/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pc til mor ???
Fra : molokyle
Vist : 1376 gange
500 point
Dato : 22-12-13 00:43

Tjaeh... min mor er fyldt 77 år. Hun er bekymret for de kommende regler om :

http://www.e-boks.dk/

Jeg ved meget om alt muligt omkring IT, men hvad har min mor (..og far) brug for ?

Hun skal naturligvis bruge en bærbar evt. en TABLET ....siger hendes søster (= min moster.), som helst ser hun køber en iPad ...som hende selv
Hun mener alternativet er en 'hybrid' som f.eks. : http://www.fona.dk/elektronik/elektronik-produkt/tablet?navn=surface-pro-2-512-gb-surface-pro2-8gb-512&id=0-3900930130&gclid=CLGk3Oe7wrsCFUhb3godg1cApg
... hvilken pris !!!
Næeh... jeg ville foreslå min mor en alm. bærbar : http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-thinkpad-edge-e530c-3366-id-7491543.aspx

Har I andre forslag?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-13 00:53

Jeg mener; specifikationerne ser da ok. ud til prisen (ca. 3000 kr)
Citat
Produkt
Mærke Lenovo
Fabrikant Lenovo
Internationale pakker Danmark
Sprog Dansk / Engelsk
Kompatibilitet Pc
Model 3366
Produktlinje Lenovo ThinkPad Edge E530c
Gruppe Notebooks (bærbare computere)
Antal pakker 1
System
Harddrevkapacitet 500 GB
Notebook-type Notebook
Mainboard
Chipsæt Mobile Intel HM77 Express
Processor
Funktioner Integreret hukommelsescontroller
Processor type Pentium
64-bit computing Ja
Clock-frekvens 2.4 GHz
Producent Intel
Hastighed 2 - 2.9 Ghz
Type Pentium
Generation 2
Multi-Core Dual-Core
Processornr. 2020M
Processor Teknologi
Display (Projektor)
Billedformatforhold 16:9
Display
LCD Backlight Teknologi LED baglys
Billedformatforhold 16:9
Diagonal størrelse (metrisk) 39.6 cm
Medfødt opløsning 1366 x 768
Display størrelse 15.6 tomme
Type LED
Forkortning af displayopløsning HD
Widescreen-skærm Ja
RAM
Konfigureringsegenskaber 1 x 4 GB
Hukommelsesteknologi DDR3 SDRAM
Max. Memory Størrelse 16 GB
RAM 4 GB
Hukommelsesfrekvens 1600 MHz
Tomme åbninger 1
Model SO DIMM 204-pin
Type PCxxxx PC3-12800
Antal åbninger 2
Ram 4 GB
Harddisk for lagring
HD Kapacitet 500 GB GB
Harddisk
Type HDD
Spindelhastighed 5400 rpm
HD Kapacitet 500 GB
Serial ATA grænseflade Serial ATA-300
Grafik
Grafikprocessor Intel HD Graphics
Med OS
Udgave Windows 8
Familie Windows 8
Type OS Windows 8 64-bit Edition
Lydudgang
Overensstemmelsesstandarder High Definition Audio
Audio codec CX20671
Type Stereohøjttalere
Lydindgang
Lydindgang Stereomikrofon
Optisk lagring
Formfaktor Fastgjort
Loadtype Bakke
Drevtype DVD-skriver
DVD Standard DVD-brænder
Netværk
Trådløs protokol Bluetooth 4.0 / 802.11n
Trådet NIC Realtek RTL8111F
Dataforbindelsesprotokol Ethernet / Fast Ethernet / Gigabit Ethernet / IEEE 802.11n / Bluetooth 4.0 / IEEE 802.11b / IEEE 802.11g
Trådet protokol Gigabit Ethernet
Grænseflade (bus) type PCI Express Mini Card
Trådløs NIC Intel Centrino Wireless-N 2230
Indgangsudstyr
Indgangsudstyr Tastatur / TrackPoint / UltraNav
Egenskaber Indbygget numerisk tastatur / Spildresistent / Multi-touch touchpad
Batteri
Max batteri levetid 5.7 timer
Kapacitet 48 Wh
Batteri Teknologi Litiumion
Celler 6-cellet
Strømenhed
Strømforsyning 65 Watt
Nominal spænding AC 120/230 V
Nødvendig frekvens 50/60 Hz
Kortlæser
Type 4-i-1-kortlæser
Understøttet flash-hukommelse SD-hukommelseskort / MultiMediaCard / SDHC-hukommelseskort / SDXC-hukommelseskort
Dimensioner
Vægt 2.45 Kg
Højde 3.53 cm
Dybde 24.5 cm
Bredde 37.7 cm
Notebook Kamera
Capture-opløsninger 1280 x 720
Integreret webcam Ja
Kameraegenskaber Ansigts-sporings teknologi
Detaljer om producentens support
Begrænset garanti 1 år, Levering og afhentning
Cachehukommelse
Cache størrelse 3 MB
Producentens Support
Type 1-års garanti
Miljømæssige standarder
ENERGY STAR kvalificeret Ja
EPEAT Niveau EPEAT Gold
EPEAT kompatibel Ja
Diverse
Produktfarve Sort
Materiale af etui ABS-plastik
Egenskaber Slot sikkerhedslås (kabel lås sælges separat) / Adgangskode for administrator / Adgangskode for harddisk / Opstartsadgangskode / ThinkVantage Active Protection System
Farve Sort med tekstur
Overensstemmelsesstandarder RoHS / Svanemærket
Interfacer
Kombostik til hovedtelefon/mikrofon
LAN
HDMI
VGA
PoweredUSB 2.0
USB 3.0 3 stk.

