/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Sikkerhedskopi
Fra : Troldepige
Vist : 643 gange
200 point
Dato : 12-12-15 12:19

Knægten har købt en bærbar pc ( http://kandu.dk/spg175135.aspx ), i morgen kommer hans far og hjælper med at få den igang.
Bl.a. skal der jo laves en sikkerhedskopi af systemet, til dette formål har jeg et usb-stik på 32GB.

Far'en har mange gange lavet sikkerhedskopier til nye pc'er med windows xp og - 7, men det har været på skiver, og han er lidt usikker på hvordan det gøres når det er windows 8.1 og på usb-stik.

Jeg kan forstå på ham, at han mener der kan være forskel på, om det er windows 8.1 eller windows 8.3

Findes der en idiotsikker vejledning på nettet, eller er der én der kan lave en vejledning?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-15 13:41

Hvis det er Windows sikkerhedskopi, så burde den selv kunne finde drevet/ne (usb) - altså gem på, når den går igang.

Ellers brug Aomei, der kan du gemme hvor det passer dig

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-15 13:55

Er usb sticken stor nok? sidst jeg tog en backup af min win7, fyldte den knap 50GB - men det var så også med en hel del programmer installeret.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-12-15 14:57

Jeg ved ikke om det kan gøres på USB, men det skulle næsten være mærkeligt da man i dag sælger PC'ere uden CD/DVD-drev. Ellers plejer det at foregå med et bestemt program som man blot starter hvorefter det hele foregår automatisk. Man skal blot gøre som der står på skærmen.

Det den så tager en kopi af er en skjult partition på disken som kan bruges til at genetablere maskinen fuldstændigt som da den blev købt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-12-15 15:04

Læs foresten vejledningen til den systembackup, for på min egen maskine er der reelt tale om en flytning, d.v.s. af filerne slettes fra den skjulte partition. På min maskine (Windows 7) er hele partitionen på 12 GB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-15 17:35

En ny win8 / 8.1 fylder ikke mere end 32 GB Husk den bliver pakket lidt sammen.

Min egen win8.1 hvor der er lagt lidt forskelligt ind.....................fylder 15 GB ( med Aomei)

Aomei er gratis og med det hentede program laves der så en CD som kan boote maskinen op og laver en backup.

Jeg tror godt en en backup lavet af win 8.1 selv - ikke fylder mere end 32 GB.
Læs vejledningen grundigt og .....................langsomt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-15 18:19

Min Win7 kan finde min 16GB ´pind´, så må 8 også kunne:
http://peecee.dk/upload/view/455395
Citat
En ny win8 / 8.1 fylder ikke mere end 32 GB Husk den bliver pakket lidt sammen.

Min nuværende 7 er også mange år gammel, og med diverse opdateringer og nogle ´tunge´ programmer ryger der hurtigt lidt plads

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-15 18:21

Så forresten at den også kan gemme på Netværk, om det er en fordel ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-12-15 20:14

Citat
Hvis det er Windows sikkerhedskopi, så burde den selv kunne finde drevet/ne (usb) - altså gem på, når den går igang.

Citat
Ellers plejer det at foregå med et bestemt program som man blot starter hvorefter det hele foregår automatisk. Man skal blot gøre som der står på skærmen.

Det vil altså sige, at man blot skal følge instruktionen, som kommer frem på skærmen. Dejligt.

Citat
Det den så tager en kopi af er en skjult partition på disken som kan bruges til at genetablere maskinen fuldstændigt som da den blev købt.

Lige præcis det der er tanken.

Citat
Læs foresten vejledningen til den systembackup,

Ska' nok.

Citat
En ny win8 / 8.1 fylder ikke mere end 32 GB Husk den bliver pakket lidt sammen.

Tak, det har jeg også fået opfattelse af.

Citat
Læs vejledningen grundigt og .....................langsomt.

Det skal jeg/vi nok.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-15 16:40

I vejledningen, som følger med pc'en står der INTET om hvordan man laver en genoprettelsesdisk.

Far'en havde så købt en bog om hvordan man bruger windows 8.1, og umiddelbart så det ganske forståeligt ud, men, i bogen står der at man skal gå ind i kontrolpanel og søge på genoprettelse, det fik vi ikke meget ud af.

