/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Vil skitse forbedre akustikken i lokale?
Fra : boyelauritzen
Vist : 338 gange
200 point
Dato : 21-02-16 14:00

Vil mit forslag til opsætning af plade - lodret ned fra loft - evt. kunne forbedre akustikken i Madtapperiet’s baglokalet, Brogade 13, Svendborg?

Forslag til bedre strategi modtages med glæde.

Og som skitseret på foto: www.flickr.com/photos/28886776@N02/24871731220/in/dateposted/

Andet foto er som lokale ser ud d. 20160219_193309

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-02-16 14:11

Det er meget normalt med en dårlig akustik i rum med højt til loftet og det afhjælpes bedst ved at tilføre nogle bløde elementer i rummet.
Noget af det mest effektive er gulvtæpper, men det er nok ikke særlig praktisk mht rengøring.
Jeg har været med til at sætte lydbafler op i flere lokaler, men de har en begrænset effekt.
Men måske kan du sætte bløde plader op på de hvide felter i loftet og dermed reducere problemet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-02-16 14:24

Nej, gipsplade hjælper absolut intet.
Du skal ud i noget der, dæmper der hvor lyden reflekteres fra. Eller noget der bryder eller kaster lyden andre forlængede veje gennem rummet.

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 21-02-16 14:44

efter min bedste overbevisning ville en troldtekt plade kunne gøre det du søger fordi den har ikke en jævn flade så den vil dæmpe lyden

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-02-16 19:22

Jeg har i mit kælderlokale (50kvm), som vi bruger til øvelokale for mæssingblæsere, opsat Rockfonplader på et område(ca. 2kvm) midt på betonloftet, og de gjorde at vi kunne spille dernede, det var umuligt før. "Betonloftet er et spændbetondæk"

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-02-16 08:19

Hej spiren / www.kandu.dk/Spg175729.aspx

Tak for dit svar.
”Troldtekt” lyder som produktet der løser opgaven.

Så er det blot bedste placering.

Hvis den dårlige akustik skyldes effekt som på “whispering gallery St Paul's Cathedral London”, bør pladerne eller lign produkt pladsers helt op til loft i de tre (3) lyskasser.

NB: ”Troldtekt” Loftplade dimension er 25x600x1200mm.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-02-16 09:02

Nemlig Spiren, det er det eneste produkt, jeg kender næst efter æggebakker

Du kontakter blot http://www.troldtekt.dk/Om-os/Kontakt/Marketing#ATHS

http://www.troldtekt.dk/#ATHS

http://www.troldtekt.dk/Produkter/Troldtekt-akustik#ATHS

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 22-02-16 09:07

de behøver såmænd ikke være placeret oppe på lys kasserne de kan også sættes på på selveste loftet

det klar du vil få den aller bedste virkning ved og ligge troldtekt på hele loftet (dog ikke ved vinduerne)/ovenlys

ved ikke helt hvad du forventer og bruge på projektet men troldtekt vil gøre jobbet for dig god arbejds lyst

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-02-16 10:59

Hej Spiren

Tak for link til http://www.troldtekt.dk/

Læsning kan ikke bidrage til, at ændre min opfattelse - Spiren jeg tror ikke at du har ret mht. at placering af pladerne ikke kan forbedre lydisoleringen graden væsentligt med samme materiale forbrug.

Lydens hastighed = frekvensen * bølgelængden: 343 m/s = 500 Hz * 0,69 m.

Tæt på en hånd lufttæt plade bevæger lydbølgerne (luften) sig ikke, og lydisoleringmateriale i de første centimeter har kun betydning for diskant tonerne, hvor en 1/4 bølgelængden er sammenlignelig med lydisoleringsmateriale tykkelse.

Den optimale placering - af de lydabsorberende plader - må være at midten er en kvart (1/4) bølgelængde fra hårdt loft: dvs. 18 cm for 500 Hz tone.

Eller lad mig blive klogere

Kommentar
Fra : spiren

Dato : 22-02-16 11:17

Citat
Hej Spiren

Tak for link til http://www.troldtekt.dk/

Læsning kan ikke bidrage til, at ændre min opfattelse - Spiren jeg tror ikke at du har ret mht. at placering af pladerne ikke kan forbedre lydisoleringen graden væsentligt med samme materiale forbrug.

Lydens hastighed = frekvensen * bølgelængden: 343 m/s = 500 Hz * 0,69 m.

Tæt på en hånd lufttæt plade bevæger lydbølgerne (luften) sig ikke, og lydisoleringmateriale i de første centimeter har kun betydning for diskant tonerne, hvor en 1/4 bølgelængden er sammenlignelig med lydisoleringsmateriale tykkelse.

Den optimale placering - af de lydabsorberende plader - må være at midten er en kvart (1/4) bølgelængde fra hårdt loft: dvs. 18 cm for 500 Hz tone.

Eller lad mig blive klogere

hold da op du har sku styr på det der så meget kender jeg slet ikke til det med toner og Hz. men lader til du ved hvad der skal gøres. og ja muligt jeg har taget fejl det jeg ked hvis jeg har ledt dig på vildspor. undskyld !

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-02-16 11:45

Hej Spiren

Tak for dine svar.
Du leder mig ikke på vildspor.

Jeg kan teorierne, men når jeg spørger, er det for, at blive udfordret på om min teoretiske indsigt også holder i praksis, og dit link på produktets hjemmeside - med kurser - og producent der kan spørges - er jeg glad for.

God dag

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-16 14:22

Svaret kunne også være 'pink-noise'. Altså et aktivt akustisk feed-back system som via højttalere sender lyden tilbage i modfase, men det er vist en temmelig kostbar løsning.

Søg evt. professionel hjælp her: http://www.vmacoustics.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 20-04-16 07:38

Eksisterende loftplader er netop anbefalede ”Troldtekt” Loftplade.

Nu er spørgsmålet i hvilken grad effekt er ødelagt af maling ?

På forhånd tak