Men lad høre: Findes der noget bedre?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : poten

Dato : 22-12-13 01:15

En DORO Bærbar computer må så absolut være at foretrække...

http://telecall.dk/Apps-og-software.html

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-12-13 08:04

Jeg ville også vælge en bærbar. Og så ville jeg nok købe en mus med ledning også.

Tablets er for svære at lave dokumenter på - og det kræver et tastatur for at kunne skrive ordenligt.

Derudover så hvis din mor kender lidt til computere - så kender hun nok Windowsmiljøet og så vil det være nemmest med en bærbar.

Derudover så kan du nok give bedst support til "almindelige computere".

Den bærbare du har valgt er et fornuftigt valg mellem pris og hvad den skal bruges til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-13 09:58

Jeg har en Lenovo Tablet fra Føtex til 1300 kr. (vejledende 2200)
Den kan printe ud via det lille USB stik. (det har jeg ikke prøvet endnu)
Sammen med en lille pegepind og et stativ jeg selv har lavet er den rimelig god.

En 10 - 13" alm. bærbar ville jeg nok foretrække til at skrive klagebreve til kommunen osv.

Og så vil jeg anbefale win7 som stadig findes (husk drivere) ...................... så har du nemmere ved at agere som helpdisk.
Teamviewer sammen med Skype er gode hjælpeværktøjer.

Skal hun også bruge en printer, vil jeg anbefale en Canon Pixma MG 5250 eller lign.
Ved tryk på et par knapper kan den kopiere A4 sider hurtigt
Blæk til denne kan købes og tilsendes fra Billigmedien hvor prisen ikke er så høj.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-12-13 10:00

Hvis du skal hjælpe er det dig der bestemmer, hvis det er hendes søster er det hende der bestemmer. jeg er enig med dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-13 10:04

Jeg glemte lige at den Lenovo virker som et godt valg - hvis altså det var med win 7

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-13 11:22

Citat
men hvad har min mor (..og far) brug for ?

Har du/ i spurgt?? det kunne jo tænkes at de ville have en stationer uden for mange smarte og måske for dém unødige ting og sager.
Hvis det er stabilitet, ville jeg altid vælge en stationer og de fåes i alle prisklasser en ´mobil´ er for dem der har en travl dagligdag og er sikkert ikke noget for pensionister, der gerne vil tage tingene lidt med ro, og ikke ´bare lige´ vil trykke på en knap for at komme i banken/ andet - men gerne vil tage det lidt med ro og være sikkert i sin sag.

Tag dem med til en forhandler og lad dem prøve sig frem - hvis sådanne findes nu omdage

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 22-12-13 13:58

Hun skal da ha´ en DUKA-PC
www.dukapc.dk/

Den bærbare er nok den bedste

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-13 14:10

Den duka er jo med win7 og ser fornuftig ud.........................................men de vil ikke fortælle om fabrikatet og jeg kan ikke se nogen teknisk oversigt med evt drivere og opdateringer.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 22-12-13 14:23

Prøv at installere dette her program: LetNet - det er gratis i en prøveperiode på 30 dage, det har hjulpet flere af mine tidligere kursister. Så er du fri for at købe en ny Duka-PC, programmet LetNet kan installeres på ALLE pc'er

Kan hentes her: http://www.letnet.dk/da/download/

Clou

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-13 14:23

Ældre og andre kan godt ved henvendelse til Borgerservice blive "fritaget" for digital post, selv om medarbejderne altid vil knurre

Vi der er drevne mister også nogle af de små grå samtidig med skønheden.

