal kartofler smagge lidt af salt efter kogning skal de pilles/skrælles!

Mens kartoflerne lå i lage, var jeg en tur ude ved kunstmuseet Arken, hvis man kører ligefrem i stedet for at se på kunst kommer man til en grus-plads, der er masser af gule havtorn!

Den nemmeste plukning er at brække/klippe grene af, smide dem i fryseren og rasle bærrene fri.

Der er også masser af slåen, jeg tog nogle få, skal smage på dem om en uges tid for at finde ud af om de er gode.

Slåen skal have frost for at tage bitterheden, og inden den naturlige frost kommer har fuglene ædt de fleste.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-16 14:07

>116 og 109 gram.

ikke så mærkeligt at varme kartofler vejer lidt mindre end kolde,
vandet udvider sig jo, nok lidt mere end de små vægt tab,
og sandsynligvis er en del af vægttabet fra det udvidede vand erstattet af salt.

Ellers har milioner af husmødre gennem generationer dummet sig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-16 15:24

Supplerende,
den lille forskel i vægttab på den hele og prikkede kartoffel efter kogning,
viser jo at den semipermeabel effekt nedbrydes/reduceres ved kogning.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 17-09-16 20:53

Jeg er vild med den drejning opslaget har fået og venter spændt på, nogen vil udføre videnskabelige forsøg på min opvask.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 05-11-16 20:51

Tak for svaret transor.