Så jeg begyndte at søge efter en løsning på min stationære, og fandt denne vejledning https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiK38GAktnJAhVDjCwKHWghDJ8QtwIIJDAB&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DW3zJkgbCBtM&usg=AFQjCNHuV8YSIe_fhM3oB3VoDCfPBCUUOA&sig2=zlg7egl3144MIdHzJK2Byw og det ser ud til at fungere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-12-15 17:17

Det lyder meget mærkeligt at der ikke står noget om det i manualen, for det gør der til mine maskiner.

Nu har jeg p.t. ikke lyd på min PC, men jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved at han undlader at sætte flueben i at kopiere recoverypartitionen og at den kun kræver et USB-drev på 256 MB, men jeg formoder at der er en god forklaring.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-15 19:31

Citat
Det lyder meget mærkeligt at der ikke står noget om det i manualen, for det gør der til mine maskiner.

For ca. 5 år siden, da jeg fik min stationære, da fulgte der en tyk bog med, men da min datter købte bærbar for et års tid siden, og da deres far købte bærbar for nogle måneder siden, og nu min søns, da har der kun fulgt et stort stykke papir med, hvor der på den ene side er "Setup instructions", som viser 3 steps, sæt batteri i, forbind til stikkontakt, tænd for pc'en. På samme side er der "Locate system information" , "Software terms", "Limited Warranty", alt på 5 forsk. sprog, til sammen fylder det ca. et a4-ark. Så er der en "Quick tour/kort beskrivelse", det er sådan en med en masse tal på, hvor hvert tal henviser til en bestemt del på pc'en.
Så er der en side med "Navigating the windows start screen". Der er sørme også et kapitel om "Shut down your computer.

Størrelsen på papiret er vel lige godt 50 cm på den ene led og godt 30 cm på den anden led.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-15 20:01
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-15 20:04

En memorystick på 256 MB er kun til at boote og komme ind til win 8.1

Selve styresystemet ligger i recovery og fylder meget mere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-15 21:12

Citat
En memorystick på 256 MB er kun til at boote og komme ind til win 8.1

Selve styresystemet ligger i recovery og fylder meget mere.

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, måske fordi jeg er gået lidt død.

Usb-stikket er på 32 GB, da sikkerhedskopien var lavet var der ca. 8 GB ledig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-15 21:15

Citat
Nu har jeg p.t. ikke lyd på min PC, men jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved at han undlader at sætte flueben i at kopiere recoverypartitionen og at den kun kræver et USB-drev på 256 MB, men jeg formoder at der er en god forklaring.

Det var jo sådan du skrev

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-12-15 21:27

Citat
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, måske fordi jeg er gået lidt død.

Usb-stikket er på 32 GB, da sikkerhedskopien var lavet var der ca. 8 GB ledig.

Hvis du satte fluebed i at den skulle kopiere recovery-partitionen så lyder det rigtigt nok. For det skal nok passe at det hele fylder 24 GB.

@Eyvind:
Citat
Nu har jeg p.t. ikke lyd på min PC, men jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved at han undlader at sætte flueben i at kopiere recoverypartitionen og at den kun kræver et USB-drev på 256 MB, men jeg formoder at der er en god forklaring.

Det var jo sådan du skrev

Ja, det er korrekt. For det er helt tydeligt at der bliver sagt nogle ting i den video, men det kunne jeg altså ikke høre p.g.a. den manglende lyd.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-12-15 21:55

Jeg kigger på det i morgen, er vist for træt nu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-15 01:04

Jeg kan se at det er en HP computer, hvorfor så ikke bruge HP utility center til at oprette gendannelses medie?
Den er altid installeret på en HP computer og vist på proceslinjen, hos mig er den rund og hvid med sort hp bogstaver, klik på ikonen og klik på HP recovery manager i menuen Jeg vil foretage sikkerhedsopgaver klikker du på den øverste Oprettelse af gendannelses medier,
resten går næsten helt af sig selv, prøv det er slet ikke svært og jeg har prøvet at starte på den usb stik som jeg oprettede, men jeg må indrømme at jeg ikke har kørt gendannelse kun forsøgt at starte fra usb stik og det virker, du må kun oprette ET sæt gendannelses medier af en eller anden mystisk grund.
Jeg vil forslå at opgradere til Windows 10 og så oprette gendannelses medier når der er gået nogle dage og computeren er velkørende og fuld opdateret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-15 01:11

Med Windows 10 er det let at bruge Windows 7 sikkerhedskopiering hvis du foretrække det, den mulighed forsvandt vist i Windows 8.1 eller jeg kunne ikke finde den efter opgradering fra 8 til 8.1

Kontrolpanel> System og sikkerhed> klik på Sikkerhedskopiering og genoprettelse (Windows 7)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-15 10:04

Ovn - som jeg husker det, vil sønnen ikke have win 10...............så derfor er det backup af win 8.1 der skal bruges.