Men Dine forældre har nok fået blod på tanden med at det andet PC og mail kan bringe, så for at de ikke skal blive bange for f.eks. sikkerheden hvad mange ældre er bør Du nok i mindre vendinger forklare hvad der er sikkert og usikkert.........at mange sider nu spørger om brug af cookies hvad man roligt kan svare ja til, og at man ved brug af Eboks og netbank bør kontrollere at der står HTTPS i adresselinien istedetfor HTTP når man har logget ind.
Der skal også helst stå HTTPS når man når til betalingsdelen af varer over nettet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-13 14:32

Citat
Den duka er jo med win7 og ser fornuftig ud.........................................men de vil ikke fortælle om fabrikatet og jeg kan ikke se nogen teknisk oversigt med evt drivere og opdateringer.

Så vidt jeg kan se skal man ikke bekymre sig om så længe man har abonnement.
http://www.dukapc.dk/hvad-er-dukapc/fordele-ved-dukapc/

Windows opdaterer sig selv, men i og med at sidste nye Java er vigtig at have skal man nok "manuelt" holde øje med den, medmindre at Duka sender en mail til abonnenterne om at de skal opdatere.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-12-13 14:35

- mine forældre på 85 og 87 har købt hver deres iPad og de er henrykte for dem. Det er en helt ny verden der åbner sig for dem og så virker alt det der med bank og det offentlige...

God Jul og godt Nytår til alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-13 14:55

Ja Luffe - men det koster det samme som en ny computer efter 3 år............smart. (15" labtop)
Men ja da - det er måske meget godt, men Molo's mor har jo gratis service hos sønnen.

Jeg mangler stadig et sted at hente drivere og model navnet og en manual.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-13 16:22

Citat
Ja Luffe - men det koster det samme som en ny computer efter 3 år

Tjaeh, jeg oser selv på en ny computer som skal være her i hummeret senest til sommer, for et par måneder siden så jeg netop på Duka...........og prisen

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-12-13 16:45

DUKA PC er det argeste lort, hold jer langt væk fra det... De lever af at sælge til pensionister der aldrig har set en computer før, og med stor succes...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-13 19:43

Nu er det sådan, at jeg også er uenig med min moster. En TABLET 'ting'er simpelthen IKKE god nok til formålet
Det eneste min mor er ´'bange for' mht. en alm.PC er; min far hele tiden vil have hende til aty slå fodboldresultater ..og anden sport op HELE tiden + hans bridgeklub's stilling mm. ...fordi hand ...at en KOMUPTER kan min mor bruge, men han kan/gider ikke. En TABLET ...+ Tjaeh... det aner han ikke hvad er, så dér ka' min mor 'bilde' ham hvadsomhelst ind !

Rent teknisk og brugervenligt hælder jeg atså til en bærbar PC ...hvilket I stort set giver mig ret i allesammen.

...men er mit eget foreslag til en sådan ok.?

..eller findes der bedre løsninger til; 'de gamle' ????

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-13 19:55

..og som ældre pensionister uden bredbånd og al det der nymodens?
Så tænker 'de gamle' jo også lidt over prisen !!!

En tablet kræver et tlf. abonnement/taletid ...en pc ditto el. en anden 'forbindelse'.

Ps. JEG ved godt hvad ligheden/forskellen er, men sådan noget kan de ikke gennemskue.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-12-13 20:01

Mest lærerige kommentar indtil videre er for så vidt kimpetersen's :

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=169656#1942384

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 22-12-13 20:26

Stouenberg. For en super bruger som dig kan det måske opleves som det argeste lort. men tag og tænk i andres hoveder end dit eget.
Jeg synes at du er helt gal på den. Duka-pc kører med Windows 7, men der skal lidt kendskab til at komme ind at ændre på opsætning og dermed risikere at lave rod samt at komme til at downloade programmer der er uønskede. Det koster med den direkte support og automatiske opdatering, men mine erfaringer fra en bruger på 91 er meget positive og udgiften værd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-13 09:57