En god vejledning på backup af win 8.1 til en HP maskine ville være godt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-15 11:00

Citat
du må kun oprette ET sæt gendannelses medier af en eller anden mystisk grund.

Ja så er vi tilbage ved det jeg sagde omkring det at man på nogle maskiner sletter genoprettelsespartitionen når man har kopieret den ud. Det er netop også en HP-maskine jeg har, og jeg har selv oplevet dette. Jeg lavede et sådant kopi lige efter at jeg havde købt maskinen, og afprøvede skiverne ved at lade dem genoprette systemet, og vupti, så var genoprettelsespartitionen tilbage igen, og det ville igen være muligt at lave et nyt kopi.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-12-15 11:53

Citat
Hvis du satte fluebed i at den skulle kopiere recovery-partitionen så lyder det rigtigt nok. For det skal nok passe at det hele fylder 24 GB.

Det mener jeg, at vi gjorde, men jeg kan godt komme i tvivl.
Men jeg kan vel tjekke hvad der er på usb-stikket?

Det væsentlige i YouTube-videoen var/er, at den fortalte, at man skulle gå ind i "search" og ikke i kontrolpanelet, derefter gav resten sig selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-15 19:42

Citat
Men jeg kan vel tjekke hvad der er på usb-stikket?

Du kan tjekke størrelsen på det der er på din usb pin.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-12-15 21:41

Citat
Du kan tjekke størrelsen på det der er på din usb pin.

Vil det sige, at jeg ikke kan tjekke hvadder er på den, når det er en sikkerhedskopi?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-15 21:59

Citat
Vil det sige, at jeg ikke kan tjekke hvadder er på den, når det er en sikkerhedskopi?

Det kommer an på hvordan systemet har lavet denne sikkerhedskopi. Ofte bliver filerne komprimeret og stykket sammen i én stor fil som normalt bliver stykket op igen i flere bidder. Mange gange kan man se indholdet med for eksempel Winrar, men ikke altid.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-15 22:03

Jeg kommer foresten i tanke om at da du hår brugt Windows til at lave denne sikkerhedskopi med, og da Microsoft har købt rettigheder til Winzip, så kan du sikker se indholdet at backupfilen i Stifinder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-12-15 22:05

Jeg kigger nærmere på det en af dagene. Mange tak for jeres bistand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-15 22:10

Lad nu være med at splitte den backup ad - men nøjes med at se på størrelsen og så gemme den.

Hvis du ødelægger den backup - er det ikke sikkert du kan lave en ny.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-12-15 22:14

Citat
Lad nu være med at splitte den backup ad - men nøjes med at se på størrelsen og så gemme den.

Det er lige præcis derfor jeg spørger herinde inden jeg gør noget, så jeg ikke risikerer, at lave noget l***.

Men ja, det må jo være nok, at se på størrelsen, det må jo give et fingerpeg om, om det er lavet korrekt.
Og det må være noget med, at højre-klikke på drevet, og vælge egenskaber?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-15 22:22

Jeg vil holde med det Eyvind siger
[CITAT]InLad nu være med at splitte den backup ad - men nøjes med at se på størrelsen og så gemme den.

Hvis du ødelægger den backup - er det ikke sikkert du kan lave en ny.
CITAT]

Du har allerede fortalt at der er 8GB plads ledig på dit 32GB USB-drev efter du lavede backuppen, så din backup fylder altså 24GB. Det synes jeg lyder rigtigt i forhold til at det er en Windows 8.1 installation incl. de programmer som følger med maskinen.

Selvføgelig vil man gerne være helt sikker, så hvorfor ikke prøve at boote på USB-nøglen og se om backuppen virker?

Så vidt jeg har forstået så er maskinen helt ny, så der kan vel ikke være installeret så meget endnu. Og en mislykket genetablering (så maskinen ikke virker) må komme ind under garantien.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-12-15 22:29

Citat
Selvføgelig vil man gerne være helt sikker, så hvorfor ikke prøve at boote på USB-nøglen og se om backuppen virker?

Så vidt jeg har forstået så er maskinen helt ny, så der kan vel ikke være installeret så meget endnu. Og en mislykket genetablering (så maskinen ikke virker) må komme ind under garantien.