Fattig -> Det med opdateringer og evt. 'ting' som går i udu behøver mine forældre slet ikke spekulere over. Jeg er it uddannet og bor kun få minutters gang væk fra mine forældres hus. Jeg besøger dem i forvejen flere gange om ugen og hjælper med rengøring og de småting de ikke selv magter. Iøvrigt findes der en del gratis 'automatiske' opdaterings løsninger som man hverken behøver at abonnere på endsige betale for. Der findes f.eks. : https://www.heimdalagent.com/da/features ...fra CSIS

Selve installation af antivirus, programmer og opsætning af pc'en gennerelt er i øvrigt mit bord. De skal blot kunne læse email, skrive dokumenter, benytte NemId og netbank. Min mor som er relativ kvik vil selvfølgelig også kunne surfe opskrifter, læse nyheder, slå op på Wiki osv. Som 'pegeinstrument' vil jeg købe en trådløs mus. Den koster ikke mange basøre.

Noget andet som jeg er lidt i tvivl om er, hvilken netforbindelse de bør vælge. Selv tror jeg at en fast forbindelse må være den bedste og billigeste løsning evt. med et trådløst hotspot. Den bærbare vil alligevel aldrig komme til at forlade huset ...medmindre JEG låner den

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-13 18:48

Hvis dine forældre i forvejen har alm. fastnet telefon vil jeg anbefale en TDC duo løsning - ej med IP telefon.
Det har jeg, med god sikkerhed for at kunne ringe til hver en tid..............ikke billigst, men stabil forbindelse.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 23-12-13 19:39

Øeh NemID virker da ikke med iPad endnu så vidt jeg ved, men tidligst i 2014
/Janus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-13 20:25

Ja Janus -Danske Bank / E-post / Nykredit bank .....................virker ikke

Opdatering af Java > Device Not Suported

Jeg har lige prøvet.

Måske virker Ipad.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-13 23:35

Citat
Kommentar Fra : Stouenberg

Dato : 22-12-13 14:35
.. mine forældre på 85 og 87 har købt hver deres iPad og de er henrykte for dem. Det er en helt ny verden der åbner sig for dem og så virker alt det der med bank og det offentlige...

Du tager fejl... en ny verden : JA ...men intet virker som det skal. Hverken netbank el. NemId

Joeh... der er 'nogen' banker som har alternative løsninger til Java, men hvorfor skifte bank fordi iPad ikke virker hos dem ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-13 01:26

http://www.kandu.dk/spg169656.aspx#1942591

Godt tip Eyvind ..tak for det (De har i forvejen TDC alm. 'gammeldags' fastnet telefon abonnement).
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-12-13 10:07

Ude i den grimme verden, kæmpes der i øjeblikket om java-lignende apps til android.
Da der er tale om en hjemmeboende computer, vil jeg holde på, at en ganske almindelig bærbar med "låg" og styresystemet win7 vil være bedst for os ældre ................15"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-13 11:23

Kommentar til tablet fortalerne:

Min helt personlige mening om tablets er at teknologien er umoden og brugen/betjeningen af dem er fordummende. Alt for meget bling-bling og for lidt substans. Bare det at skulle formatere et dokument med skriftype/-størrelse, marginer, sidehoved bliver til forvirrende roden rundt og giver krampe i fingrene inden man når at skrive en sætning. Jeg synes for ofte at der skal alt for mange ulogiske krumspring til at holde app'sene opdateret. Afinstallation, geninstallation, 117 punkter for tilladelser der skal tages højde for og nogen gange en genstart af tablet'en, før en opdatering er gennemført. Rimelig besværligt og ufikst når f.eks. 4 app's skal opdateres på engang.

Min moster elsker sin iPad, men jeg har på fornemmelsen når jeg taler med hende, at de mest drejer sig om signalværdien: Chick ungdommelighed, økonomisk råderum og om at være 'med på noderne'. Brugbarheden når det kommer til at løse alm. dagligdags opgaver drukner i halve løsninger og WOW effekter.

Men måske er det bare mig som er gammeldags?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-13 11:32

Ps. Jeg kan dog godt få øje på nogen af de 'smarte' ting i daglig brug, men disse funktioner findes også på en alm. billig smartphone. F.eks.: Bus og tog billet, vejkort og GPS navigation, indkøb-sedler og kalenderfunktion med mulighed for alarm når aftaler skal huskes.

Nå.. men det var et lille sidespring. Foreløbig tak for jeres kommentarer og jeg ønsker jer alle en glædelig jul.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-12-13 13:08

Hej molokyle: Pas på med de små sidespring, de kan være farlige . Du/I må også have en glædelig jul.
Da din mor nok ikke skal spile de hurtige spil kan de fleste (alle) almindelig bærbar nok følge med hende og dække endes behov så hvis du kan blive enig med hende, ville jeg hvis jeg var dig købe et mærke som du selv har tillid til.
Mange Julehilsner Kim

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-13 13:31

Citat
Ps. Jeg kan dog godt få øje på nogen af de 'smarte' ting i daglig brug, men disse funktioner findes også på en alm. billig smartphone. F.eks.: Bus og tog billet, vejkort og GPS navigation, indkøb-sedler og kalenderfunktion med mulighed for alarm når aftaler skal huskes.

Jeg er da glad for at have det på smartphonen, men foretrækker en computer, det andet er kun en slags servicerende nødløsning.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 24-12-13 14:01

Har du prøvet at kigge på mit forslag højere oppe på listen - med LetNet!

Kan i den forbindelse fortælle at vi har installeret programmet på alle pc'ere på den Datastue, hvor jeg underviser - til stor glæde for mange nybegyndere!

Glædelig Jul til Jer alle derude

Clou

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-13 16:45

clou -> Det er skrevet; èn mente !

Nu ta'r jeg til jule kalas med min lille familie. Risengrød og and mm.

I må ha' det

Kærligst </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-13 16:48

Ps. Ingen jul uden et Ps. fra molo
Vi ses nok snart igen her på kandu.dk
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-13 16:50

Et PPs. ....skal der da heller ikke mangles !
Min mor får en bærbar mm. ....når det bliver Januar udsalg
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-13 02:04

Citat
Hvis dine forældre i forvejen har alm. fastnet telefon vil jeg anbefale en TDC duo løsning - ej med IP telefon.
Det har jeg, med god sikkerhed for at kunne ringe til hver en tid..............ikke billigst, men stabil forbindelse.

Det er nogle år siden jeg bestilte IP-telefoni, men så hørte jeg, at der var nogle problemer med det, og afbestilte det igen.

Senere bestilte jeg det igen, bl.a. ud fra den betragtning, at hvis det virker for FALCK, så virker det nok også for mig.

Jeg vil tro, at det er 3-4 år siden jeg fik det, og jeg har aldrig haft problemer med det.
For 89 kr. pr. måned kan jeg ringe gratis til alle fastnettelefoner.

Den eneste ulempe er, at når man har snakket i en time, så forsvinder forbindelsen, så man må ringe op igen.
Men så bliver man da opmærksom på hvor længe man har snakket.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-13 10:17

Troldepige -> IP telefoni er en udmærket virksomhedsløsning, men mange private oplever stadig problemer ...min lillebror bl.a., så den får jeg nok ikke mine forældre til at hoppe på.
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 25-12-13 16:25
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-13 18:39

Eyvind og katekismus ->
I har begge fået mine øjne op for, at skærmstørrelse også betyder noget for de ældre.
Det havde jeg slet ikke haft med i mine overvejelser
Altså: Minimum 15'' skærm dimension.
Tak for rådet.
..men mit eget foreslag til en bærbar har jo netop disse specifikationer:
Citat
Display størrelse 15.6 tomme

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 27-12-13 19:11

Tak for svaret katekismus.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-13 19:54

Og en 17" er ikke til at slæbe rundt på.
En trådløs mus er et must.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-12-13 00:48

Trådløs mus løber tør for strøm, og æder så meget batteri.
Unødig opfindelse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-13 14:25

Citat
Trådløs mus løber tør for strøm, og æder så meget batteri.

Tjaeh... hvis man 'glemmer' at slukke for den efter endt brug. Jeg har selv et alm. trådløst tastatur og mus fra Logitech til min stationære, så jeg kan flade ud i sofaen medens jeg surfer rundt på min 72 " skærm (projector ...naturligvis).

Jeg benytter genopladelige batterier og de skal oplades ca. en gang hver anden måned. Værre er det heller ikke!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-14 09:50

Jeg syntes lige, at det er på plads at oplyse om muligheden for bankadgang fra en android.
På google play > søg på "mobilbank danske" og hent en app til Danske bank besøg.
Der skal hentes en servicekode via en computer i danskenetbank under mobilbank.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-01-14 21:20

Eyvind -> Mor ..og Far ..har da ikke noget ..og har aldrig haft en så nymodens 'ding', som en Smartphone...ej heller en 'Gammeldags Mobilos' !
De har kun en alm. fastnet telefon ...for nuværende
</MOLOKYLE>