Det er jeg s'gi ikke sikker på, at jeg tør, jeg frygter jeg kommer ud i noget jeg ikke har forstand på.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-12-15 23:08

Citat
Det er jeg s'gi ikke sikker på, at jeg tør, jeg frygter jeg kommer ud i noget jeg ikke har forstand på.

OK, det forstår jeg sådan set godt. Men der sker ikke noget ved at prøve at boote på USB-nøglen, den foretager sig intet før du beder den om det. For starter den op så er der stor sandsynlighed for at resten også fungere.

Foresten, lav en backup mere magentil, for det er en god ide at have mere end én kopi. Har du lavet den som vist i videoen så burde der ikke være nogen begrændsning i hvor mange du kan lave. Og selvom du stadig har genetableringspartitionen, kan en harddisk godt bryde totalt ned selvom at det er meget sjældent.

Sæt en mærkat på disse USB-nøgler og gem dem godt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-15 10:50

Kig lige på dette fra HP:

http://support.hp.com/dk-da/document/c03532279

kig på:
Opret et genoprettelsesbillede på medier til din stationære HP-computer

Med HP-genoprettelsessoftware kan du kun foretage ét backup til genoprettelse. Disse backup-filer indeholder det oprindelige operativsystem, drivere og programsoftware, som computeren blev leveret med.

Et sted har jeg læst, at man kan få tilsendt DVD medie til genoprettelse 3-400 kr.
Jeg mener det var på HP support siden på Dansk og det var fra selve den HP computer via aut søgning på modellen.

Måske er det en god idé, at få styr på disse ting inden det er for sent.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-12-15 11:17

Det er også hvad der stod i vejledningen til min 6 år gamle stationære, men jeg kunne ikke være sikker på om det skulle have ændret sig siden:

Citat
Med HP-genoprettelsessoftware kan du kun foretage ét backup til genoprettelse. Disse backup-filer indeholder det oprindelige operativsystem, drivere og programsoftware, som computeren blev leveret med.

Jeg har selv lavet en image af partitionen på min maskine med 3. parts software, men en idiotsikker vejledning til at lave en sådan kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-15 14:03

Jeg laver også et image (speglbillede) af systemerne på mine computere.
Med nyere computere er det ikke så nemt, men kan stadig lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-12-15 10:44

Citat
OK, det forstår jeg sådan set godt. Men der sker ikke noget ved at prøve at boote på USB-nøglen, den foretager sig intet før du beder den om det. For starter den op så er der stor sandsynlighed for at resten også fungere.

Jeg er ikke helt klar over hvad "boote" betyder/går ud på.

Citat
Foresten, lav en backup mere magentil, for det er en god ide at have mere end én kopi. Har du lavet den som vist i videoen så burde der ikke være nogen begrændsning i hvor mange du kan lave. Og selvom du stadig har genetableringspartitionen, kan en harddisk godt bryde totalt ned selvom at det er meget sjældent.

Lyder ganske fornuftigt, men skal lige have fat i et usb-stik mere så.

Citat
Sæt en mærkat på disse USB-nøgler og gem dem godt!

Er gjort.

Citat
http://support.hp.com/dk-da/document/c03532279

Det ser rigtig fornuftigt ud.

Citat
Måske er det en god idé, at få styr på disse ting inden det er for sent. [Glad]

Helt klart, men skal lige have købt et usb-stik mere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-15 10:57

At boote vil sige starte op / vælge hvad der skal starte.

En computer er bygget ca. sådan:

En ny computer har et indbygget startsystem ( bios )
I bios, som er et lille program, kan man indstille hvad der skal starte op.
Det kan være:
CD / DVD
USB memorystick
USB harddisk
eller den indsatte (medfølgende) harddisk

Når bios vælger at starte (boote) på harddisken startes der i harddiskens boot sektor
Og netop der ligger styresystemet eks. windows klar til at få startbesked.
Når windows så er startet op er den færdig med at boote.

Det er den grove forklaring på at boote.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-12-15 11:09

Det lyder meget teknisk, men jeg tror jeg forstår lidt af det.

Men hvordan booter man så på usb-nøglen (med sikkerheds-kopi)?

Hvad angår bios, så mener jeg, at jeg tidligere har fået opfattelse af, at det er noget jeg bør holde nallerne fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-12-15 13:35

Det kan jeg ikke forklare godt nok, for jeg bruger et andet backupsystem..........

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-12-15 14:55

Citat
Det kan jeg ikke forklare godt nok, for jeg bruger et andet backupsystem.......... [Ked af det]

Fint nok.